Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Kvůli drahým pohonným hmotám roste v tuzemsku zájem o domácí plničky na stlačený zemní plyn (CNG), který se využívá v dopravě. Česká plynárenská unie jich registruje více než 100, dalších několik stovek plánuje letos vyrobit společnost Motor Jikov.

Plynárenské společnosti plánují letos také výstavbu více než deseti nových veřejných plnících stanic, uvedli zástupci sektoru na konferenci o CNG. Využití stlačeného plynu v Česku za vedoucími evropskými zeměmi zatím výrazně zaostává.

Podle České plynárenské unie (ČPU) v Česku nyní jezdí kolem 3600 vozidel na CNG, z toho 3 tisíce jsou osobní a užitková auta. Spotřeba CNG v loňském roce vzrostla meziročně o 20 procent na 12 milionů metrů krychlových. Benzinu a nafty se ročně spotřebuje kolem šesti milionů tun.

Domácí plničky CNG instaluje například společnost E.ON. Zařízení stojí kolem 120 tisíc korun, ale majiteli se podle člena představenstva E.ON Energie Jiřího Šimka investice brzy vrátí na úsporách v dopravě. „Průměrná cena CNG je dnes kolem 17 korun za kubík, zatímco benzin i nafta se dnes pohybují už přes 37 korun za litr a jejich cena stále roste,“ uvedla Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU.

Motoristé mají k dispozici také téměř 40 veřejných plnících stanic CNG. Toto číslo však výrazně zaostává za některými dalšími zeměmi Evropy jako Německo či Itálie, kde fungují stovky podobných stanic. Plynárenské firmy proto letos plánují výstavbu další veřejných plnících zařízení.

Síť veřejných plniček se postupně rozšiřuje

Společnost Vemex hodlá ve spolupráci s provozovatelem čerpacích stanic Lukoil letos otevřít šest až osm nových plnících zařízení. Nabídne CNG například v Olomouci, Opavě či na dálnici D8.

Pražská plynárenská v současnosti v Praze provozuje pět plnících stanic, do konce roku plánuje zprovoznit další jednu nebo dvě. Podle společnosti Bonett, která je hlavním dodavatelem plnících stanic CNG v Česku, existuje ještě velký potenciál pro výstavbu těchto zařízení.

Přes pokroky v infrastruktuře však podle odborníků existují rezervy ve využití CNG například ve veřejné dopravě. V českých městech jezdí na zemní plyn přes 300 autobusů, potenciál je ale větší.

Třebíčská společnost Tedom letos skončila s výrobou autobusů na CNG, protože o ně nebyl dostatečný zájem. Vozy na CNG chce začít více využívat státní správa, přes 400 jich například plánuje nakoupit Česká pošta.

Vozidla na CNG vyrábí většina velkých automobilek, mezi nimi Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen či Opel. Škoda plánuje zhruba v polovině roku nabídnout Škodu Citigo na CNG.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků