Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Kvůli drahým pohonným hmotám roste v tuzemsku zájem o domácí plničky na stlačený zemní plyn (CNG), který se využívá v dopravě. Česká plynárenská unie jich registruje více než 100, dalších několik stovek plánuje letos vyrobit společnost Motor Jikov.

Plynárenské společnosti plánují letos také výstavbu více než deseti nových veřejných plnících stanic, uvedli zástupci sektoru na konferenci o CNG. Využití stlačeného plynu v Česku za vedoucími evropskými zeměmi zatím výrazně zaostává.

Podle České plynárenské unie (ČPU) v Česku nyní jezdí kolem 3600 vozidel na CNG, z toho 3 tisíce jsou osobní a užitková auta. Spotřeba CNG v loňském roce vzrostla meziročně o 20 procent na 12 milionů metrů krychlových. Benzinu a nafty se ročně spotřebuje kolem šesti milionů tun.

Domácí plničky CNG instaluje například společnost E.ON. Zařízení stojí kolem 120 tisíc korun, ale majiteli se podle člena představenstva E.ON Energie Jiřího Šimka investice brzy vrátí na úsporách v dopravě. „Průměrná cena CNG je dnes kolem 17 korun za kubík, zatímco benzin i nafta se dnes pohybují už přes 37 korun za litr a jejich cena stále roste,“ uvedla Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU.

Motoristé mají k dispozici také téměř 40 veřejných plnících stanic CNG. Toto číslo však výrazně zaostává za některými dalšími zeměmi Evropy jako Německo či Itálie, kde fungují stovky podobných stanic. Plynárenské firmy proto letos plánují výstavbu další veřejných plnících zařízení.

Síť veřejných plniček se postupně rozšiřuje

Společnost Vemex hodlá ve spolupráci s provozovatelem čerpacích stanic Lukoil letos otevřít šest až osm nových plnících zařízení. Nabídne CNG například v Olomouci, Opavě či na dálnici D8.

Pražská plynárenská v současnosti v Praze provozuje pět plnících stanic, do konce roku plánuje zprovoznit další jednu nebo dvě. Podle společnosti Bonett, která je hlavním dodavatelem plnících stanic CNG v Česku, existuje ještě velký potenciál pro výstavbu těchto zařízení.

Přes pokroky v infrastruktuře však podle odborníků existují rezervy ve využití CNG například ve veřejné dopravě. V českých městech jezdí na zemní plyn přes 300 autobusů, potenciál je ale větší.

Třebíčská společnost Tedom letos skončila s výrobou autobusů na CNG, protože o ně nebyl dostatečný zájem. Vozy na CNG chce začít více využívat státní správa, přes 400 jich například plánuje nakoupit Česká pošta.

Vozidla na CNG vyrábí většina velkých automobilek, mezi nimi Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen či Opel. Škoda plánuje zhruba v polovině roku nabídnout Škodu Citigo na CNG.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků