Zájem o nové diesely v Evropě klesá. Je to kvůli aféře s emisemi?

V Evropě klesá zájem o diesely. Ale skutečně za to může aféra s emisemi? Nebo už prostě nafta lidem nevyhovuje?

Podíl nových aut s dieselovými motory v západní části Evropy klesá. Zatímco ještě před rokem byl podíl nových dieselů v osobních autech jednoznačně nadpoloviční, nyní se miska vah po dlouhé době otočila zpět ve prospěch benzinových motorů.

V dubnu 2016 se poprvé po hodně dlouhé době prodalo 49,7 % dieselů. Za první tři měsíce roku 2016 pak nové diesely měly podíl jen 50,1 %. Při tom před rokem to bylo ve stejném období 52,3 % a v dubnu 2015 byl podíl dieselů dokonce 52,8 %.

Život řidiče | Dieselgate | Palivo | Byznys

Aféra Dieselgate a nové testy emisí ohrozí hlavně diesely v malých autech

V Evropě se za první čtyři měsíce roku 2016 prodalo 4,87 milionu nových aut, o 7,7 % více než v loňském roce. Jen duben si připsal 1,21 milionu nových vozů, o osm procent víc než loňský duben. Trh s novými vozy se tak v Evropě po dlouhých letech krize opět zmátořil.

Může se zdát, že pokles zájmu o dieselová auta souvisí s aférou koncernu Volkswagen, který vědomě šidil řízení emisí NOx. Pochybujeme ale, že si najednou provozovatelé aut uvědomili, že jejich naftová auta „smrdí“. Spíše se dá předpokládat, že kupující se připravují na očekávané omezování vjezdu dieselů do měst a podobně.

Technika | Život řidiče

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Strach z případných náhlých změň ve zdanění a další omezování by totiž postavil naftová auta do značné nevýhody. Právě výhodnější daně přiměly plno lidí v západní části Evropy přesednout do malých dieselů. Svého času například ve Francii a Španělsku tvořily diesely díky daním kolem 70 % trhu. Nyní spadl podíl dieselů v obou zemích meziročně o skoro 7 %, ve Španělsku na necelých 65 %, ve Francii na 59 %.

Diesely zůstanou s největší pravděpodobností dominantní v segmentu větších modelů, jako jsou manažerské sedany a SUV. V malých autech naopak jejich podíl výrazně klesne, i díky stále úspornějším benzinovým motorům. Analytici z IHS Automotive předpovídají, že do roku 2027 bude podíl nových dieselů v Evropě jen 35 %.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků