Zahříváte motor na volnoběh? Hloupost! Lepší je hned vyrazit

130 komentářů

Standa
27. května • 18:33

Tak jsou asi ve všech autorizovaných servisech nezdělanci.Tam říkají že motor pokud je moc zatuhlý je lepší prohřát(turba).

taterman
1. listopadu • 5:03

co provozní kapaliny

Anonym
31. října • 22:04

Jo totiz je lepsi s autem vubec nejezdit jen se na nej divat zejo

XspyORIG
31. října • 18:16

;-) Imho blbost . U svého dvoutaktu musím právě motor a olej nejprve trochu zahřát , jinak mi chcípne . To že se motor už točí opravdu neznamená že je již připraven k nějaké pomalé jízdě . Typicky v zimě .... dokud nejede na volnověh stabilně nebudu jej trápit tlačením celého vozu , páč neudrží otáčky , zakucká se a buť to rozjede nebo častěji chcípne vy rychlíci .

JA-NE
31. října • 12:40

Mam teplovodne webasto :-D muehehe

Zelí
31. října • 21:03

Já mám doma taky teplovodní topení.

Zelí
31. října • 11:16

Mám pocit, že někteří jedinci si myslí, že nezávislé topení jim zabezpečí mazání motoru olejem.

haha
31. října • 11:10

Kazdorocni snuska nesmyslu, polopravd a omylu. Kazdy rok to lidi ctou, slabomyslni tomu bezmezne veri, a vsichni se hadaji "co je spravne". 26let nechavam na volnobeh zahrat auto a mezitim si odhrabu snih. Kdyz neni cas nebo snih, tak proste za studena vyrazim do provozu a nejak zvlast motor nesetrim nesmyslnym podtacenim na 2000 ot.. Nikdy jsem nemel problem s pohonnym ustrojim, vse je puvodni (motor, spojka i prevodovka), neni to zadna garazova lestenka, proste to auto porad funguje a ja mu jen dolivam 10W-40 a menim spotrebni casti (brzdy atd.). I po nalitanych 536.000km (Mitsubishi r.v.1986) se mi "nepodarilo" jej znicit, jak se kazdorocne dozvidam od pseudoodborniku. Tak co teda delam spatne?

ABC
1. listopadu • 21:48

To jak kdybych řekl, že znám jednoho co nechával na volnoběh nahřívat a umřelo mu to po 100 tisících. Jaký závěr by si z toho udělal? :-D

O.c.k.o.
1. listopadu • 21:13

Nějak v tom nesmysly nevidím. Vtip je nejspíš v tom že na volnoběh se ti takový tdičko ,co má toho odpadního tepla málo i v provozu ,neohřeje ani za půl hodiny. Takže ho vlastně celou dobu toho volnoběhu trápíš studený. Zatímco když se s ním šetrně rozjedeš ohřeje se daleko dřív. Záleží sice hodně na typu motoru ,ale pro většinu je nejlepší postup v článku. Tvůj japonec se asi ohřeje rychle i na volnoběh ,ale já musím mít ve vodním okruchu 2kw ohřívače abz se to v zimě ohřálo.

John Doe
31. října • 8:53

1. Nenechat motor bezat na volnobeh aspon 10-15 sekund po studenom starte je volovina - okrem toho je to cas, za ktory si clovek zapne pas, odlozi mobil atd.2. Majitelia full-hybridov to riesit nemusia. Rozbehnem sa na elektrinu, motor sa spusti na par sekund aby sa zohrial - a navyse trochu dobije bateriu. Takze ked potrebujem spalovaci motor, ten je pripraveny. (Pre rypalov: nie, este sa mi nestalo, aby sa mi v zime vybila bateria, a to ani v pripade, ked auto stalo na dvore 3 dni pri teplote -10 v noci a -5 cez den).

Zvědavec
30. října • 23:45

A platí to i pro hybridy, které se rozjíždějí na elektřinu, případně pro elektromobily?

steny
2. listopadu • 14:14

Majitelé elektromobilů tyto problémy vůbec neřeší, ty totiž v zimě radši ani nevyjíždějí. :-D

BlueMotion
30. října • 19:02

Já mám Oktu 1.9 TDI )metla, hlíny a spojler), nejdřív nastartuju. Pak jdu vyvenčit hafana a sleduju jak se moji miláčci třesou, já mám kulicha, šálku a nervozně přešlapuju, pak se vymočím )hafan se zatím vykadí). Uklidím psa, vlezu do kokpitu, trochu to prošlápnu, ať sousedí slyší, kdo na ně jede vydělávat a vyrazím. Dálnici mám hned za barákem a protože jsem venčením amočením ztratil už dost času a hákovna nepočká, vosolím to hned na 150, ať lemry viděj co dokáže TdÝČKO.
No a když se to posere, tak máma řkalda, že okty držej cenu a že to výhodně střelíme do Áaaaček.
To asi tak květáci B-]

asdf
30. října • 17:49

Mám nájezd na dálnici 300 metrů od domu. Nezahřívám, stačí dát od připojováku plnej až do tempomatu na 144 km/h, zahřáto hned. A od té doby co mám jen služebáky se fakt musím smát, jak lidi s ojetejma autama, s kterejma se nikdo nepáral, všechno pěkně zahřejvaj a dochlazujou :-D:-D:-DB-]

Tycoon
31. října • 18:22

Taky proto mají ojetá služební auta nižší cenu než auta od soukromého majitele. Ale ruku na srdce, když občas sednu do služebáku, tak se k němu taky nechovám jako ke svému.

Marex
31. října • 0:58

Chápeme z cizího krev neteče, ale to je přesně to, co mnoho lidí stále nechápe, nejhorší nákup ojetiny je právě z firemních flotil, pokud s tím dotyčný nejezdil sám a neodkupuje si jej jako zaměstnanec, protože se k autu choval ohleduplně a zná jeho historii. Horší už většinou pak bývají pouze taxikářské kočáry :-D

Jirka
31. října • 16:44

V klidu, já všechna služební poctivě zajíždel, zahříval i dochlazoval. Odměnou mi byla v podstatě nulová potřeba dolévat olej a motor jel vždy o něco lépe než ty, o které se kolegové nestarali. Je ale pravda, že těch flinků bude určitě víc než těch blbců jako já :) Oni to ale většinou nedělají schválně, jen o autech nic neví a prostě je jen používají...

sddver
30. října • 20:48

Ses machr, rozpumpovat slapaci auticko na 144 km/h ...

wev45
30. října • 20:43

Chudak se sluzebnim autem bydlice 300 metru od dalnice se nam smeje. Inu proc ne? V takovem zoufalstvi clovek proste bud place, nebo se hystericky smeje.
A copak panacek delal pred tim, nez mel jen sluzenaky? A co bude potom? Socka? B-]

vana666
31. října • 8:47

Taky bych řek že bydlet 300 m od dálnice moc k chlubení není

Radon
30. října • 19:28

Co mame v robote erarni mydlo a hajzlpapir, musim se smat tem sockam co vylejzaj z drogerie :-)

Neurotic
30. října • 17:57

Nekupuju oktávku v dehtu. Francouze jako služebák nejspíš nikdo nepoužíval :D jinak u starého auta to pak uděláte jednou a rovnou to můžete vzít přes servis, ikdyž nové to klidně vydrží chvíli...

kjhd8623
30. října • 15:51

Opet je to zde samy expert na auta, nebo jeste lepe - v tomto pripade na oleje. Procpak pani redaktori nedavali pozor v autoskole? Tam se i technicky velmy slabym spoluzackam dostalo pouceni, ze oznacovani oleju podle SAE souvisi s rozsahem pouzitelnych teplot.
Norma SAE se zabyva teplotni stalosti oleje (odolnost proti karbonizaci) a, pokud vim (je-li to jinak, tak mne opravte), vubec nic nerika o tom, jak rychle se motor po startu promaze. To zavisi jednak na tekutosti oleje (tzv. kinematicka a nebo dynamicka viskozita), kterazto je ovsem hodne zavisla na teplote oleje, a pak jeste na opotrebeni motoru, prevodovky, rozvodovky, diferencialu - tedy velikosti vuli mezi pohyblivymi soucastmi. Lepsi olej, videno optikou SAE, jeste neznamena, ze ma nizssi viskozitu a tudiz rychleji po studenem startu promaze. Bezne jsou v prodeji oleje tridy 5W-30, ktere maji podstatne nizzi viskozitu nez treba 0W-40.
Dalsi veci je, ze prilis tekuty olej muze sice rychle po studenem startu motor promazat i pri velice nizkych teplotach, lec po dosazeni provozni teploty nemusi jeho nizka viskozita dostacovat na udrzeni stabilni a souvisle vrstvy maziva mezi hodne zatizenymi povrchy.
Otazkou take je, proc se redaktori omezuji pri diskusi o studenem startu jen na aspekt mazani?

O.c.k.o.
1. listopadu • 21:01

Právě že první čísílko označuje viskozitu za studena a druhý za provozní teploty. Ted už by ti to mělo dávat ten správnej smysl ;-)

Tycoon
31. října • 18:26

Právě že SAE je norma zaměřená na viskozitu a startovatelnost zastudena. Olej 5W30 má nižší viskozitu při pracovní teplotě motoru, ale vyšší viskozitu při startu studeného motoru.

3qf4kv78*-/12e
1. listopadu • 13:13

Koukam, ze i na Wikipedii to tak pisou. Takze SAE viskozitu skutecne resi. :-O Pak mi tedy neni jasne, ze napriklad tento 0W-40 (http://www.pennasol.de/a1v2/wp-content/PDF/PI/16... ... ma vyssi viskozitu nez tento 5W-30 (http://www.pennasol.de/a1v2/wp-content/PDF/PI/16... ... Otazka je zda, si chlapci treba nedelaji ze SAE srandu. :-|

3qwef34
1. listopadu • 12:59

Zdroj?

wc34
30. října • 15:23

Motoru vubec nejvic skodi jeho pouzivani. Meli byste videt auta, ktera vubce nejezdi. Motor maji jako novej. :-))

JirkaK
30. října • 13:07

Nevím co tady kdo řeší. Když je zima, typicky třeba na parkovišti před fabrikou po noční, nastartuju, rozsvítím, zapnu vyhřívání a jdu očistit skla. A potom motor držím na trochu víc než volnoběh klidně tři - čtyři minuty s naplno puštěným topením, než začne auto pořádně topit. Protože dokud se teplým vzduchem z topení neodmlží a neprohřejí skla, začnou po rozjetí znovu omrzat a nevidím na cestu.

MGRR
30. října • 11:38

Máme v autech nezávislá topení, v aytě denně teplo, motor prohřátý... nemáme supersporty, abychom řešili převodovky... stačí selský rozum a trochu citu...

MGRR
30. října • 11:54

V Německu většinu roku jednoduše nastartujeme a klidným tempem vyjedeme... v zimě u aut bez nezávislého topení nastartujeme, na okno pustíme klimu, oškrábeme a jedeme... ALE HLAVNĔ používáme ty stříbrné ktyty čelního skla a kdo žije mimo velké mĕsto, máme zvednuté stěrače. Večer přijedeme, nasadíme na okno kryt, zvednou se stěrače... ráno oškrábeme boční okna někdy před startem a jedeme... abychom ráno nesmrděli, nevrčeli a neobtěžovali spousedy rámusem... diesely tady moc nejsou, 70-80% benzín.

vana666
31. října • 6:40

MGRR: my v česku dáváme auto na noc do garáže

30. října • 16:32

To my v Čechii v zimě klimu nepoužíváme, protože víme, že v zimě se kompresor vůbec sespíná...

eLzyx
30. října • 18:05

mluv za sebe, já klimu používám i v zimě, vysouší vzduch

kolemjdoucí 2
31. října • 10:47

To by musela mrazit, ne jen chladit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Radim
1. listopadu • 0:08

No vždyť ona taky mrazí

eLzyx
31. října • 11:24

nevidím důvod, proč by měla mrazit. Nastuduj si manuál k autu a pak ještě
http://net-auto.cz/moodle/mod/resource/view.php... , zejména kapitolu 7 ...

kolemjdoucí 2
31. října • 14:07

Že je něco psaný v manuálu ještě nemusí být záruka toho, že je to správně. Zažil jsem idiota taxikáře, co mě a dva další cestující takhle málem zabil na D1 ve 160km/h - neustále mlžící se okno řešil právě puštěnou klimatizací místo vytápění, načež se okno samozřejmě mlžilo ještě víc - a samozřejmě mu to nedocházelo, asi chyběl na hodinách fyziky. Mě auto také pouští automaticky klimu když pustím ofuk pouze čelního okna, vždy to hned vypínám. Nemá smysl ten chladný vlhký vzduch zvenku ještě víc ochlazovat, když rozhoduje hlavně vlhkost, která v takových případech bývá vysoká, např. 95%. Voda se sráží vždy na studeném (to je to mlžení skla), na teplejším než okolí nikdy.

O.c.k.o.
1. listopadu • 20:57

A od čeho má okruh klimatizace vysoušeč? Když pustíš ofuk předního okna tak se ti klimatizace pouští správně, protože vzduch ochladí, vysuší a pak ohřeje /pokud je motor ohřátej/ . A když si teda nechyběl na tu fyziku tak víš ,že suchý vzduch odmlží okno líp než vlhký ať už je studený nebo teplý. Pokud se ti to s klimou mlží víc tak ti něco nefunguje jak má nebo máš kabinovej filtr plnej vlhkýho hnusu.

kolemjdoucí 2
2. listopadu • 9:05

Nemám v mým autě kabinovej filtr vůbec už z výroby. Navíc jsem psal o taxikáři, takže jemu tedy "něco nefungovalo" (asi mozek), ne mě.Teplo funguje nejlíp, vyzkoušeno prakticky. Překecávat můžeš klidně dál, ale nepřekecáš.

kolemjdoucí 2
30. října • 16:59

Čechii si strč do análu, to byly motorky. Tahle země je odjakživa Bohemia.

Michal
30. října • 16:43

To je ale hloupost!

Míla
30. října • 17:01

Má se hlavně v zimě při startování sešlápnout spojkový pedál,nebo jen otočit klíčkem?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Roman
30. října • 21:30

Já teda na spojku šlapu při startu v létě i v zimě.Myslim,že je to pro motor lepší.

Neurotic
30. října • 10:55

Zahřívám podle toho kolik je stupnů, když je venku 35 ve stínu tak klidně hned vyrazím, ale když bude -35 tak nastartuju, abych zjistil jestli to vůbec jde:-D a pak jdu očistit okna mezitím se to ohřeje a můžu vyrazit. Autor ať si klidně startuje už se zařazenou jedničkou, aby mohl hned vyrazit, ale at si pak nestěžuje na mrtvé turbo nebo něco, protože tam ještě nebyl žádnej olej:-))

Michal
30. října • 10:54

Neresim. Vse resi nezavisle topeni. Kazdej si kupuje do auta kybl nesmyslu, ale nejuzitecnejsi vec skoro nikdo. Tech par dcl nafty za zimu mi stoji za to, ze netrapim sebe, sousedy ani auto.

Ludek_II
30. října • 12:45

Ooo jak jsi moudry

kolemjdoucí 2
30. října • 16:58

Závidíš, že? :-D

David
30. října • 10:54

Mám nafťáka a dělám to tak, že nastartuji motor a než se rozjedu, tak si mezitím zapnu pásy, rozsvítím světla a ještě tak cca 5s počkám a pak vyjedu. Takže dohromady to může dát ne víc než 15s. Dělám to hlavně kvůli tomu, aby se dostal olej kam měl a také aby se naplnily zdvihátka olejem, což se správně počkat má, než se naplní. A pak točím do 2000ot/min a snažím se nejet víc než 80-90 km/h. Ale zase dávám pozor na podtáčení. Držím otáčky nad 1500, konstatně kolem 1750 než je motor zahřátý. Pak držím otáčky kolem 2000. I když mi teploměr kapaliny ukazuje 90°C, tak nevytáčím motor, než dle PPC nemám ujeto cca 18-20 km (záleží na ročním období). Pak řadím při 2500ot/min což je ideální. Někdy na vypálení sazí ho vytočím i do 3000 i malinko přes 3000 a pak to jede jak z praku :-)

Kos
30. října • 10:40

Pozor machři od Peugeotu to přímo vyžadují.
.
2008 to je strašné auto

Petr
30. října • 10:28

Já se ohřívání auta na volnoběh rozhodně nevzdám. Od té doby, co mám auto s budíkem na tlak oleje, tak jsem hooodně opatrný. (Nissan 350Z, 10W50 Millers Oil NT)
Vyjedu-li 30 sec po nastartování, tak na 2000rpm čerpadlo tlačí 120PSI, což je šílené!
Vyjedu-li po 7 min na volnoběh, tak na 2000rpm čerpadlo tlačí 75PSI, což se sice pořád dost, ale už se to dá.
Je-li motor správně ohřátý, tak při 2000rpm čerpadlo tlačí 55PSI.Závěr ať si udělá každý sám...

Quebe
30. října • 13:38

Auto je od toho, aby sloužilo a ne, aby se sloužilo autu. Takže ano, chovat se k tomu rozumně v rámci možností, v zájmu životnosti, ale nic se nemá přehánět. Opravdu nejsem zvědavý na to, čekat 7 minut od nastartování, než pojedu.Prostě nastartuju, počkám deset vteřin a jedu. Prvních 15 km točím do 3 tisíc otáček a nikdy jsem neměl problém.

Jan
30. října • 11:31

Je také možné, že máš zaseknutý přepouštěcí ventil u olejového čerpadla, ten by měl takovýto vysoký tlak zlikvidovat.

Tomáš
30. října • 10:43

Co je na tom překvapivého? Každý motor za studena začíná tak, jak píšeš výše, po ohřátí je vše v normálu. Pomalou jízdou se ti během 3 minut čerpadlo taky dostane na 55PSI. Klidně vyraž dřív :)

Petr
30. října • 10:56

Jde mi o to, že pomalou jízdou musím mít motor na těch 2000rpm a je-li motor úplně studený, tak tlačí zmíněných 120PSI (8,3 bar!!!- to je prostě tlak na který by se rozhodně jezdit nemělo)
Když ale nastartuji, tak se motor po chvilce ustálí na 1100rpm a tlak úplně ledového oleje je okolo 80PSI a pomalinku klesá.Nevím jestli je z toho chápat pointa... Zkrátka jde o to, že jezdit s tlakem oleje 120PSI by se rozhodně nemělo, tak to radši ohřeji na volnoběh a na hodnotu 120PSI se tak nedostanu.
V manuálu dokonce píšou- ohřívat auto na volnoběh.

Mirec
30. října • 11:29

nepomohlo by tam dat olej 5Wxx ? Bol by za studena redsi a mohol by tam byt nizsi tlak ?

kolemjdoucí 2
30. října • 16:55

Taky bych řekl, že se mu na zimu hodí řidší.

Petr
30. října • 11:42

To jsem už právě řešil a věř, že u 350Z je toto velmi probírané téma. Tento motor VQ35DE v sérii dosahuje obrovských teplot a to i mimo okruhové nasazení. Nemyslím tím, že se přehřívá to ne, ale prostě topí jako prase a pokud na něj člověk šlape a drží ho až k redline, tak se teplota oleje rapidně zvedne a specifikace xxW30, ale i W40 se na klikovce, ventilech atd. připékají a dělají karbon. Řešením je právě xxW50 a jsou i jedinci, kteří výhradně lejou xxW60. Problémem těchto olejů je to, že se dělají spíše 10Wxx a ne 5Wxx. Viděl jsem některé 5W50, ale třeba od Millers Oil ho zase nedělá v NT.
Auto používám jen přes léto, v této specifikaci v zimě je to brutus.
Ale mám v plánu zvětšit olejovou vanu a přidat chladič oleje. Tím pádech bych se mohl vrátit k 5W40.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jouda
30. října • 12:22

5W50 dělají např. Valvoline, Elf, Sunoco, Yacco, Mogul, Mobil1, Penrite atd. - což jsou dostatečně kvalitní oleje i bez toho kouzelného slůvka NANO.

30. října • 16:29

To jsou leda dostatečně kvalitní sračky, kvalita je jedině Miller Oils a Petro Canada.

Mirec
30. října • 18:57

a toto ?
Penrite 10 Tenths Premium 5w50
Mitasu Platinum PAO SN 5w50

jouda
30. října • 19:10

Pokud splňují specifikace, určené výrobcem motoru (API, ACEA atd.) neměl bych problém ani s jedním.

Hydroplanie Vykuřbaldová
30. října • 21:27

0W100 to řeší..... nebo -20W300 a měnit po 2000km.....

jouda
30. října • 18:12

Když myslíš ;-)

k.ik
30. října • 10:22

nejdřív oškrábat auto a zjistit, že nenastartuju je hrozné, raději nejdřív nastartuju, odmrazí se mi el. vyhřívaná okna, zrcátka, vyhřeje sedačka

Eurohujer
30. října • 10:05

Mam sluzebak a neresim, nasednu do oktavky na hlinach a vdislu a slapu plnej, neustale dokud nedosahnu pozadovanou rychlost, zapnu hned topeni. Dulezitejsi je kdyz je teplo posadce nez motoru!

Ivan
30. října • 13:29

A pak nadávám na to jak se to sere. Že mojí vinou samo sebou nepřiznám.

Eurohujer
30. října • 15:17

Nenadavam, odstavim, reportuju a beru jinou!

KarelI
30. října • 17:36

Přesně tak. Lepší než půl hodiny čekat na zahřátý auto a sledovat teplotu oleje, je využít ušetřený čas k tomu aby mi v práci dali služební. Celá hromada starostí prostě odpadne, včetně problémů z tohoto článku.

XiXao
30. října • 11:42

Sluzebak oktavka na hlinach a vdislu a slapu plnej - sen každého eurohujera, aneb tož to ti všici závidíme, tuto bezstarostnú jízdu.

ziki
30. října • 10:03

Článek je psaný chaoticky, nejprve tvrdíte jak motor trpí nekonečným volnoběhem za studena, pak píšete že nejšetrněji motor zahřejete opatrnou jízdou a načež předchozí tvrzení zabijete větou, že motoru škodí i okamžité rozjetí :-D. Věřím, že případný začátečník může mít, po přečtení tohoto osvětového článku, v hlavě pěkný guláš.

Josef
30. října • 18:47

Možná tento článek bude motivovat "začátečníky" aby si přečetli alespoň manuál k autu.

Josef
30. října • 18:47

Možná tento článek bude motivovat "začátečníky" aby si přečetli alespoň manuál k autu.

fmfkfknk
30. října • 10:07

Musíš stát kratší dobu než dlouhou a zároveň delší než krátkou, nevyrazit dřív než pozdě a nejet rychleji než pomalu ... už to chápeš?Jinak, klasický bulvár. Nastartuji, oškrábu skla a jedu ... ale to by nevydalo na článek.

fmfkfknk
30. října • 9:50

Jasně, bulvární nadpis a pak nesmysly aby lidi klikali a diskutovali - mě se reklama nezobrazuje a je to dobře.To, že v návodu u nových aut píšou, že se nemá motor zahřívat na místě (škoda octavia to tam má) je pravda, ale důvody uvedené v článku jsou minimálně diskutabilní až liché.

Josef
30. října • 14:01

Ano, já to také tak vidím. Je to ale pořád lepší, než každý den uvádět články o nejúžasnějších a nejdokonalejších produktech Škoda a faceliftu Octavie, která potom vypadá jako Mercedes...
Ještě připomenu drobný fakt k užitečnosti tématu tohoto článku - návody u aut (a nejen u aut) nikdo nečte (přesněji přečeno -skoro nikdo). Proto lepší tento článek, než článek o "názvu" obce Qasiny...

fmfkfknk
31. října • 16:47

No ten článek co tvrdil ,že škoda vypadá jako mercedes byl diletantství.

Kajda
30. října • 9:50

Jak mám postupovat, když denně po nastartování najíždím na dálnici, kdy jedu několik kilometrů do táhlého kopce? Pomalu jet nemůžu, v nižších otáčkách taky ne, to bych zdržoval. Může se něco poškodit?

Kalimero
30. října • 21:04

Na dálnici je povolená nejnižší rychlost 80kmh... B-]

Quebe
30. října • 21:20

Nic takového v zákoně není. Doporučuju pozorněji číst.

Tomas
31. října • 17:11

Tak to by ses měl informovat trochu lépe.Řídím sice teprve 5 let,ale z autoškoly si to ještě pamatuju. Auto, které není schopné docílit minimálně 80ku, nesmí na dálnici!

ABC
1. listopadu • 21:25

výborný :-))

Quebe
31. října • 17:51

Další co neumí číst...

John Doe
31. října • 8:46

Pre jedincov rozumu mdleho...Na dialnicu nesmie auto s konstrukcnou rychlostou menej ako 80 km/h (a motorky do 125 ccm - to len tak na okraj pre debilov na malych skutroch co po D1 dochadzaju do Prahy).

Jirka
31. října • 15:09

A kde se tam píše, že nemůžeš jet pod 80 km/h? Ty rozume :)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Quebe
31. října • 15:32

To by nejdřív musel chápat psaný text. Hlavně, že se sám otírá o nějaký mdlý rozum :-D

JirkaK
31. října • 16:41

V zákoně se jasně píše, že na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel, jejichž nejvyšší dovolená rychlost je nejméně 80km/h.

Quebe
31. října • 17:50

A já se ptám znovu, jak z toho vyplývá, že na dálnici nemohu jet méně, než 80? Tahle věta se týká pouze kolonky v techničáku auta, které jede po dálnici, nikoliv rychlosti, kterou po ní smí jet.Kdyby byla podmínka, že na dálnici mohou jet pouze auta s výkonem minimálně 50 kw, znamená to, že při jízdě na dálnici musí motor auta vyvíjet výkon minimálně 50 kw?

Ferda
31. října • 20:40

Tak, a ted bez na policii a vrat ridicak, protoze kreteni jako ty na silnici nemaj co delat.Tvoje 'logika' pri interpretaci zakona je na urovni 5-leteho ditete.

Quebe
31. října • 21:17

Na rozdíl od tebe ovládám alespoň základy sémantiky, blbečku :-P

Q
1. listopadu • 23:53

Jenze pravdu mate nevedomky oba. Na dalnici smi jen auto ktere dokaze vyvinout vice nez 80, ale zaroven nemusi jet nutne vzdy vice nez 80. Ovsem na druhou stranu tu mame i prestupek, ktery spacha ten kdo jede po dalnici bezduvodne pomalou jizdou a tim ohrozuje bezpecnost a plynulost provozu. Takze pokud pojedes v multikare sedesat, dostanes flastr. Pokud pojedes sedesat v bavoraku, muzes ten flastr dostat taky.
To co se vytratilo z vasi konverzace zamerene striktne na vyklad paragrafu je zdravy rozum.

Quebe
2. listopadu • 8:12

A přesně o to mi právě jde :-)Je jasné, že nám do toho vstupují i jiná pravidla silničního provozu, jako ono o bezdůvodně pomalé jízdě. Reagoval jsem na to, že se dotyční snaží z onoho paragrafu o konstruknční rychlosti vyvozovat, že na dálnici je minimální rychlost 80, což je blbost.

Josef
30. října • 13:49

Hezké otázky, které mne dobře pobavily vzhledem k tématu diskuse.:-)
Mé odpovědi ze dvou hledisek ;-) (našlo by se jich víc...):
1. Máš možnost volit auto, řešíš nákup nového auta?
Pokud ano, doporučuji z hlediska životnosti auta pro takové podmínky auto s větším (velkým) objemem motoru, klasický benzin bez turba, který má slušný krouťák v nízkých otáčkách bez "pomocníka" v podobě turba.
Pokud ne, nic neřeš a jezdi jak jezdíš, ono to nějak dopadne... Jo a používej a měň častěji olej v motoru a v převodovce.
2. Máš možnost garáže?
Pokud ano, tak v třeskutých mrazech temperuj teplotu v garáži, případně nějakým topným tělískem (pár wattů...) mírně ohřívej olej v motoru.
Pokud ne, nic neřeš a jezdi jak jezdíš, ono to nějak dopadne... Možná na zimu dej do motoru olej 0W/30... Jo a používej a měň častěji olej v motoru a v převodovce.Na závěr - všechno je potřebné brát s rezervou a k "problémům" a radám se stavět s pověstným selským rozumem. Pokud v době, než se motor prohřeje, se nebude točit přes 50% maximálních povolených otáček, tak v pohodě životnost motoru a auta jako celku zůstane v rozumných mezích. Auto vydrží například jen 500000km místo 600000km a dobově třeba 15 let místo 16let. Kdo nakonec posoudí, co mělo skutečně vliv na životnost motoru nebo celého auta a co životnost auta/motoru skutečně ovlivnilo?

Jirka61
1. listopadu • 9:43

To možná platilo u opravdových motorů. U dnešní nadopovaných turbo kafemlejnků to je o řád vedle. Naložit takovýmu ECoBost 1,0 hned na začátku, tak je životnost dost pod 100 tisíc. To není teoretizování, to je holý fakt a osobní zkušenost z mého okolí. Oprava 1,2TSi z Fábie, žeroucí olej je sranda a to i finančně (ne ve škodaservisu), turbo po smrti finančně zabolí víc.

Kajda
30. října • 16:38

Velký objem mám, 1,6 bez turba. Je to nové auto, takže zcela chybí ukazatel teploty vody. U 130 kmh točím optimálně 3500 otáček, jinak po městě apod pod 2 tis (to mi ukazují indikátory řazení na palubce), spíše ale točím kolem 2500 (nezdá se mi už z principu, že bych u atmosféry mohl jezdit pod 2 tis, i když se nic nedusí). Volnoběh mám 650 otáček.

Jirka61
1. listopadu • 9:45

Já mám dvoulitr bez turba. To stále ještě považuji za malý obsah...:-)

Josef
30. října • 18:15

Já jsem měl na mysl tím objemem něco většího, třeba 6 válec Lexusu, nebo čtyřválec 2,4 (případně 2,0) od Hondy, nebo Skyactivy od Mazdy. Používání "zdravého" rozumu jsi prokázal tím, že slepě neposloucháš "indikátor" řazení a nepodtáčíš motor. Té tvé 1,6 proto rozhodně neublížíš. ;-) Tím spíše, že motor ani nepřetáčíš. Takže buď v klidu a přeji tisíce pohodových km.:-)

Josef
30. října • 18:15

Já jsem měl na mysl tím objemem něco většího, třeba 6 válec Lexusu, nebo čtyřválec 2,4 (případně 2,0) od Hondy, nebo Skyactivy od Mazdy. Používání "zdravého" rozumu jsi prokázal tím, že slepě neposloucháš "indikátor" řazení a nepodtáčíš motor. Té tvé 1,6 proto rozhodně neublížíš. ;-) Tím spíše, že motor ani nepřetáčíš. Takže buď v klidu a přeji tisíce pohodových km.:-)

Petr
30. října • 18:02

Velky objem je neco jineho nez 1,6 :-)
s atmosferou jezdim v meste bezne do 2000... mimo obec do 2500. Prave vyhoda vetsiho objemu

Aleq
31. října • 7:29

Nova doba. S down-sizingem ted budeme 1.6 rikat velkoobjemove motory

kolemjdoucí 2
30. října • 16:53

Prosímtě co to je za auto, ať vím co si nemám kupovat..? Otáčkoměr, teploměr a ampérmetr jsou v autě naprosto klíčové měřící přístroje (pravda, ampérmetr jsem viděl naposled v Moskviči, u novějších ne).

Quebe
30. října • 16:52

Je to tak, jízda pod 2 tisíce se už dá považovat za lehkou formu podtáčení. Přirozené pracovní pásmo benzinového motoru je nad 2 tisíce. Indikátor řazení je nastavený pro optimalizaci spotřeby.

fmfkfknk
31. října • 16:46

"Moderním motorům nízké otáčky nevadí," ubezpečuje šéf vývoje škodováckých motorů.¨http://auto.idnes.cz/moderni-motor-vydrzi-hrav... ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Quebe
31. října • 17:53

Jojo, od člověka, jehož chlebodárce živí prodej nových vozů, můžeme čekat upřímnou radu, jak co nejvíc prodloužit životnost jejich výrobku (a oddálit tak nákup dalšího) :-D

Quebe
31. října • 17:53

Jojo, od člověka, jehož chlebodárce živí prodej nových vozů, můžeme čekat upřímnou radu, jak co nejvíc prodloužit životnost jejich výrobku (a oddálit tak nákup dalšího) :-D

eLzyx
30. října • 17:59

měl jsem Volvo S80 2.5T(benzin) automat a to si udržovalo při "plavné" jízdě 1500ot. A soudě dle zvuku to tomu motoru nijak nevadilo.
Teď mám podobné auto s manuálem a jezdím také na 1500ot. pokud nehodlám prudce akcelerovat.
Takže bych to s tou hranicí 2000ot. neviděl tak jednoznačně.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Josef
30. října • 18:46

Samozřejmě záleží na konkrétní situaci a konkrétním motoru. U 6 válcového 3 litru není problém jezdit v pohodě kolem 1500 ot. (a klidně i pod) a v případě 8 válcového Mustanga by nemělo být problémem po rovince nechat "převalovat" motor při 1200 - 1300 ot. Záleží samozřejmě na konkrétní situaci - charakter silnic, provozu, zatížení auta (prázdné jen s řidičem nebo plné obsazení + plný kufr, atd.). Ty uváděné 2000 ot. je hodnota, která rozhodně za žádných okolností neublíží, tedy pokud nepůjde o prudké stoupání plně naloženého auta a zařazený nejvyšší kvalt (opět záleží na konkrétní situaci a zejména citu řidiče). V takovém případě musí otáčky motoru (krouťák + výkon) nahoru, což je logické.

Honza M.
3. listopadu • 7:40

"U 6 válcového 3 litru není problém jezdit v pohodě kolem 1500 ot. (a klidně i pod)"Budete se divit, ale není to problém ani pro Citigo 1.0 MPI 44 kW.

Josef
30. října • 13:55

Pardon, vypadly mně 2 slova ve větě: "Jo a používej a měň častěji olej v motoru a v převodovce." Správně má být: "Jo a používej kvalitní olej a měň častěji olej v motoru a v převodovce."

Ivan
30. října • 13:27

použiju hlavu. nebudu to točit a na dálnici nepojedu hned 130 a víc ale třeba kolem stovky.
Pokud máte auto s turbem tak to to ocení ještě víc jak převodovka.
Mě mů strýc, učitel autoškoly, tloukl do hlavy následující. studený motor = jízda do dvou tisíc otáček, krátkodobě (rozjezd atd) do 2500 otáček. O od vody na 90°C ještě plus 5-10km podle vnější teploty.
takže nikdo Vás nenutí jet pomalu 2.000 otáček to je podle auta zhruba 80-100kmh.

Honza M.
3. listopadu • 7:47

"takže nikdo Vás nenutí jet pomalu 2.000 otáček to je podle auta zhruba 80-100kmh."Pro zajímavost - u dieselového Mercedesu s devítikvaltem je to asi 180 km/h.

Quebe
30. října • 13:47

2000 otáček je podle mě zbytečné - vždyť to je skoro jízda na volnoběh. To dělám jen když jsou hodně tuhé mrazy a jen na prvních pár set metrů, kdy je na motoru poznat, že se mu fakt moc nechce. Běžně při zahřívání točím do 3000, což mi přijde jako optimální kompromis.

mx83
15. prosince • 21:32

optimální kompromis možná pro benzín, pro naftu pomalá zkáza. U nafty 1500 až 2000, při teplotě nad 70 2000 - 2500, při teplotě 90 s rozumem 3500 a po důkladném prohřátí celého motoru klidně do omezovače

Hydroplanie Vykuřbaldová
30. října • 21:22

3000 otáček je u mě 200km/h, takže to asi nepůjde, to by se mravokárci a pomáhatachránit pokakali... řeší to strejda Webasto, zapnutý na půlhoďku před vyjetím.

xjohny
30. října • 10:12

2x objeď dědinu a pak na dálnici v klidu zrychli na +-90 km/h, stejně co jezděj kamiony. Až se trošku auto prohřeje, tak přidej ;-)

Eurohujer
30. října • 10:03

Prestehuj se a pouzivej emhade.

kolemjdoucí 2
30. října • 16:47

Nech si ty trapný knížecí rady, v životě nejde být se vším tak snadno a rychle hotovej jako na Internetu, ty internetový hrdino.

Hydroplanie Vykuřbaldová
30. října • 21:18

Blbost, to je typická kauza pro nezávislé topení. Večer naprogramuji nebo ráno zmáčknu tlačítko na dálkovém ovládání, po ranním kafi lezu do vyhřátého auta s motorem a celým fridexokruhem na 60°C.... jen se musí zvolit teplovodní a ne teplovzdušná verze.

Petr
30. října • 9:25

Já pořád nechápu, proč se říká, že převodovka se VŮBEC neohreje. Ale to je přeci blbost!
I na neural se v převodovce otáčí VŠECHNA soukolí- oba dva stromečky. Mezi soukolím dochází k tření a olej se ohřívá na provozní teplotu, skoro stejně jako za jízdy. Jediné, co se v převodovce netočí je výstupní hřídel se synchrony a následně diferenciál. Neříkám, že tyto komponenty nepotřebuji zahřát, ale spíš reaguji na to, že se pořád tvrdí, že ikdyz je motor teplý, tak převodovka je ledová, což je hloupost!

Mirek
30. října • 9:45

A kde je v textu, že se převodovka VŮBEC neohřeje? Není tam napsáno, že je převodovka ledová, ale že není správně zahřátá, což je pravda.

Petr
30. října • 9:50

"Lidé, kteří mylně zahřejí svůj motor volnoběhem, si navíc neuvědomují, že se s převodovkou či rozvodovkou vlastně nehýbalo. S falešně klidným svědomím, že motor je zahřátý, tak tito řidiči již nedbají na svědomité zahřívání, přičemž převodovka s tuhým olejem trpí."Nemůžu si pomoc, ale že převodovka není správně zahřátá z textu rozhodně nevyplývá a přeložím-li si "převodovkou či rozvodovkou se vlastně nehýbalo" do vlastní mluvy, tak nabývám dojmu, že autor článku si myslí, že v převodovce se prostě neděje vůbec nic.

Hydroplanie Vykuřbaldová
30. října • 21:23

....pokud si autor článku vůbec něco myslí.....

Jakarte
30. října • 8:52

Kéž by si to přečetli všichni ti, co každé ráno nechávají pod bytovkou nastartované své vehikly a dobrých deset minut nás oblažují hlukem a smradem.

Karel
30. října • 10:30

Souhlas. A nejen to. Nechápu proč "nafťáci" nechávají běžet motor i když už je zahřátý. A to i poměrně dlouhou dobu. Včera před hřbitovem to jednomu klepalo 15 minut.

fmfkfknk
31. října • 16:44

15m je hloupost, ale možná nechtěl aby se mu zamlžila okna ... .

Hydroplanie Vykuřbaldová
30. října • 21:16

Třeba měl v háji akumulátor a už by to nenahodil....

fmfkfknk
30. října • 9:51

Ono já taky nastartuji auto a pak jdu teprve škrábat skla. A důvod je jasný - než oškrábu tak je ve vnitř odmlženo, zadní sklo povolí samo a mám teplíčko.

Jakarte
30. října • 13:44

Mraz v nasich koncinach v lete neni.

fmfkfknk
31. října • 16:43

A co zima pane, je v zimě?

Doporučujeme

Články odjinud