Zahříváte motor na volnoběh? Hloupost! Lepší je hned vyrazit

Během následujících několika měsíců na motoristy čekají neoblíbená studená rána. Ještě méně oblíbená jsou však pro spalovací motory. Když se chystáte na cestu, není dobré nechávat motor běžet na volnoběh, pokud plánujete vyrazit třeba až za půl hodiny.

Při nekonečném volnoběhu za studena je motor nucen používat bohatší směs, tedy větší poměr paliva ke vzduchu. To neškodí pouze spotřebě, ale i motoru jako takovému, zejména zážehovému. Benzin odmašťuje olejovou vrstvu ze stěn válce a vzhledem k tomu, že je při těchto podmínkách olej velice tuhý a motor ho nemá dostatek, vede to k přidírání válce a pístu. Kvůli tomu, jak dlouhou dobu necháme motor během volnoběžného zahřívání studeným, se benzin navíc dostane ve větší míře do oleje. Tím zhoršuje jeho kvalitu.

Zajímavosti | Video

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Lidé, kteří mylně zahřejí svůj motor volnoběhem, si navíc neuvědomují, že se s převodovkou či rozvodovkou vlastně nehýbalo. S falešně klidným svědomím, že motor je zahřátý, tak tito řidiči již nedbají na svědomité zahřívání, přičemž převodovka s tuhým olejem trpí.

Písty a válce jsou vyrobeny z materiálů s rozdílnou tepelnou roztažností, což škodí zejména při spěchání. Nejšetrnější je tedy zahřát motor opatrnou jízdou v nižších otáčkách. Pokud dáváme ihned motoru co proto, hrozí, že se píst nevejde do válce. To ústí opět v rýhy na válcích a zbytečné opotřebení obou komponent.

Zajímavosti | Technika | Nissan | Palivo | Infiniti | Paříž 2016

Infiniti představuje motor s proměnnou kompresí. Za rok jde do výroby

Motoru škodí i okamžité rozjetí. Po nastartování běží motor několik vteřin bez oleje. Než se olej dostane ke všem mazacím místům, je vhodné pár desítek sekund počkat a nevytáčet jej. Na to je potřeba pamatovat, pokud je v motoru přítomen olej s desítkou či patnáctkou na začátku názvu. Například zcela běžný 10W-40 či 15W-40.

Na teplotu oleje musíme myslet i po několika kilometrech od startu. Většina vozů dnes řidiči ukazuje pouze teplotu chladicí kapaliny, jindy je ukazatel teploty oleje „zapadnutý“ někde hluboko v palubním počítači. Olej se přitom na svou provozní teplotu kolem 80 stupňů Celsia dostane daleko později, může to trvat až dvacet kilometrů. Některé vozy s větší náplní oleje, které jezdí kratší trasy, tak nemusí po celou zimu dosáhnout optimálních podmínek pro činnost motoru.

Technika | Land Rover | Jaguar

Pryč s Ecoboosty! Jaguar Land Rover představuje nové zážehové čtyřválce

Myslete na to během letošní zimy. Nastartujte motor, oškrábejte led ze skel. Po těchto úkonech již olej proudí všude, kde má, a je důležité ihned vyrazit. Samozřejmě bez zbytečného vytáčení, ale i podtáčení motoru.

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek