Zahříváte motor na volnoběh? Hloupost! Lepší je hned vyrazit

Během následujících několika měsíců na motoristy čekají neoblíbená studená rána. Ještě méně oblíbená jsou však pro spalovací motory. Když se chystáte na cestu, není dobré nechávat motor běžet na volnoběh, pokud plánujete vyrazit třeba až za půl hodiny.

Při nekonečném volnoběhu za studena je motor nucen používat bohatší směs, tedy větší poměr paliva ke vzduchu. To neškodí pouze spotřebě, ale i motoru jako takovému, zejména zážehovému. Benzin odmašťuje olejovou vrstvu ze stěn válce a vzhledem k tomu, že je při těchto podmínkách olej velice tuhý a motor ho nemá dostatek, vede to k přidírání válce a pístu. Kvůli tomu, jak dlouhou dobu necháme motor během volnoběžného zahřívání studeným, se benzin navíc dostane ve větší míře do oleje. Tím zhoršuje jeho kvalitu.

Zajímavosti | Video

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Lidé, kteří mylně zahřejí svůj motor volnoběhem, si navíc neuvědomují, že se s převodovkou či rozvodovkou vlastně nehýbalo. S falešně klidným svědomím, že motor je zahřátý, tak tito řidiči již nedbají na svědomité zahřívání, přičemž převodovka s tuhým olejem trpí.

Písty a válce jsou vyrobeny z materiálů s rozdílnou tepelnou roztažností, což škodí zejména při spěchání. Nejšetrnější je tedy zahřát motor opatrnou jízdou v nižších otáčkách. Pokud dáváme ihned motoru co proto, hrozí, že se píst nevejde do válce. To ústí opět v rýhy na válcích a zbytečné opotřebení obou komponent.

Zajímavosti | Technika | Palivo | Nissan | Infiniti | Paříž 2016

Infiniti představuje motor s proměnnou kompresí. Za rok jde do výroby

Motoru škodí i okamžité rozjetí. Po nastartování běží motor několik vteřin bez oleje. Než se olej dostane ke všem mazacím místům, je vhodné pár desítek sekund počkat a nevytáčet jej. Na to je potřeba pamatovat, pokud je v motoru přítomen olej s desítkou či patnáctkou na začátku názvu. Například zcela běžný 10W-40 či 15W-40.

Na teplotu oleje musíme myslet i po několika kilometrech od startu. Většina vozů dnes řidiči ukazuje pouze teplotu chladicí kapaliny, jindy je ukazatel teploty oleje „zapadnutý“ někde hluboko v palubním počítači. Olej se přitom na svou provozní teplotu kolem 80 stupňů Celsia dostane daleko později, může to trvat až dvacet kilometrů. Některé vozy s větší náplní oleje, které jezdí kratší trasy, tak nemusí po celou zimu dosáhnout optimálních podmínek pro činnost motoru.

Technika | Land Rover | Jaguar

Pryč s Ecoboosty! Jaguar Land Rover představuje nové zážehové čtyřválce

Myslete na to během letošní zimy. Nastartujte motor, oškrábejte led ze skel. Po těchto úkonech již olej proudí všude, kde má, a je důležité ihned vyrazit. Samozřejmě bez zbytečného vytáčení, ale i podtáčení motoru.

Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků