Začínala osmdesátá léta a napadl sníh…

Možná jste se už těšili na jaro, možná jste už dokonce sundali zimní pneumatiky. Jenže ejhle, napadl sníh. Ideální příležitost k ohlédnutí se zpět do historie, aneb s čím se v osmdesátých letech uklízely silnice?

O technickou podporu se v osmdesátých letech pochopitelně ve velké míře staraly ruské stroje, přičemž tím zřejmě nejrozšířenějším (používaným především ve městech) a zároveň také nejmenším byl vůz nesoucí označení PR-130. Jde o zimní úpravu postavenou na základech automobilu ZIL 130. Celkem tento drobeček měří na délku 5675 mm, široký je 2170 mm a vysoký 2240 mm. Maximum, se kterým si dokázal poradit, byla vrstva sněhu 40 cm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden z nějběžnějších a zároveň nejmenších byl vůz PR-130 (foto: postimage.org , veneraud.ee)

Dalším ruským strojem používaným v osmdesátých letech k odklízení sněhu byl UP-66, který vycházel z automobilu GAZ-66. O pohon se staral zážehový osmiválec s maximálním výkonem 130 koní. Základní GAZ byl velmi odolným automobilem konstruovaným pro teploty od -40 do +50 °C. UP-66 se ovšem od něj lišil v jedné podstatné záležitosti, a sice jeho motor byl přesunut nad zadní nápravu. Vůz sloužil především jako sněhový nakladač.

Klepněte pro větší obrázek
Sněhový nakladač UP-66 vycházel z modelu GAZ-66. Na rozdíl od něj měl motor nad zadní nápravou (foto: kaufner.webz.cz)

DE-210 už byl trochu jiný kalibr. Tento speciál vycházel z modelu ZIL-131. Délka přesahuje 8,5 m, přičemž šířka záběru má hodnotu 2,56 m. Maximum, se kterým si DE-210 dokázalo poradit, je 1,3 m.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
DE-210 si dokázal poradit s vrstvou sněhu do výšky 1,3 m (foto: motodemont.com)

Jedním z nejtěžších kalibrů osmdesátých let byl speciál D-902 vycházející z Uralu-375. Tento exemplář sloužil především na odklízení letištních ploch. Pohon měl na starost dvanáctiválcový diesel o výkonu 400 koní, přičemž samozřejmě byly poháněny všechny tři nápravy. Tato mašina si dokázala poradit s vrstvou sněhu 1,5 m. Tam, kde projela, zůstal pruh široký 2,81 m a odklízecí zařízení dokázalo odhodit sníh až do vzdálenosti 64 metrů. Mimochodem o jeho pohon se staral samostatný naftový agregát. Celkově zvládl D-902 odklidit 1200 tun sněhu za hodinu. Později se objevila zlepšená verze schopná odklidit ještě o 500 tun sněhu více. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Odklízení sněhu na letišti měl na starost vůz D-902. Za hodinu uklidil až 1200 tun, fréza dokázala odhodit sníh až do vzdálenosti 64 metrů (foto: luftfahrtmuseum-rothenburg.de)
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek