Jméno La Jamais Contente znamená něco jako Věčně nespokojená.

Jméno La Jamais Contente znamená něco jako Věčně nespokojená.

Belgičan Camille Jenatzy s ním jel rychlostí skoro 106 km/h a jako první překonal oficiálně stokilometrovou rychlost.

Belgičan Camille Jenatzy s ním jel rychlostí skoro 106 km/h a jako první překonal oficiálně stokilometrovou rychlost.

Zajímavé je, že se jedná o elektromobil s výkonem 68 koní a stroj rovněž měl tehdy průkopnické pneumatiky Michelin.

Zajímavé je, že se jedná o elektromobil s výkonem 68 koní a stroj rovněž měl tehdy průkopnické pneumatiky Michelin.

Napier L48 jako první překonal hranici 100 mil za hodinu, tedy 161 km/h.

Napier L48 jako první překonal hranici 100 mil za hodinu, tedy 161 km/h.

Napier byl poháněn patnáctilitrovým řadovým šestiválcem.

Napier byl poháněn patnáctilitrovým řadovým šestiválcem.

Povšimněte si zajímavě řešeného chladiče motoru.

Povšimněte si zajímavě řešeného chladiče motoru.

Jaguar se spoléhal na řadový šestiválec 3,4 l o výkonu 160 koní.

Jaguar se spoléhal na řadový šestiválec 3,4 l o výkonu 160 koní.

Oficiálně byla nejvyšší rychlost vozu 193 km/h, přesto uměl víc.

Oficiálně byla nejvyšší rychlost vozu 193 km/h, přesto uměl víc.

Pokud jste Jaguaru XK120 odmontovali čelní okno, dostal se za 200 km/h.

Pokud jste Jaguaru XK120 odmontovali čelní okno, dostal se za 200 km/h.

Mercedes-Benz 300SL byl nejen nejrychlejší auto na světě, ale měl i jako první vstřikování paliva.

Mercedes-Benz 300SL byl nejen nejrychlejší auto na světě, ale měl i jako první vstřikování paliva.

Zákazníci si mohli vybrat z několika diferenciálů o různém převodu. Auto mohlo jet teoreticky až 260 km/h.

Zákazníci si mohli vybrat z několika diferenciálů o různém převodu. Auto mohlo jet teoreticky až 260 km/h.

Mercedes 300SL vznikl původně jako závodní speciál, přesto to bylo především luxusní a prestižní auto.

Mercedes 300SL vznikl původně jako závodní speciál, přesto to bylo především luxusní a prestižní auto.

Aston Martin DB4 překonal Mercedes 300SL o pouhé 2 km/h.

Aston Martin DB4 překonal Mercedes 300SL o pouhé 2 km/h.

Verze DB4 GT byla už údernější a zvládla hned 245 km/h.

Verze DB4 GT byla už údernější a zvládla hned 245 km/h.

Aston Martin DB4 GT

Aston Martin DB4 GT

Iso Grifo se vyrábělo s několika motory a převodovkami.

Iso Grifo se vyrábělo s několika motory a převodovkami.

Nejrychlejší byl sedmilitrový osmiválec Chevrolet s čtyřstupňovým manuálem. Uměl s přehledem 275 km/h.

Nejrychlejší byl sedmilitrový osmiválec Chevrolet s čtyřstupňovým manuálem. Uměl s přehledem 275 km/h.

I základní osmiválec 5,4 l ale dokázal dobře seřízené a zpřevodované auto dostat za 250 km/h.

I základní osmiválec 5,4 l ale dokázal dobře seřízené a zpřevodované auto dostat za 250 km/h.

Věděli jste, že silniční Cobra, která zvládla více než 260 km/h, neměla bezpečnostní pásy?

Věděli jste, že silniční Cobra, která zvládla více než 260 km/h, neměla bezpečnostní pásy?

Tohle je vskutku legendární tvar a Cobru v něm pozná snad každý.

Tohle je vskutku legendární tvar a Cobru v něm pozná snad každý.

Závodní Cobra uměla okolo 300 km/h, ale toto je naopak poměrně civilní roadster s hardtopem.

Závodní Cobra uměla okolo 300 km/h, ale toto je naopak poměrně civilní roadster s hardtopem.

A konečně máme v našem seznamu také italský dvanáctiválec!

A konečně máme v našem seznamu také italský dvanáctiválec!

Lamborghini Miura prý umělo uhánět rychlostí 275 km/h.

Lamborghini Miura prý umělo uhánět rychlostí 275 km/h.

Největším problémem Miury byla nedořešená aerodynamika. Ve vysoké rychlosti se vznášela a nedala se řídit.

Největším problémem Miury byla nedořešená aerodynamika. Ve vysoké rychlosti se vznášela a nedala se řídit.

Ferrari Daytona bylo ovladatelnější než Miura, ale i tak byla maximální rychlost 280 km/h spíše z říše snů.

Ferrari Daytona bylo ovladatelnější než Miura, ale i tak byla maximální rychlost 280 km/h spíše z říše snů.

V designu klasického modelu Daytona se dvanátiválcová Ferrari s motorem vpředu inspirují dodnes.

V designu klasického modelu Daytona se dvanátiválcová Ferrari s motorem vpředu inspirují dodnes.

Dvanáctiválec Colombo 4,4 l dával okolo 360 koní výkonu.

Dvanáctiválec Colombo 4,4 l dával okolo 360 koní výkonu.

Ferrari 288 GTO vzniklo z modelu 308 GTB jako homologační speciál pro skupinu B.

Ferrari 288 GTO vzniklo z modelu 308 GTB jako homologační speciál pro skupinu B.

Model 288 GTO poháněl přeplňovaný osmiválec F114B o objemu 2,9 l a výkonu asi 410 koní.

Model 288 GTO poháněl přeplňovaný osmiválec F114B o objemu 2,9 l a výkonu asi 410 koní.

Ferrari 288 GTO je první sériové auto, které překonalo 300 km/h.

Ferrari 288 GTO je první sériové auto, které překonalo 300 km/h.

Tuhle fotku jsme prostě museli použít! Walter Rohrl zamlada, kterak testuje Porsche 959.

Tuhle fotku jsme prostě museli použít! Walter Rohrl zamlada, kterak testuje Porsche 959.

Porsche 959 bylo velice efektivní a také příšerně rychlé. Umělo 314 km/h.

Porsche 959 bylo velice efektivní a také příšerně rychlé. Umělo 314 km/h.

Na svou dobu byla technika pohonu Porsche 959 velmi sofistikovaná.

Na svou dobu byla technika pohonu Porsche 959 velmi sofistikovaná.

Ferrari F40 zvládlo 326 km/h a jako první překonalo hranici 200 mil za hodinu.

Ferrari F40 zvládlo 326 km/h a jako první překonalo hranici 200 mil za hodinu.

Motor vycházel z jednotky v 288 GTO a dosahoval oficiálně výkonu 485 koní. Ve skutečnosti byl ale silnější.

Motor vycházel z jednotky v 288 GTO a dosahoval oficiálně výkonu 485 koní. Ve skutečnosti byl ale silnější.

Interiér F40 je strohý, přesto má klimatizaci. Ta je tu hlavně proto, aby se v horkém interiéru nemlžila okna.

Interiér F40 je strohý, přesto má klimatizaci. Ta je tu hlavně proto, aby se v horkém interiéru nemlžila okna.

Motor Rufu CTR měl objem 3,4 litru, dvě turba a dával skoro 500 koní. To stačilo na 339 km/h.

Motor Rufu CTR měl objem 3,4 litru, dvě turba a dával skoro 500 koní. To stačilo na 339 km/h.

Řídit Ruf CTR na limitu vyžadovalo hodně rychlé ruce a dost odvahy.

Řídit Ruf CTR na limitu vyžadovalo hodně rychlé ruce a dost odvahy.

Ruf CTR nebylo produkční auto, ale kusová zakázková přestavba, proto není jeho rychlostní rekord všeobecně uznáván.

Ruf CTR nebylo produkční auto, ale kusová zakázková přestavba, proto není jeho rychlostní rekord všeobecně uznáván.

Jaguar XJ220 měl mít původně atmosférický dvanáctiválec 6,2 litru a pohon všech kol.

Jaguar XJ220 měl mít původně atmosférický dvanáctiválec 6,2 litru a pohon všech kol.

Číslovka 220 značila maximální rychlost v mílích za hodinu. Nakonec auto umělo „217“ mil.

Číslovka 220 značila maximální rychlost v mílích za hodinu. Nakonec auto umělo „217“ mil.

Závodní verze XJ220S měla motor upravený na 700 koní, ale kvůli většímu přítlaku a kratším převodům jezdila jen asi 290 km/h.

Závodní verze XJ220S měla motor upravený na 700 koní, ale kvůli většímu přítlaku a kratším převodům jezdila jen asi 290 km/h.

McLaren F1 měl mít původně lehký motor Honda o výkonu okolo 550 koní.

McLaren F1 měl mít původně lehký motor Honda o výkonu okolo 550 koní.

McLaren se prosadil i na závodní dráze a jeho dobové souboje s Ferrari F40 jsou přímo legendární.

McLaren se prosadil i na závodní dráze a jeho dobové souboje s Ferrari F40 jsou přímo legendární.

I když byl dvanáctiválec S70/2 od BMW těžší, než Murray chtěl, jeho výkon 627 koní bohatě překonal očekávání.

I když byl dvanáctiválec S70/2 od BMW těžší, než Murray chtěl, jeho výkon 627 koní bohatě překonal očekávání.

Na designu Bugatti Veyron pracoval i dnešní šéfdesignér Škody Jozef Kabaň.

Na designu Bugatti Veyron pracoval i dnešní šéfdesignér Škody Jozef Kabaň.

Kvůli výkonu 1000 koní a maximální rychlosti přes 400 km/h má Veyron speciálně vyvinuté pneumatiky.

Kvůli výkonu 1000 koní a maximální rychlosti přes 400 km/h má Veyron speciálně vyvinuté pneumatiky.

Z 0 na 250 km/h akceleruje Bugatti Veyron za asi deset sekund.

Z 0 na 250 km/h akceleruje Bugatti Veyron za asi deset sekund.

Veyron Super Sport má o dalších 200 koní vyšší výkon a efektivnější aerodynamiku.

Veyron Super Sport má o dalších 200 koní vyšší výkon a efektivnější aerodynamiku.

Největším problémem Veyronu bylo chlazení. Auto má deset různých chladičů.

Největším problémem Veyronu bylo chlazení. Auto má deset různých chladičů.

Pokud chcete jet více než 400 km/h, musíte použít speciální klíček. Po jedné jízdě pak auto musí na seřízení do servisu.

Pokud chcete jet více než 400 km/h, musíte použít speciální klíček. Po jedné jízdě pak auto musí na seřízení do servisu.

Belgičan Camille Jenatzy s ním jel rychlostí skoro 106 km/h a jako první překonal oficiálně stokilometrovou rychlost.
Zajímavé je, že se jedná o elektromobil s výkonem 68 koní a stroj rovněž měl tehdy průkopnické pneumatiky Michelin.
Napier L48 jako první překonal hranici 100 mil za hodinu, tedy 161 km/h.
Napier byl poháněn patnáctilitrovým řadovým šestiválcem.
51
Fotogalerie

Začalo to Věčně nespokojenou: Galerie nejrychlejších aut světa

Dnes máme Veyron Super Sport a jeho 431 km/h. Ale bude někdy ještě nějaké rychlejší auto?

Jaký má smysl stavět auto, když není v něčem nejlepší? Postavit nejrychlejší automobil světa se konstruktéři snaží už od prapočátku automobilismu, vždyť každý si uvědomuje, že když jste jednou v něčem první, zapíšete se do historie. Jak se tedy snaha o stavbu nejrychlejšího auta vyvíjela?

1899: La Jamais Contente

la jamais 01.jpgla jamais 02.jpgla jamais 03.jpg
Tohle je první auto, které jelo rychleji než 100 km/h. A pozor, byl to elektromobil! Zajímavostí bylo použití tehdy novátorských pneumatik Michelin. Většina aut té doby ještě jezdila na dřevěných obručích

Stroj La Jamais Contente, což v překladu znamená něco jako „Věčně nespokojená“, dotlačil Belgičan Camille Jenatzy na 105,882 km/h. Vůz s podivným tvarem poháněly dva elektromotory, každý o výkonu 25 kW. Aerodynamiku ale kazil vysoký podvozek a vzpřímená poloha řidiče.

1905: Napier L48

napier 03.jpgnapier 01.JPGnapier 02.jpg
Napier L48 bylo první auto, které překonalo hranici 100 mil za hodinu, tedy 160 km/h. Spoléhalo se na spalovací motor

Arthur McDonald dostal v roce 1905 tento Napier L48 s aerodynamickým (na svou dobu) tvarem během letmé míle na pláži v Daytoně na rychlost 168,41 km/h. Dá se ale říci, že každé další produkční auto bylo rychlejší, takže si pojďme sestavit žebříček nejrychlejších aut až od konce druhé světové války.

1949: Jaguar XK120 – 201 km/h

Jaguar-XK120 01.jpgJaguar-XK120 02.jpgJaguar-XK120 03.jpg
Jaguar XK120 bylo první sériové auto na světě, které se dostalo za hranici 200 km/h

Číslovka 120 v názvu auta znamenala 120 mil za hodinu, tedy 193 km/h, což byla udávaná maximální rychlost. To tehdy stačilo, aby byl Jaguar i tak nejrychlejším produkčním autem, ale bez čelního okna jednou uháněl rychlostí 201 km/h a jako první produkční auto na světě tak překročil dvoustovku.

1955: Mercedes-Benz 300SL – 225 km/h

Mercedes-Benz-300_SL 01.jpgMercedes-Benz-300_SL 02.jpgMercedes-Benz-300_SL 03.jpg
Mercedes-Benz 300SL není jen nejrychlejší auto své doby, ale prosadilo se i na závodní dráze. Stroj byl původně vyvíjen právě jako speciál pro závody

Mercedes-Benz 300SL si uzmul i jiné prvenství. Bylo to první osobní auto na světě se vstřikováním paliva. Není divu, že mělo výkon 215 koní a teoreticky mohlo jezdit až 260 km/h, i když oficiální údaj je 225 km/h. Na vyšší rychlost také prý nestačily tehdejší silniční pneumatiky.

1958: AstonMartin DB4 – 227 km/h

Aston_Martin-DB4_1958 01.jpgAston_Martin-DB4_1958 02.jpgAston_Martin-DB4_1958 03.jpg
Aston Martin DB4 se díky řadovému šestiválci 3,6 l dostal před prozatím nejrychlejší Mercedes 300SL

Rychlostní údaj Aston Martinu DB4 byl potvrzen v roce 1961 při testech v médiích. Základní model DB4 se dostal na 227 km/h, silnější, aerodynamicky efektivnější a modernizovaný vůz DB4 GT zvládl hned 245 km/h.

1963: Iso Rivolta Grifo 327 – 259 km/h

iso_grifo_01.jpgiso_grifo_02.jpgiso_grifo_03.jpg
Pokud mělo Iso Grifo sedmilitrový osmiválec o výkonu přes 435 koní, prý se mohlo dostat až k téměř 280 km/h

Už v základní specifikaci s motorem Chevrolet 5,4 l (označení 327 znamená objem v kubických palcích) o výkonu 355 koní umělo Iso Grifo uhánět rychlostí až 259 km/h, ale sedmilitrový osmiválec s dobře poskládanou převodovkou prý s přehledem zvládal 275 km/h. Takový údaj se ale nikdy nepodařilo oficiálně potvrdit.

1965: AC Cobra III 427 – 266 km/h

ac cobra 01.jpgac cobra 02.jpgac cobra 03.jpg
Až třetí generace Cobry, která dostala sedmilitrový osmiválec, byla opravdu divoká a rychlá

AC Cobra bylo rychlé auto, ale muselo počkat až do třetí generace, kdy mu Carroll Shelby dal velký osmiválec o objemu 7,0 l. Vůz byl úspěšný i v závodech a na rovince Mulsanne v Le Mans dosahoval na 300 km/h. Design Cobry je nezaměnitelný a patří, spolu s Porsche 911, mezi nejikoničtější tvary všech dob.

1967: Lamborghini Miura P400 – 275 km/h

Lamborghini-Miura_SV_1971_01.jpgLamborghini-Miura_SV_1971_02.jpgLamborghini-Miura_SV_1971_03.jpg
Lamborghini Miura P400 je typický přemotorovaný supersport své doby. Příšerně rychlý, ne moc stabilní, obtížně řiditelný a především krásný

Lamborghini Miura mělo problém. I když dokázalo jet teoreticky 275 km/h, jen málo lidí mělo odvahu ho na takovou rychlost rozjet, protože ve vysoké rychlosti trpělo nadnášením a nestabilitou. Typickým znakem Lamborghini bylo i rozdílné naladění motorů kus od kusu a výkon dvanáctiválce se tak pohyboval „někde mezi 300 a 400 koni“.

1968: Ferrari 365 GTB/4 Daytona – 280 km/h

ferrari 365 01.jpgferrari 365 02.jpgferrari 365 03.jpg
Model Daytona bylo první Ferrari, které se dostalo na pomyslný vrchol. Prvenství pak Italové zopakovali ještě s modelem 288 GTO a F40

Ferrari trpělo na stějné problémy s nadnášením jako Miura, ale aspoň bylo stabilnější a mělo spolehlivější výkon. To ostatně předvedlo při závodech, byl to poměrně úspěšný model. A pak přišla ropná krize, emisní limity a auta se vrátila o dvacet třicet let zpátky, aspoň co se syrové dynamiky a rychlosti týče.

1984: Ferrari 288 GTO – 303 km/h

ferrari 288 01.jpgferrari 288 02.jpgferrari 288 03.jpg
Teprve až Ferrari 288 GTO ukončilo skoro dvě desetiletí trvající čekání na opravdu rychlé auto. V 70. letech sice byla rychlá auta, ale žádné nepřekonalo dřívější rekordy

Ferrari 288 GTO původně vzniklo jako závodní speciál skupiny B, ale než se dostalo na silnice (Ferrari muselo vyrobit 200 homologačních kusů), FIA zrušila skupinu B především kvůli tragickým nehodám. Ferrari 288 GTO bylo jen tak mimochodem první silniční auto, které překročilo metu 300 km/h.

1986 - Porsche 959 – 314 km/h

959 01.jpg959 02.jpg959 03.jpg
I Porsche 959 mělo, kvůli pravidlům skupiny B, přeplňovaný motor o objemu 2,9 litru. Projekt naštěstí přežil do podoby silničního auta

Speciální Porsche 959, které mělo rovněž soutěžit ve skupině B, ale zkoušelo štěstí i v rally Dakar, se vklínilo mezi tehdy nejrychlejší Ferrari. Překvapivá byla jeho velice sofistikovaná technika s pohonem všech kol. Byl to takový Nissan GT-R své doby. Tedy až na tu cenu...

1987: Ferrari F40 – 326 km/h

f40 01.jpgf40 02.jpgf40 03.jpg
Ferrari F40 bylo první auto, které překonalo hranici 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h. Vycházelo z 288 GTO a jednalo se o poslední model, který osobně schválil Enzo Ferrari

Ferrari F40 je hračka. Není to homologační speciál a jeho jediným účelem bylo oslavit 40 let existence automobilky. Ovšem i tak vzniklo nejrychlejší auto na světě. Vůz je co možná nejlehčí (1100 kg) a bez výbavy, ale i tak má klimatizaci. Ne kvůli komfortu, ale kvůli bezpečnosti, aby se za deště nemlžila okna a řidič viděl ven.

1987: Ruf CTR – 339 km/h

ruf 01.jpgruf 02.jpgruf 03.jpg
Nestačilo vám 911 Turbo? Ruf CTR měl skoro pět set koní a uměl hodně přes 300 km/h

I ikonický Yellowbird se zařadil mezi nejrychlejší auta na planetě, když se mu podařilo překonat Ferrari F40, ale jeho rekord 339 km/h není obecně moc uznáván, protože se nejednalo o přímo produkční auto, ale experimentální prototyp, přestavbu či vůz stavěný přímo na zakázku. Ano, dáme si i legendární video z Nordschleife!

1992: Jaguar XJ220 – 349 km/h

xj 220 01.jpgxj 220 02.jpgxj 220 03.jpgJaguar XJ220 málem nevznikl, ale nakonec se dostal na silnici a uzmul i rychlostní rekord

Prototypy Jaguaru XJ220 měly dvanáctiválec 6,2 litru odvozený ze speciálu pro Le Mans, ale nakonec se pod kapotu dostal přeplňovaný šestiválec 3,5 l ze závodního Austinu Metro. Konstruktéři zahodili i myšlenku pohonu všech kol. Výkon vozu dosahoval hodnoty 550 koní. Chcete zajímavost? Testovací jezdci díky dlouhým převodům, nízkému odporu vzduchu a poměrně efektivnímu motoru dosáhli spotřeby 8,8 litru na 100 km.

1998:  McLaren F1 – 386 km/h

mcl 01.jpgmcl 02.jpgmcl 03.jpg
Gordona Murraye ovlivnila Honda NSX. Dokonce chtěl pro svůj vůz i motor Hondy, ale nakonec skončil u BMW. Jeho dvanáctiválec S70/2 totiž dával i na dnešní dobu úžasných 627 koní

McLaren F1 nepřestává fascinovat ani dnes. A nemusí jít jen o jeho třísedadlové uspořádání s řidičem uprostřed či zlatem izolovaný motor V12 od BMW, ale i o karbonový monokok nebo důraz na maximální efektivitu a spolehlivost. Mimochodem, herec a závodník Rowan Atkinson teď svůj dvakrát nabouraný kus prodal za skoro 8 milionů liber.

2005: Bugatti Veyron 16.4 – 408 km/h

bugatti 01.jpgbugatti 02.jpgbugatti 03.jpg
Bugatti Veyron se zapíše do historie jako první sériové auto, které překonalo hranici 400 km/h

Už se zdálo, že rekord McLarenu nikdo nepřekoná, a pak koncern Volkswagen postavil Veyron. Ferdinand Piech si toto auto doslova vydupal. Parametry určitě všichni znáte, ale pro jistotu připomínáme: šestnáct válců, čtyři turba, tisíc koní, stovka za 2,5 sekundy a rychlost přes 400 km/h.

2010: Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h

bug 01.jpgbug 02.jpgbug 03.jpg
Bugatti Veyron Super Sport odpovědělo na snahy o překonání původního Veyronu. Dosáhlo rychlosti 431 km/h a to je prozatím světový rekord

Stroje jako SSC Ultimate Aero nebo 9ff GT9 překonaly původní Veyron v nejvyšší rychlosti, ale Bugatti odpovědělo záhy modelem Super Sport, který zvýšil výkon na 1200 koní a maximální rychlost se posunula na 431 km/h. Veyron může být právem označován za Concorde mezi auty. Je neuvěřitelně rychlý a zároveň pohodlný a kultivovaný.

Doporučujeme

Články odjinud