Zábavnější při jízdě, výkonnější a úspornější: nové Porsche 911 Carrera

911 je už mnoho desetiletí nejprodávanějším sportovním vozem světa. Tuto vedoucí pozici dále posílí nová generace, která právě přichází. Pro tento úkol je více než dobře vybavena díky použití inovativních plochých přeplňovaných motorů, zdokonaleného podvozku s ještě větším rozpětím mezi komfortní a sportovní jízdou a nového zábavního a komunikačního systému. Zásluhou více než čtyř desetiletí zkušeností s přeplňovanými motory – na závodní dráze i u produkčních sportovních vozů – nastavují nové motory pro model 911 Carrera měřítka v oblasti výkonu, potěšení z jízdy a hospodárnosti. Aktivní řízení zadní nápravy, které je pro model Carrera poprvé k dispozici v rámci volitelné výbavy, dále výrazně rozšiřuje možnosti využití vozu a jeho jízdní dynamiku.

V rámci modernizace došlo k pozměnění mnoha částí karoserie modelu 911 Carrera: jde například o nové přední světlomety se čtyřbodovým denním svícením, kliky dveří bez krytů prolisů, upravený kryt motoru s vertikální mřížkou a nové zadní svítilny obsahující charakteristická čtyřbodová brzdná světla. V interiéru zaujme nový standardně dodávaný Porsche Communication Management s multidotykovým displejem, přinášejícím výrazně rozšířenou nabídku funkcí a zjednodušené ovládání.

Nové přeplňované motory: zvýšení výkonu o 20 k při snížení spotřeby paliva

Zcela nová generace motorů s dvojitým přeplňováním dělá z jízdy v 911 Carrera ještě intenzivnější emociální zážitek: výkon 370 k (272 kW) na zadní nápravě čeká v modelu 911 Carrera na uvolnění a přesun na silnici. Motor v 911 Carrera S nyní nabízí dokonce 420 k (309 kW). V obou případech to znamená zvýšení výkonu o 20 k (15 kW) a oba motory mají zdvihový objem tři litry. Vyšší výkon modelu 911 Carrera S mají na „svědomí“ upravená turbodmychadla, specifický výfukový systém a speciální naladění elektronické řídicí jednotky motoru.

Pro nové motory Porsche je dále typické výrazné zvýšení točivého momentu (v obou případech o 60 Nm) s maximálními hodnotami 450 Nm a 500 Nm, které jsou k dispozici již od 1700 1/min až do 5000 1/min, a zajišťují tak nepřerušovanou dodávku síly. Navíc, s maximálními otáčkami 7500 1/min nová generace motorů jasně překonává ostatní konvenční přeplňované motory. Samozřejmostí je i typický sonorní zvuk motorů Porsche.

Každá nová generace 911 se může ve srovnání s předchůdcem pochlubit vyšším výkonem a nižší spotřebou paliva. Například nová generace motorů je (v závislosti na konkrétní verzi) až o dvanáct procent úspornější: spotřeba paliva byla snížena až o jeden litr na 100 kilometrů. Model 911 Carrera s převodovkou PDK nyní spotřebuje pouze 7,4 litru paliva na 100 kilometrů (snížení o 0,8 l na 100 km), zatímco 911 Carrera S, taktéž s převodovkou PDK, si vystačí pouze se 7,7 l/100 km (o 1,0 l na 100 km méně).

Nová 911 se také vyznačuje impozantními dynamickými hodnotami: model 911 Carrera Coupé s převodovkou Porsche-Doppelkupplung (PDK) a paketem Sport Chrono zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,2 s, díky čemuž je o dvě desetiny sekundy rychlejší než předchůdce. Model 911 Carrera S se stejnou výbavou zvládne tuto disciplínu za pouhých 3,9 s (také o 0,2 s rychleji). Znamená to, že se jedná o první 911 z rodiny Carrera, která se vejde pod magickou hranici čtyř sekund. Maximální rychlost obou modelů byla také zvýšena: 911 Carrera nyní dosáhne rychlosti až 295 km/h (zvýšení o 6 km/h), zatímco 911 Carrera S vyniká maximální rychlostí 308 km/h (zvýšení o 4 km/h).

Ve spojení s volitelnou výbavou v podobě paketu Sport Chrono má 911 Carrera poprvé volič jízdních režimů umístěný na volantu, odvozený je od ovladače režimů v hybridním modelu 918 Spyder. Přepínač režimů je tvořen otočným kroužkem se čtyřmi pozicemi pro jízdní režimy „Normal“, „Sport“, „Sport Plus“ a „Individual“. V závislosti na výbavě si řidič následně může nastavit režim jednotlivých systémů dle individuálních potřeb: například systém PASM, aktivní uložení motoru, strategii řazení převodovky PDK a sportovní výfukový systém. V kombinaci s převodovkou PDK má volič další tlačítko, nazvané „Sport Response Button“. Pokud ho řidič stiskne, celé pohonné ústrojí je přenastaveno pro maximální akceleraci po dobu 20 sekund, což je vhodné například před předjížděcím manévrem. Převodovka zařadí optimální rychlostní stupeň a management motoru je na krátkou dobu přenastaven na ještě spontánnější odezvu.

Standardní prvek: přepracovaný podvozek PASM snižuje světlou výšku o deset milimetrů

Model 911 Carrera mezi sportovními vozy nastavuje měřítka v oblasti jízdních vlastností. S každou novou generací Porsche dále rozšiřuje možnosti použití od každodenního komfortu až po jízdu na okruhu. Nový systém aktivních tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management), který snižuje světlou výšku o dalších deset milimetrů, se poprvé stal součástí standardní výbavy všech modelů Carrera. Pomáhá k ještě vyšší úrovni stability při průjezdech rychlými zatáčkami. A ve stejném okamžiku, zejména díky použití nové generace tlumičů s širším rozsahem, které mají ještě přesnější odezvu, posiluje jízdní komfort a během dynamické jízdy zajišťuje přímější spojení řidiče a stroje. Nová standardně dodávaná kola s pěti tenkými dvojitými paprsky obouvají pneumatiky se sníženým valivým odporem a lepší trakcí. Navíc, u všech verzí byla zadní kola rozšířena o 0,5 palce na 11,5 palce a zadní pneumatiky modelu 911 Carrera S mají nyní šířku 305 místo 295 milimetrů.

Součástí výbavy na přání modelu 911 Carrera S se stalo aktivní řízení zadní nápravy, tedy technologie podvozku adoptovaná z modelů 911 Turbo a 911 GT3. Jejím cílem je podpořit schopnost 911 zatáčet, při změně jízdních pruhů ve vysokých rychlostech navíc výrazně zlepšuje stabilitu. Ve stejném okamžiku ale zajišťuje také výrazně lepší manévrovatelnost v městském provozu, a to díky snížení průměru otáčení o 0,5 metru. Zlepšené chování vozu vnímá řidič prostřednictvím nové generace volantů, navržených na základě typu v modelu 918 Spyder. Základní volant má průměr 375 milimetrů; volitelný sportovní volant GT měří pouze 360 milimetrů. Pro neomezenou každodenní použitelnost nabízí Porsche hydraulický zvedací systém s písty integrovanými v přední nápravě. Pouhým stisknutím tlačítka se světlá výška vozu během 5 sekund zvýší o 40 milimetrů, čímž se předejde možnému kontaktu spodní části přídě se zemí, například na strmých výjezdech z garáží.

Nový Porsche Communication Management s online navigací

Součástí standardní výbavy modelů 911 Carrera je nyní nově vyvinutý Porsche Management System (PCM) obsahující online navigační modul a hlasové ovládání. Systém PCM lze snadno ovládat zadáváním gest na sedmipalcovém displeji, podobně jako při práci s chytrým telefonem. Například je možné pro zadání údajů použít i vlastní rukopis. Chytré mobilní telefony lze nyní propojit s vozidlem pomocí Wi-Fi. Uchycení pro chytré telefony bylo poprvé integrováno do středové loketní opěrky, nabízí také funkci dobíjení šetřící baterii a dále usnadňuje způsob práce s telefonními hovory. Novinkou je rovněž možnost připojit k PCM telefon iPhone pomocí aplikace Apple CarPlay.

Pro výrazně pohodlnější navigaci jsou nyní dostupné aktuální dopravní informace (Real-time traffic information). Řidiči dodají rychlý přehled o dopravní situaci a umějí rychle přizpůsobit trasu novým podmínkám. Pro zlepšení orientace byly do systému poprvé přidány také programy Google Earth a Google Street View. Dalšími součástmi systému PCM jsou aplikace Porsche Car Connect a Porsche Connect, které se dají použít pro dálkové ovládání vozidla, přenos přednastavených destinací do navigačního systému PCM nebo k přehrávání hudby přes PCM. 

Nové a rozšířené volitelné asistenční systémy

Novou 911 Carrera lze nyní díky novým a vylepšeným asistenčním systémům ještě snadněji přizpůsobit osobním přáním majitele: volitelná funkce automatické kontroly rychlosti umí brzdit v případě, že je překročena přednastavená rychlost, a to například při jízdě z prudkého kopce. Volitelně dodávaný adaptivní tempomat (ACC, Adaptive Cruise Control) má nově při spojení s převodovkou PDK funkci jízdy setrvačností. Pokud jedete v koloně, mohou se spojky rozpojit a automobil šetří palivo tím, že jede svojí setrvačností. Volitelný asistent jízdy v pruzích pomocí radaru monitoruje dopravu za vozem a používá LED světla v levém a pravém zpětném zrcátku k varování řidiče před vozidlem, které je právě v jeho mrtvém úhlu. Navíc, Porsche zvyšuje aktivní bezpečnost sportovních vozů tím, že jako součást standardní výbavy nabízí funkci ponárazového brzdění.

Prodeje začnou v prosinci

Nové modely Porsche 911 Carrera budou v Německu představeny 12. prosince 2015 s následujícími cenami (včetně DPH) a specifickými výbavami:

911 Carrera                            96 605 eur

911 Carrera S                      110 766 eur

911 Carrera Cabriolet        109 695 eur

911 Carrera S Cabriolet     123 856 eur

40 let zkušeností s turbomotory v motorsportu a sériové výrobě

Z inovací a technologií, které se osvědčily v extrémních závodních podmínkách, u Porsche vždy profitují i nové sériové modely. Právě testování při závodech zajišťuje novým motorům sériových sportovních vozů žádaný výkon a dlouhou životnost. Ve vývoji přeplňovaných plochých šestiválců se Porsche může podívat zpět na více než 40 let zkušeností. Přeplňování turbodmychadlem s obtokovým ventilem bylo například poprvé použito v roce 1972 v závodním vozu 917/10, aby se o dva roky později, v roce 1974, objevilo u sériového sportovního modelu v podobě první 911 Turbo. V roce 1974 bylo u modelu 917/10 poprvé představeno chlazení stlačeného vzduchu. V roce 1977 slavila tato technologie premiéru v modelu 911 Turbo 3.3. Další milníky ve vývoji turbomotorů představuje sekvenční postupné přeplňování se dvěma za sebou umístěnými turbodmychadly (poprvé v supersportovním Porsche 959), bi-turbo přeplňování se dvěma paralelními turbodmychadly (poprvé v 911, typ 993) a variabilními sacími ventily (poprvé v modelu 911 Turbo, typ 996).

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků