Za vysokými cenami paliv nestojí jen válka v Libyi a spekulanti

45 komentářů

Jaromír Mikuláštík (Andilek1)
20. dubna • 16:13

Vážený předsedo Společenství čerpacích stanic Ivane Indráčeku rád bych znal Vaši odpověď na jednoducho otázku: proč vždy když se něco šustne o zdražení ropy, tak ceny PHM jdou nahoru, ale při slevnění ropy cena zůstává s vysvětlením že jsou staré zásoby? Připadá mi to, že zásoby drahých PHM jsou na týdny, ale ty levné se v celé ČR vyprodají za několik hodin. Když už si chcete namastit kapsy, tak aspoň z lidí nedělejte d****y.

E85
19. dubna • 20:10

Pánové vaše představa ,že si nalejete líh z domácí palírny do nádrže je naprosto směšná. Vyrobíte max. 90% líh s 10% vody. A voda v nádrži není vůbec dobrá. Koroze a zničené palivové čerpadlo

Lukáš
19. dubna • 16:05

Vyrobit litr lihu stojí 20 kč a když ho nalejete do nádrže tak nemusíte platit spotřební daň, tak v čem je problém ???

Toper
19. dubna • 17:13

Nabádáš k typickému daňovému úniku. Tyto aféry tady už nedávno byly. LTO jako nafta apod.Problém je v tom, že ať už naleješ do nádrže cokoli co není zatíženo daní z PHM, tak tu daň musíš doplatit. Třeba i když budeš jezdit na vysmažený fritovací olej. Musíš se dobrovolně přihlásit k zaplacení daně.Pokud jezdíš a daň neplatíš, dopouštíš se trestného činu. Když tě někdo udá, následky si poneseš sám.

Lukáš
19. dubna • 18:35

Ale prdlačku, u pumpy se to normálně prodává a jmenuje se to E85 :-D daně jsou pod kontrolou a ještě jste pak osvobozen od silniční daně B-]

Toper
19. dubna • 19:27

Nastuduj si zákony prdlačko. Cokoli proleješ nádrží auta, musíš zdanit jako PHM. Přes to nejede vlak.

Lukáš
19. dubna • 21:50

To neni pravda, pokud se E85 koupí normálně u stojanu čerpací stanice která z jeho 15% benzínu odvede spotřební daň, tak je to vyřešený a nic víc se dál danit nemusí.

Tom
19. dubna • 19:32

A jakáže spotřební daň je na fritovací olej?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Toper
19. dubna • 19:46

Neumíš číst a chápat psaný text? Kauzy jako LTO ti nic neříkají? Znovu pomalu pro ty pomalejší. Z čehokoliv uděláš PHM musíš zdanit jako PHM. A je jedno, jestli to bude ředidlo, fritovací olej, nebo jiná sračka, kterou dokáže motor spálit. Když na to rozjedeš auto, automaticky se z toho stává PHM a tak to taky musíš jako PHM zdanit.

Praktik
19. dubna • 17:42

Něco málo lihu pro osobní spotřebu je možné vyrobit i bez daně. Ale nesmí se to prodávat a celníci to kontrolují - např. pálenice a sklepy na Moravě prý bývají častým cílem jejich kontrol. Údajně se zeptají třeba nějaké místní stařenky, kde by mohli koupit víno nebo slivovici. A ona jim ochotně vyjmenuje místní známé "firmy", protože chudinka stará netuší, o co jim jde.

Toper
19. dubna • 19:30

Doma nesmíš vyrábět žádný líh. A už vůbec ne pro osobní (s)potřebu.
To by bylo potom slepých. B-]

Praktik
20. dubna • 10:19

Proč slepých, kdy se to lilo jen do nádrže? Ale moc daleko by nikdo na těch pár litrů nedojel, pokud by moderní vozidlo vůbec mohlo dlouhodobě fungovat na nějakou domácí "samohonku". Kdyby si někdo dokázal podmácku vyrobit dejme tomu 50 litrů jakéhosi biopaliva (na bázi lihu nebo třeba rostlinného oleje), kolik by na to asi potřeboval přírodních surovin, kde a za jak dlouho by si je vypěstoval a kolik km na to ujel?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lukáš
20. dubna • 23:40

50 hektarů pole ročně stačí na ujetí jednoho auta na cca 50tis km/ročně

Lukáš
20. dubna • 23:49

Tak oprava, podle zdroje www.eurosolar.cz ... Z jednoho hektaru lze vypěstovat 100 litrů oleje za rok. Tj. na 100 litrů naftový motor ujede 2tis km. A z 50 ha ujede 100 tis km

Brouk
19. dubna • 13:34

...naopak, je velmi nizka. Az zmizi ze silnic polovina aut, pak bude vysoka. To bude ale az pri cene kolem 100 kc za litr. Jsem si jist, ze i pri cenach 50 kc za litr (pokud bude zdrazovani postupne) budou lidi jezdit bez rozmyslu zbytecne sem a tam, 3 km pro jogurt nebo rohlik, do prace kopirujic trasu MHD apod. V ranni spicce jsou v zacpach z primestskych casti uvizle autobusy, naplnene z 25%. Sedi v nich lide, kteri zjevne auto nemaji, tzn. studenti strednich skol, duchodci, pripadne zeny, ktere nemaji RP. Jinak kazdej kdo ma auto do nej vecpe svou linou prdel a jede si do sveho zamestnani, ze ktereho je prinos do HDP statu rovny nule. Nefnukejte vsichni, ze je to drahy. V USA se zdrazilo palivo za poslednich 10 let o 300%. Ti muzou bulet, ale ne evropani.

Skyline
19. dubna • 15:39

MHD: hodina
Auto: 20-30 minut dle provozuNekomu MHD nevadi, nevadi mu smrad, nevadi mu, ze sem-tam neco chytne, nevadi mu, ze zabije hodinu denne navic.Ad prinos HDP: neposuzuj ostatni podle sebe, ja nejsem statni zamestnanec. Mimochodem, ve svem svatem rozhorceni ti uniklo, ze prinos ma uz jen ta cesta autem, protoze stat nakrade z kazdeho litru vic, nez pulku. Kdyby pristi mesic vsechna auta v CR zustala stat, bude to pro stat katastrofa. Uz vidim ta hesla: "Kdo nekupuje benzin, neplati spotrebni dane a tim okrada stat, zavadime tedy pausalni dan za dopravu, kterou zaplati kazda osoba na 3 roky veku".Na tvem miste bych tedy ty nenavistne reci na lidi, kteri jedou autem, setril. Jsi-li statni zamestnanec (coz asi jsi, ma-li tvoje zamestnani nulovy prinos pro HDP), tak kazdy, kdo v aute sedi, plati ty nehorazne penize i proto, abys ty nemusel delat nic.

Brouk
19. dubna • 20:59

MHD hodina, auto 30 minut. Pro me je cesta autem absolutne zabity cas, musis se venovat rizeni a nic jineho (nekteri se jeste stihnou dloubat v nose). Cesta MHD je sice delsi, ale nemas zadnou zodpovednost, starosti, muzes si cist nebo jinak rozumne vyuzit cas, treba jak napsal nad tebou - pracovat. V tomto ja vidim zasadni rozdil. V MHD obcas smrdi, to je pravda. Treba ted jak se oteplilo, clovek chytne takovou dobrou letni naladu a hned mu ji zkazi lidi co smrdi spoceninou. Ale zatim jsem v MHD nic nechytnul a ani neznam nikoho, kdo by chytnul. Ty znas? Co konkretne chytnul?Prinos HDP jsem sem nemusel tahat, to patri jinam, at uz je to pravda nebo ne. Ale pravda je, ze v EU se vic sni nez se vyrobi (obrazne). Me nevadi lidi, ze jezdi autem, sam nim jezdim. Ale ne jak vypatlany pako, ktere hleda v obchodaku misto k zaparkovani co nejblize vchodu, aby nemusel ujit ani 5 metru. Lidi jsou lini jak prasata. Hodne veci myslim symbolicky, tak hned nerozebirej kazde slovo. Ze se plytva fosilnimi palivy se asi shodnem.

Skyline
20. dubna • 8:29

Jestli mas u domu vlak, do nej sednes a za hodinu vystoupis u kanclu, je to neco jineho, nez jet 10 minut busem, pak 8 minut cekat na vlak, jet jim asi 15 minut, pak pockat na MHD a dalsich 15 minut jet na zastavku, ze ktere je to dalsich 5-10 minut pesky. Nejde tedy pausalizovat a mozna, ze kdybys mel podobne spojeni, dival by ses na vec hned jinak a nepsal o tom, jak muzes pracovat a kdo to dela jinak, je jen liny. Pro me je zabity cas oboji, ale v aute ho zabiju jen 50%.Navic, cast cesty je velmi pekna, takze zas tak zabity cas to neni, zatacky si clovek muze uzit, tedy dalsi body pro auto.Co jsem pred lety prestal jezdit MHD, prestal jsem mit i pravidelne zimni chripky. Souvislost s MHD je velmi pravdepodona (s ohledem na ostatni, vice-mene nezmenene faktory).Ze je nekdo liny jako prase s tim nesouvisi a zrovna v tomto se shodneme, protoze opravdu nemusi lenochy, kteri auto hodi na "pruhy" a podobna mista, kde se pak da stezi projet, protoze ONI prece nebudou parkovat o 20 metru vedle. Nicmene to nesouvisi s tim, jestli nekdo jede/nejede MHD do prace. Tam je to casto zcela racionalni (a obvykle draze zaplacena) volba, kterou si musi udelat kazdy sam za sebe.

eLzyx
19. dubna • 23:19

zkusil jsem ve vlaku pracovat, ale je to nesmysl. Vlak hází ze strany na stranu takovým způsobem, že se nedá pořádně psát na klávesnici. Dostupnost internetu okolo tratí je také mizerná (O2, TM trasa Ústí-Praha). Ale dejme tomu, že se ve vlaku něco málo dá udělat(přečíst emaily). Ale co ostatní? Ti co jezdí tramvají, nebo po městě autobusem. Vždyť je to povětšinou na stojáka, to nic nenapíšete.V MHD se dá "chytnout" cokoliv, nejčastěji nějaká kapénková infekce - tj. chřipka.HDP není jen o výrobě, ne? Co vývoj, služby atp.?

19. dubna • 14:09

Nějak ti uniká, že pokud zdraží palivo tak zdraží i ta MHD. No a když si můžu vybrat jestli chytnu vlak co jede jednou za hodinu a pojedu do práce 1,5h nebo to budu mít na palivu o 20kč na den dražší a pojedu kdy chci autem s tim, že i s přestupem na metro trvá cesta o půl hodiny míň tak co si asi tak vyberu? Pokud by to trvalo vlakem stejně dlouho (zdržení je cca 20 min přestup) a vlak jezdil alespoň co 1/2 hod tak tim vlakem klidně jezdim a čtu si v něm nebo pracuju, ale přijít díky MHD min o hodinu denně je trochu moc.

asdf
19. dubna • 10:49

problém není ani tak ve spotřební dani, jako v tom že stát ty vybraný peníze proprcá. kdyby je neproprcával, nemusela by bejt daň tak vysoká. 3-[

GORG
19. dubna • 9:56

AŽ TENHLE PROHNILEJ STÁT PŘESTANE ÚČTOVAT VÍC NEŽ 18KČ Z LITRU BENZÍNU DAŇ TAK NÁM MŮŽE BEJT NĚJAKÁ LYBIE UKLRADENÁ!!! VŠUDE SE JEN ROZKRÁDÁ A UPLÁCÍ A UNIE LŽE JAK DOCHÁZÍ ROPA - COŽ JSOU ZASE KECY.BURZA=TRH TJ. RELATIVNĚ PŘIROZENEJ TRŽNÍ MECHANISMUS. MĚ OSOBNĚ DALEKO VÍC VYTÁČÍ PRASECKÝ DANĚ NA BENZÍNU, KTEREJ NEŽ SI KOUPÍM TAK STÁTU ZAPLATÍM JEŠTĚ DAŇ Z PŘÍJMU, ZAMĚSTNAVATEL ZAPLATÍ, DOPRAVCE ZAPLATÍ DISTRIBUTOR ZAPLATÍ....V TOMHLE PŘEPOČTU STOJÍ BEZNZÍN CCA 90KČ/LITR...TO MĚ TOČÍ NE NĚJAKÁ VÁLKA

Hynek
19. dubna • 10:03

Vítej v EU se spotřebními daněmi, které nařizují konkrétní spotřební daně v konkrétní minimální výši na PHM. Stejně tak definuje ekologickou daň na uhlí podle spalného tepla, zatěžuje ekologickými daněmi výrobu elektřiny atd. Ten tvůj hněv by měl spíše směřovat na EU. Slyšel si už, že se má zvednout spotřební daň na naftu, že se nově bude počítat podle produkce CO2 ?

Hynek
19. dubna • 9:53

No, pozastavuji se nad cenami benzínu v zahraničí, protože uvedené ceny mají jednu chybu a sice, že jsou přepočítávány v kurzu ČNB, za který zkrátka danou měnu nekoupíte. V případě Polska je například uvedená cena 30.40 Kč přičemž ze spotřebitelských serverů se dá nejlevnější ( nikoliv průměrně ) benzín v Polsku koupit za 4.99 Zl, jenže zlotý seženete za takových minimálně 6.25-6.30 Kč ve směnarně v Polsku nebo Česku, nikoliv za 6.08 Kč, jak je kurz ČNB například. Nejlevnější benzín v Polsku tedy vychazí spíše na 31.50 Kč, což s nejlevnějším českým benzínem za 32,90 Kč dělá reálné srovnání, kdy rozdíl v ceně není dán nějakým zlodějským čerpadlářem, ale rozdílem 1 Kč ve spotřební dani. Podobně to platí i pro Slovensko a Rakousko.

DS
19. dubna • 17:24

Copak na polské benzince nelze platit kartou za střed?

Hynek
20. dubna • 6:27

Tak jestli pouzivas Maestro nebo Visu a jinou kartu nepredpokladam, tak nikdy nemenis podle kurzu nejake CNB, ale oni pouzivaji vlastni kurz.

Petr
19. dubna • 16:12

Tva uvaha ma jednu zasadni chybu - kdyz se na to podivas obracene, tzn. ze bys jako Polak chtel kupovat palivo v CR, tak nedostanes kurz, ktery uvadi polska narodni banka. Proto srovnani v kurzu CNB je spravne.

hynek
20. dubna • 6:38

Ale tady jsem na ceskem serveru, kde se srovnavaji ceske ceny se zahranicnima. Ja beru, ze pro takove srovnani je kurz CNB relativne vhodny. Jen rikam, ze na kurz CNB se v realne smenarne nebo pri realne platbe kartou nikdy nedostanes, vzdy je vyssi nez uvedeny kurz CNB. A realne tedy zaplatis vice.Predevcirem jsem napriklad byl v Polsku tankovat a nejlevnejsi benal jsem bral za 5.17, kurz CNB byl v pondeli 6.058, ale platba Visa kartou mi sebrala 6,170 Kc za 1 Zl. Smenarna na ceske strane 6.30, polsky kantor vychazel na 6.20. Na kurz CNB se nikdy nedostanes: www.kurzy.cz ...

J
19. dubna • 10:29

Ta tabulka je cela nejaka divna. Benzin v rakusku stoji o 7-8 centov menej ako v SR , tak neviem ake kurzy musel autor pouzit , aby mu to vyslo opacne :-O

Hynek
19. dubna • 10:50

Tak treba podle OAMTEC stoji nejlevnejsi N95 1.359 Euro coz je 32.789 Kc podle kurzu CNB 24.124, ale podle kurzu smenarny, ve ktere se da Euro realne koupit je to 33.15 Kc ... a opet nejlevnejsi benzin v Cesku se da koupit za 32.90 Kc, tedy levneji nez v Rakousku ...

Lubos1
19. dubna • 9:48

Tam totiz nie je ani snaha, aby sa nieco zmenilo. Investori su silnejsi ako staty len preto, ze im to tie staty dovolia, resp. preto, ze predstavitelia dolezitych statov su aj investori, resp. za nimi investori stoja. Je to iba otazka systemu, ktori mozu politici zmenit. Ale vyzera to tak, ze skor nechcu, ako nemozu. A nesuvisi to s pravicou alebo lavicou.

matuS
19. dubna • 7:15

som praviciar, ale cim dalej tym viac som presvedceny, ze cast systemu je uplne zla. Komoditna burza by mala byt bud zakazana, alebo nejakym sposobom regulovana. (netusim ako, lebo zatial vzdy ked stat nieco reguluje, tak to stoji za hovno)Rastuca cena ropy je teraz vylucne dosledkom spekulacii, ved Libya sa podiela menej ako 2% svetovej tazby.Rovnako nie je normalne, aby jeden clovek kupil rocnu produkciu kakaa, ako sa nedavno stalo. Korporacie maju coraz viac penazi a raz to skonci na tom, ze niekto kupi rocnu produkciu psenice alebo kukurice a vyzenie ich ceny na 3 nasobok sucasnych...

Vestor
19. dubna • 12:56

Taky by se mi líbilo, kdyby tuhle nafouknutou bublinu někdo zreguloval. Tržní principy sou fajn, ale tady to všechno směřuje k oligopolu.

dave_007
19. dubna • 13:34

Ano, to nutkani pocituji i ja. Ale jen nevim jak to regulovat.Vratime se k valecnym letum a bude zbozi na pridel? Nebo vyvolenym komoditni obchody povolime a nekomu ne? Nebo vybrane komodity pro jistotu zakazeme uplne? A kdo bude tridit lidi na vyvolene a "znevyhodnene"?Regulace ano. Ale jen spravedliva regulace! Jak dosahnout te spravedlive regulace? To netusim.

Jozef
19. dubna • 8:05

Proble je to, ze ty reálne ani nemusíš mať peniaze na komoditu ktorú kupujes, reálne si ju neprevezmes, nemusís mat priestory kde ju uskladníš, nemáš náklady na prepravu atď. Len sedíš za PC a kupuješ vlastne ho.vno za ho.vno a to sa potom rozotiera ďalej po ľuďoch, ktorí s tým nemajú nič spoločné. Vlasne kupujes niečo čo reálne nie je v ponuke, za peniaze ktoré nemáš. Neexistujúci obchod, ktorý privádza ľudstvo do biedy.

matuS
19. dubna • 9:16

pekne povedane

dave_007
19. dubna • 9:11

Asi chcete rici, ze svet investic, bank a burz je de facto virtualni. To je pravda. Jen bych to jeste doplnil.Ty komodity jsou nekde, na nasi planete, realne existujici a hmatatelne hodnoty. Problem je v tom, ze se za ne v drtive vetsine plati vypujcenymi penezi. To znamena penzi, jez kupec nema. Pujcil si je od banky. Jenze banka je ma opet pujcene - od jine banky. A ta jina banka je ma napriklad "pujcene" od producenta tech komodit (formy mohou byt ruzne, ale zde mi jde o podstatu). Takze nakonec vsichni dluzi vsem a systemem cirkuluji virtualni penize, ktere nikdy vlastne opravdu neexistovaly.Toto vseobecne zadluzovani ovsem muze fungovat jen pokud monotonne roste a pokud vsechny clanky dluhoveho retezu "spolupracuji" (familierne receno). Velke problemy nastanou, pokud nektery z clanku sve dluhy nesplaci a nebo zada sve uvery okamzite splatit v hotovosti.

Bob
19. dubna • 9:25

At si lidi na burzach nakupuji co chteji, zlato, ropu, ryzi.. ale pokud si koupi 1 000 brelu ropy tak bych jim ho privezl na uskladneni a teprve po fyzickem prevzeti zbozi by jej mohli prodat.. to bysme koukali o kolik by klesly ceny na vsechno kolem nas...Jenze to je problem, nehodi se to nikomu, bankam, podnikatelum, politickym elitam.. kazdy prece potrebuje penize.. a ze to je stejny nesmysl jako s hypotekama? no to je prece jedno... hlavni je prece vydelat bez ohledu na to kolik to pose.re lidi :-(Jo podotykam ze rozhodne nejsem levicove smyslejici volic :-)

dave_007
19. dubna • 13:29

Jenze oni treba kupuji jeste nevytezenou ropu, ci nesklizenou (a velmi casto jeste ani nezasetou) psenici. Prakticky je to smlouva na odber dane komodity, v danem case a za danou cenu - cili jasna zalezitost. Tato smlouva se pak sama stava predmetem cileho obchodu. Ono koupit za 100 Kc smlouvu na odber zbozi v hodnote 1000 Kc je totiz terno - pokud se postesti. Toto handlovani trva az do okamziku, nez se ma dana komodita fyzicky od dodavatele odebrat. To pak ty sklady a doprava jsou opravdu potreba.Obchodovani na komoditnich burzach se tyka predevsim smluv, ktere do okamziku plneni maji jeste dost daleko. Takze se de facto neobchoduje s komoditou samotnou, ale jen s pravem na jeji budouci odber - nebo, chete-li, s kusem papiru. A o to jde drtive vetsine spekulantu.Pokud by na komoditnich burzach obchodovali jen ty subjekty, ktere danou komoditu opravdu potrebuji k dalsimu zpracovani (cili ke svemu podnikani), nebylo by asi prilis vynosne tak malou burzu vubec provozovat.Tak si rikam, ze by mozna stalo za to, si na komoditni burze nejaky ten kontrakt koupit a skutecne par tisic tun benzinu odebrat. Myslim, ze je to dobra investice, protoze jeho cena asi bude stoupat. Ale kam pak s nim, nez ho budu potrebovat?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Skyline
19. dubna • 15:33

Kam pak s tim? Prodat ten kontrakt dal, co jineho.

matuS
19. dubna • 9:22

tiez pekne povedane - uplne suhlasim.To je dalsia vec co mi vadi - vytvaranie virtualnych penazi. Banka ma (nevlastni, iba ma!) 30% penazi s ktorymi operuje. Tych 70% su neexistujuce, to su peniaze, ktore nam prejedaju buducnost.stary dobry zlaty standard...

dlugi
19. dubna • 13:24

Milý Matusi, kdyby neexestovaly virtuální peníze a dluhy tak celá ekonomika zkrachuje a všichni pomřeme hlady. Prachy který máš v peněžence znamenají pouze slib tvého souseda, že ty prachy za který si koupil auto vrátí bance, od které si je půjčil. Takže kdybychom si nepůjčovali a rázem všichni splatili svoje dluhy - žádné peníze by už nebyli a mohli bychom se vrátit k výměnnému obchodu jako ve stredoveku....možná i dříve.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
matuS
20. dubna • 0:21

virtualne peniaze a dlhy existovali vzdy, ale nikdy nie v takom meradle ako teraz. A to je ten problem.Do roku cca 1970 bol zlaty standard, a ekonomika fungovala. A schvalne si vsimni, od ktoreho roka zacala krivka U.S. dlhu prudko stupaten.wikipedia.org ...

Shimi
19. dubna • 16:19

to dlugi: Tak tak, peníze jako dluh, základní poučka. Problém je ale v tom, že tento virtuální systém jednou padne a to bude potom mazec. Je docela dobré se zamyslet nad jedním z mnoha příkladů. Jdu do banky a půjčím si virtuální 3 milióny, tuto sumu splácím bance dalšími virtuálními penězi a když náhodou přestanu platit, tak mi banka vezme to jediný reálný v celým tom příběhu a to je můj dům, který jsem si za ty 3M postavil, celkem paradox. Jó systém částečných rezerv je bezva věc, ale....

Radek
19. dubna • 9:45

Všechno je to špatně, ale je jasné, že nikdo nebude chtít změnu, dokud se to celé nepose**, to ale bude bolet
Viz třeba video Zeitgeist
www.youtube.com ...

Doporučujeme

Články odjinud