Za vysokými cenami paliv nestojí jen válka v Libyi a spekulanti

Dostali jsme se v cenách pohonných hmot už na maximum, nebo se máme připravit na další růst? Na místě je mírný pesimismus, protože urovnání válečného konfliktu v Libyi je zatím v nedohlednu, a ani neklidné poměry v dalších zemích, kde se strategická surovina těží, poklesu cen příliš nepřejí. Do této situace navíc vstupují spekulanti na komoditní burze v Rotterdamu, kde se minulý týden barel ropy Brent blížil hodnotě 124 dolarů, což je zhruba o dvacet víc než před libyjskou krizí. Konečnou cenu paliv ovšem tvoří daně, které jsou nastavené v každém státě jinak. U nás ještě většímu zdražení brání silný kurz koruny vůči dolaru a možná se kvůli české měně dočkáme i mírného snížení cen.

„V nadcházejících dnech by ceny pohonných látek měly po růstu z minulého týdne stagnovat. Těžko ovšem mluvit o nějakém konkrétnějším výhledu, protože důvod stoupajících cen paliv leží mimo území naší republiky,“ řekl AutoRevue.cz předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.

Ke čtyřiceti korunám za litr není daleko

Pokles cen by podle něj mohl nastat v případě, že by se zmírnilo napětí v arabském světě, čímž by přestala platit výhodná situace pro spekulanty na burze. To je ovšem jen přání, protože poměry v regionu se mohou klidně i zhoršit. „Pokud by situace vygradovala a nepokoje zasáhly třeba i Saudskou Arábii nebo Katar, může nastat hodně nepříjemná realita. Pak bych se nedivil cenám čtyřicet korun za litr benzínu,“ vyslovil pesimističtější verzi vývoje.

I přes válečný konflikt v Libyi není ropy obecně nedostatek. „Za zvyšováním cen stojí spekulanti. V neklidném období začnou skupovat surovinu, která důsledkem toho zdraží. Nakupují totiž s představou, že bude hůř, že se situace ještě víc vyhrotí a ceny pak porostou kvůli nedostatku. Svět je bohužel takový, že si na burze každý může dělat co chce. Investoři jsou silnější než státy,“ vysvětlil Indráček.

Jak drahý bude benzin a nafta se určuje podle výstupních cen z rafinérií, k nimž si připočítávají své marže distributoři a prodejci pohonných hmot. Podle dohod prodávají všechny rafinérie Evropské unie paliva za stejnou cenu. „Pro český trh je rozhodující vývoj v Rotterdamu. Částky u našich čerpacích stanic se vždy s mírným odstupem odvíjejí od cen za ropu Brent,“ pokračoval. 

Klepněte pro větší obrázek

Všechno se ale nedá svalovat jen na Muammara Kaddáfího nebo burzovní spekulanty. Pohonné hmoty zdražují sice i v cizině, ale v sousedních zemích jsou všude kromě Německa nižší. Paliva byla u nás ostatně hanebně drahá už dávno před libyjským konfliktem. Stačí se podívat, jak se v Česku ceny tvoří, protože více jak polovina z toho, co motorista zaplatí u pumpy, putuje do státní kasy.

Od loňska je spotřební daň z benzinu skoro třináct korun, u nafty jedenáct. Při druhém zdanění činí sazba DPH dalších šest korun. Součet daní tak přesahuje polovinu hodnoty litru Naturalu 95, za nějž jsme podle posledních zjištění společnosti CCS platili v průměru rekordních 35,00 korun.

Existuje naděje, že by ceny mohly mírně klesnout

Podle posledních výhledů by ale ceny mohly přece jen o něco poklesnout. Důvodem je silná koruna. „Během posledních dvou měsíců kurz české měny k dolaru posílil o více jak korunu, čímž výrazně oslabila vliv zdražování pohonných hmot na burze v Rotterdamu na ceny u tuzemských čerpacích stanic. Nebýt tohoto trendu, stál by benzín v současnosti o korunu víc,“ uvedl analytik Michal Roškanin.

Během tohoto týdne se velkoobchodní ceny společnosti Čepro, které patří mezi tři největší obchodníky s pohonnými hmotami, sníží o 20 haléřů, což by se mělo s několikadenním zpožděním projevit u cen na českých pumpách. „Proti zlevňování ale zase hovoří maloobchodní marže, které jsou u benzinu v současnosti velice nízké a mohly by vzrůst,“ ubral vzápětí na optimismu.

Levnější ceny paliv v sousedních zemích v přepočtu na koruny

Země
Natural 95
Nafta
Polsko
30,65 
30,22
Slovensko
33,43
30,53
Rakousko
34,13
33,65

 

 

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků