Za jediný rok se otevřela v ČR polovina CNG stanic, které byly postaveny za celých 10 let

Během posledního roku bylo v ČR otevřeno tolik CNG veřejných stanic, kolik dříve bylo otevřeno za celých 5 let. V lednu loňského roku (2014) bylo v ČR 50 veřejných CNG stanic, za jeden rok jich přibylo 26. To představuje 50 procentní nárůst CNG stanic za jediný rok. K dnešnímu dni je jich v ČR v provozu již 75 (jedna stanice je přechodně uzavřena a hledá nové umístění) a ještě v tomto měsíci (lednu) se otevřou další. 33 veřejných CNG stanic z celkového počtu 76 (tj. 43 procent) postavily plynárenské společnosti. Za posledních 10 let vzrostl počet stanic v ČR 8 krát.

Z plynárenských společností nejvíce stanic dnes provozuje v ČR společnost VEMEX (12), dále RWE Energo (9), E.ON Energie (7) a Pražská plynárenská Správa majetku (5). K veřejným stanicím mají řidiči k dispozici také nové soukromé (např. dopravní podniky) a domácí CNG stanice (soukromníci, rodiny aj.). Stojany na CNG jsou již na čerpacích stanicích Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil aj.

Nejvíce veřejných CNG stanic je v Praze a Středočeském kraji (10 + 10), dále pak v Moravskoslezském, Jihomoravském a Olomouckém kraji (7 až 9), po pěti stanicích mají kraje Královehradecký, Vysočina a Jihočeský kraj. Nejméně CNG stanic je na západě ČR, v Karlovarském a Plzeňském kraji (oba kraje jen 2 stanice).

 

Plynárenské společnosti připravují otevření desítek dalších stanic. VEMEX se letos chystá otevřít dalších 8 stanic (celkem bude provozovat až 20 CNG stanic do konce roku 2015), E.ON Energie do konce roku 2015 by měl provozovat celkem 13 stanic, do roku 2018-19 pak celkem 40 stanic, RWE Energo chce každý rok otevřít minimálně 3 další CNG stanice atd.

„Během příštích 2 let přibudou další stanice, a tak se dostaneme na 150 stanic na stlačený zemní plyn CNG a v roce 2016 už budou v ČR otevřeny i první LNG stanice na zkapalněný zemní plyn,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). „Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože tam jsou úspory opravdu markantní a návratnost velmi krátká,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

„Zemní plyn je nejvšestrannější alternativní palivo, na zemní plyn jezdí dnes osobní auta, nákladní automobily, autobusy, ale i popelářské vozy, motorky, trojkolky, vysokozdvižné vozíky, traktory, letištní tahače, lodě, v ČR už i lokomotivy (pravidelný spoj na trase Opava – Hlučín) a v Austrálii jezdí na CNG dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

Mimo veřejné CNG stanice mají v ČR své soukromé plnicí stanice společnosti ve svých areálech (např. dopravní podniky, společnosti s r.o. aj.). Společnost, jako např. Linde Material Handling, která má soukromou plnicí stanici v pražských Malešicích, najela se svým vozovým parkem na CNG již více než 1 milion kilometrů. Dále je v ČR 130 domácích plnicích stanic, které vlastní drobní podnikatelé, živnostníci, rodiny aj.

Na většině CNG stanicích v ČR můžete zaplatit jak CCS kartou, tak i klasickou platební kartou, hotově a nebo CNG kartou. 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků