Za dva roky se má začít s vymáháním pokut za přestupky v cizině

Blíží se doba, kdy bude Evropa propojená přes národní registry. Když vás pak v zahraničí zachytí radar třeba při nedovolené rychlosti, tak tamní policie bude umět zjistit vaši poznávací značku a následně na vás vymáhat pokutu. Řidičům již tak nebude beztrestně procházet páchání dopravních přestupků v cizině.

Je to kvůli tomu, že Evropský parlament minulý týden schválil směrnici, která umožní příhraniční vymáhání pokut za nejzávažnější přestupky. V podstatě chybí již jen formální souhlas jednotlivých členských států. Jenže jak bude všechno vypadat v praxi, není ještě jasné. „Jakákoliv vyjádření jsou v současné době ještě předčasná. Národní vlády budou mít dva roky na převedení pravidel do své legislativy,“ řekla AutoRevue.cz vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Dagmar Bednarčíková.

Podle vydané směrnice prý budou moci státy vymáhat pokuty u osmi nejzávažnějších dopravních přestupků, které mají na svědomí pětasedmdesát procent smrtelných nehod v Evropské unii. Jsou to nedovolená rychlost, jízda na červenou, jízda bez bezpečnostních pásů, jízda pod vlivem alkoholu nebo drog, jízda na motocyklu bez ochranné přilby, neoprávněné použití odstavného pruhu a telefonování za jízdy.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

Pro policii bylo dosud složité vyhledat řidiče, jehož vůz byl registrován v zahraničí. Právě to má usnadnit propojení jednotlivých národních registrů. Výzvu k uhrazení pokuty má automaticky dostat majitel vozu. Pokud auto v době přestupku neřídil, musí úřadům poskytnout totožnost řidiče, který měl přestupek spáchat. Kvůli tomu bude vyrozumění o přestupku obsahovat i formulář o identifikaci řidiče.

Přesto existuje určitá možnost, jak se pokutě za přestupek v cizině vyhnout. Nebude to ale díky nějaké vychytralé fintě nebo výmluvě ze strany majitele automobilu, nýbrž po úvaze úředníků země, kde řidič přestupek spáchal. Pokud se ukáže, že vymáhání pokuty vyjde dráž než její výše, mohou od něj upustit. Celou anabázi bude totiž ovlivňovat cena překladů. Majitel vozidla musí dostat výzvu k uhrazení pokuty v jazyce, v němž jsou vydány doklady k autu. Dokonce už nyní existuje propočet, že se pokuty vyplatí vymáhat až od sedmdesáti eur.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 66 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků