Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Od prvního ledna 2011 jsme si museli do svých aut pořídit nové autolékárničky, které předepisovala vyhláška 283/2009 Sb. Mezi novinkami, kterými se odlišovaly od svých předchůdkyň, byly i obrázkový leták první pomoci a resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem. Tyto dva prvky ovšem podle vyhlášky ministerstva dopravy od 19. července už nejsou ve výbavě povinné. Někteří odborníci totiž hlavně resuscitační masku předem kritizovali jako obtížně použitelnou.

Kvůli změně vyhlášky si loni muselo nové lékárničky koupit sedm milionů motoristů. Výměna stála víc než dvě miliardy korun, ale už v době vrcholící nákupní kampaně bylo zřejmé, že obě novinky jsou zbytečné.

„Koncem roku 2010 přišla Rada pro resuscitaci s novými závěry, které vycházejí z doporučení Evropské resuscitační rady. Ministerstvo dopravy proto oslovil resort zdravotnictví a na základě společné debaty s odborníky a s přihlédnutím k posledním závěrům záchranářů byly tyto dva prvky zařazeny jako dobrovolné. Pro řidiče to tedy nebude znamenat ani další utracenou korunu navíc. Mohou si nechat lékárničky s maskou i letákem. Nebudou však již striktní povinností při dalších nákupech,“ řekl AutoRevue.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj není vina na straně resortu dopravy, který vyhlášku připravoval již v roce 2008. „Schválena byla v roce 2009, tedy rok a půl před tím, než se Rada pro resuscitaci dohodla na nových pravidlech, která upřednostňují masáž srdce před dýcháním z úst do úst. Reagujeme tedy ve spolupráci s nejvyšší zdravotnickou autoritou na poslední novinky v oboru. Upozorňuji jen, že i předchozí složení bylo z dílny ministerstva zdravotnictví a profesionálních záchranářů,“ dodal Ptačinský.

V lednu k povinnému vybavení lékárniček přibyla kromě resuscitační masky a letáku s návodem také izotermická fólie. Ta ve výbavě podle všeho zůstane. Doplnění lékárničky o tuto fólii považují odborníci naopak za přínos. Může prý raněného ochránit před chladem a snížit riziko šoku.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků