Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Od prvního ledna 2011 jsme si museli do svých aut pořídit nové autolékárničky, které předepisovala vyhláška 283/2009 Sb. Mezi novinkami, kterými se odlišovaly od svých předchůdkyň, byly i obrázkový leták první pomoci a resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem. Tyto dva prvky ovšem podle vyhlášky ministerstva dopravy od 19. července už nejsou ve výbavě povinné. Někteří odborníci totiž hlavně resuscitační masku předem kritizovali jako obtížně použitelnou.

Kvůli změně vyhlášky si loni muselo nové lékárničky koupit sedm milionů motoristů. Výměna stála víc než dvě miliardy korun, ale už v době vrcholící nákupní kampaně bylo zřejmé, že obě novinky jsou zbytečné.

„Koncem roku 2010 přišla Rada pro resuscitaci s novými závěry, které vycházejí z doporučení Evropské resuscitační rady. Ministerstvo dopravy proto oslovil resort zdravotnictví a na základě společné debaty s odborníky a s přihlédnutím k posledním závěrům záchranářů byly tyto dva prvky zařazeny jako dobrovolné. Pro řidiče to tedy nebude znamenat ani další utracenou korunu navíc. Mohou si nechat lékárničky s maskou i letákem. Nebudou však již striktní povinností při dalších nákupech,“ řekl AutoRevue.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj není vina na straně resortu dopravy, který vyhlášku připravoval již v roce 2008. „Schválena byla v roce 2009, tedy rok a půl před tím, než se Rada pro resuscitaci dohodla na nových pravidlech, která upřednostňují masáž srdce před dýcháním z úst do úst. Reagujeme tedy ve spolupráci s nejvyšší zdravotnickou autoritou na poslední novinky v oboru. Upozorňuji jen, že i předchozí složení bylo z dílny ministerstva zdravotnictví a profesionálních záchranářů,“ dodal Ptačinský.

V lednu k povinnému vybavení lékárniček přibyla kromě resuscitační masky a letáku s návodem také izotermická fólie. Ta ve výbavě podle všeho zůstane. Doplnění lékárničky o tuto fólii považují odborníci naopak za přínos. Může prý raněného ochránit před chladem a snížit riziko šoku.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků