Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Honda Motor Co. představila zcela nového humanoidního robota ASIMO. Jako první na světě byl vybaven autonomní technologií řízení chování a díky ní se může pohybovat, i když není řízen operátorem.

Konstruktéři dosáhli významného pokroku, když z „automatického stroje“ předchozí generace vytvořili „autonomní stroj“. Ten je dnes schopen se rozhodovat a jednat s ohledem na okolí.

Ten robot vidí

Konstruktéři dosáhli výrazný pokrok v oblasti inteligence robota. Vyvinuli nový systém, který podle jejich vyjádření „vyhodnocuje vstupy z různých čidel zajišťujících vizuální, zvukové a hmatové rozpoznávání lidí“.

ASIMO

Je vysoký 130 cm, váží 48 kg (o 6 kg méně v porovnání s předchozím modelem), má 57 stupňů volnosti (zvýšení o 23 stupňů volnosti ) a je schopen běhu rychlostí 9 km/h (předcházející model: 6 km/h).

Na základě těchto údajů pak robot vyhodnocuje situaci a rozhoduje se, jak bude jednat. ASIMO je tak schopen reagovat třeba na pohyb osob  ve své blízkosti a změnit své chování s ohledem na jejich úmysly.

ASIMO je schopen souběžně rozpoznávat obličeje a hlasy. Dokáže dokonce rozpoznávat hlasy více osob, které hovoří současně, což často nedokážou ani lidé.

Kromě toho je ASIMO nově schopen, na základě informací z přednastavených prostorových čidel, odhadnout směr chůze člověka ve své blízkosti na několik sekund dopředu. Pokud by se trasa daného člověka a ASIMA křížila, je robot schopen zvolit odlišnou trasu a vyhnout se kolizi.

Klepněte pro větší obrázek
ASIMA stvořili konstruktéři z nové divize Honda Robotics.
 

K nezastavení 

Díky posíleným nohám, rozšířeným možnostem pohybu nohou a nově vyvinuté technologii řízení, která robotovi umožňuje měnit konečnou polohu během pohybu, je ASIMO schopen nepřetržitě volně chodit, běhat, běhat vzad, skákat na jedné noze nebo na obou nohách současně.

Je schopen se mnohem lépe přizpůsobit okolním podmínkám. Díky tomu může například chodit po nerovném povrchu a přesto si zachovat stabilní postoj.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už asi není příliš vzdálená doba, kdy budeme podobné roboty potkávat v kancelářích. 

Ocelová ruka

Technici společnosti Honda vyvinuli plně funkční kompaktní ruku s pěti prsty, která má v dlani a v každém prstu zabudovaný dotykový a silový senzor a která je schopna každým prstem pohybovat samostatně.

V kombinaci s technologií rozpoznávání předmětů na základě vizuálních a dotykových vjemů umožňuje tato ruka novému robotovi obratně provádět běžné činnosti.

ASIMO je navíc schopen komunikovat znakovou řečí, která vyžaduje složité pohyby prstů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
ASIMO je schopen uchopit skleněnou láhev a odšroubovat víčko, pak nalít nápoj do měkkého papírového pohárku, aniž by došlo k jeho rozlití.
 


 

Honda Jazz 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 50 860 km
Cena: 110 000 Kč
Honda CR-V 1.998
Rok výroby: 2003
Stav: 145 286 km
Cena: 95 000 Kč
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2006
Stav: 108 813 km
Cena: 104 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků