Yann Carnoy: V Peugeotu jsme dnes posedlí kvalitou (interview)

Peugeotu se v České republice daří. V konkurenci ostatních automobilek zaujal loni sedmou příčku, když u nás zaregistroval 7053 vozů. To představovalo oproti roku 2009 navýšení o 369 vozů. A ve stejném trendu pokračuje i letos, za první tři měsíce zaregistroval 1672 vozů, což je oproti roku 2010 zlepšení o 135 vozů. O tomto i mnohém dalším jsme hovořili s Yannem Carnoyem, generálním ředitelem společnosti Peugeot ČR. 

Klepněte pro větší obrázek

AR: Co si myslíte o současném trhu s automobily v České republice?

Trh se nyní vyvíjí poměrně dobře. Když si vezmu čísla za první čtvrtletí, registrace stouply o deset procent. Český trh, nepodpořený tak výraznými státními pobídkami jako v ostatních evropských zemích, nezaznamenal tak velké výkyvy a nyní se vrací do normálu. Očekáváme návrat trhu do úrovně kolem 200 000 vozů za rok.  Když jsem přišel do České republiky, první, co jsem poznal, že pokud se daří ekonomice Německa, jde nahoru i automobilový trh v České republice. Je to pravda a potvrzuje se to i nyní. 

AR: Který model Peugeotu mají čeští zákazníci v oblibě?

U malých aut je to 207, u středních 308, u MPV 5008... Nyní máme akci, kdy nabízíme model 207 SW za cenu krátké verze. Je to velmi dobře vybavený vůz. Minulý měsíc jsme prodali 700 osobních vozů, z toho tvořil model 207 více než 30 procent. A z tohoto množství více než polovina se prodala ve verzi SW.

AR: A který model u českého zákazníka nezabírá?

Lehce rozpačitý jsem z modelu 3008. Prodává se zde, ale ne zcela podle mých představ.Přitom v západní Evropě zaznamenává tento model fenomenální úspěch. Zákazníci si tento originální a mimořádně všestranný crossover velice oblíbili. Vozí s ním děti do školy, obstarávají nákupy, využívají ho k aktivnímu trávení volného času a mnohé další. Je to rodinné auto, které slouží ke komfortní a bezpečné přepravě. U nás zákazníci dávají přednost podobně zaměřenému modelu spadajícího se stejného segmentu - Peugeotu 5008. Ten prodáváme v počtu 70-100 vozů měsíčně. U 3008 jen 30-40 měsíčně.

AR: Co nový model 508?

Už dnes víme, že budeme mít těchto vozů pro letošní rok pro český trh málo. Jsme obětí celoevropského úspěchu tohoto vozu  Hlavně v západní Evropě se tento vůz mimořádně dobře prodává. Měli jsem zprvu cíl prodat letos v ČR 658 vozů, ty máme k dispozici. Cíl se nám zdál ambiciózní, ale teď máme opačný problém - těch 658 vozů bude málo. Ten vůz je jakýsi symbol obrození značky. Je designově zdařilý, velmi dobře vybavený a hlavně velmi kvalitní. Od 15. února, kdy jsme ho v ČR uvedli, máme více než 100 objednávek. Všechny jsou od soukromých osob. Jednání s fleetovými zákazníky se rozbíhají a už teď můžeme říci, že velice slibně.

AR: A co sportovní RCZ?  
 
Tento výrazný, nepřehlédnutelný model jsme uvedli loni na podzim. Jedná se o exkluzivní vůz, u kterého nepředpokládáme, že ho budeme prodávat ve stovkách kusů. Prodeje se rozběhly dle našeho očekávání a můžeme být s výsledky spokojeni.

AR: Co si vlastně myslíte o českém zákazníkovi?

Pracoval jsem v Maďarsku, Chile, Turecku, nyní jsem zde. Každý si myslí, že zákazníci jsou v různých zemích jiní. Ano i ne. Ne, když hovoříte o ceně. Absolutně ne, když hovoříte o požadavcích na bezpečnost. Absolutně ne, když se jedná o oblast služeb, poprodejního servisu a následného prodeje. V České republice jsou však zákazníci, kteří mají kupní sílu, v průměru trochu starší, než v zemích západní Evropy. To znamená,  že i jejich potřeby jsou rozdílné. Český zákazník klade velký důraz na velikost zavazadlového prostoru. Ale to není nic divného. Je to snaha o co nejefektivnější vynaložení peněz k nákupu maximálně všestranného vozu. V západních zemích je v průměru více lidí schopných koupit si dvě auta do rodiny. Většina Čechů má v současné době spíše na to koupit si jedno. To je realita. A ještě jedno musím zmínit. Český zákazník bývá ve valné většině neuvěřitelně dobře informovaný. Ví přesně, co chce a za kolik. Stává se, že když vejde do showroomu, tak má více informací než prodejce.

AR: Silnou stránkou Peugeotu je design. Zabírá však na českého zákazníka? Traduje se, že Češi nejsou až tak odvážní, co se týká barev, tvarů.

Omyl, velký omyl. Český smysl pro estetiku je výborný a z tak krásného města, jako je Praha, je to patrné. Nedávno proběhl evropský reprezentativní průzkum a ukázal, že pro více než polovinu Čechů se při koupi nového automobilu design hlavním kriteriem výběru.

AR: V minulosti pověst Peugeotu hodně utrpěla, jeho vozy měly proměnlivou kvalitu. To se změnilo?

Rozhodně. Dnes jsme někde jinde. A snažíme se to dokazovat každý den. Ani nemůžeme jinak. Top management ve Francii je nyní doslova posedlý kvalitou a je to patrné v každé naší aktivitě, výrobku, službě.... Co se týká kvality, chceme se do roku 2012 ocitnout na stupních vítězů, tedy mezi prvními třemi automobilkami v Evropě. Stoupáme každý rok, nyní jsme na čtvrtém místě. Přitom před třemi roky jsme byli sedmí.

AR: Jak si stojíte na fleetovém trhu?

Pokud nejste v České republice aktivní na trhu s fleetovými vozy, tak jste z obchodního hlediska jako automobilka mrtvý. Je to tady rozděleno rovnoměrně. Padesát procent představují prodeje soukromým zákazníkům, 45 procent jsou fleetové prodeje a 5 procent připadá na předváděcí a servisní vozy a auta, která jsou k dispozici jednotlivým značkám, využívají je pro svoje potřeby. 

AR: Jste schopni přilákat velké zákazníky?

Fleetová politika je významnou součástí obchodní strategie značky Peugeot. Portfolio velkých zákazníků úspěšně rozšiřujeme a v oblasti prodeje společnostem jsme loni zaznamenali výrazný nárůst. Máme mnoho velkých zákazníků. Pochopitelně hodně francouzských firem, ale nejen ty. Mezi významné české zákazníky patří například skupina ČEZ, ale dodáváme vozy například i české policii. Ale jinak je pravda, že české společnosti hodně upřednostňují českou značku.

AR: To asi nebude až tak překvapující, ve Francii je to stejné…

Já vím, ale já trpím zde.

AR: Co lehké užitkové vozy?

Máme velmi dobrý tržní podíl, od počátku roku kolem 12 procent. Naše modelová řada užitkových vozů je moderní, rozmanitá a dobře cenově postavená. Jsme na čtvrtém místě, což považujeme za dobrý výsledek. Našimi největšími soupeři jsou Volkswagen, Ford a Renault.
 

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků