X-1 a Vapor: superauta pro U.S. Air Force

Americké letecké síly si udělaly radost: nechaly si postavit dva automobilové speciály na bázi Fordu Mustang a Dodge Challenger.

Ano, rozmařilé utrácení peněz ze státního rozpočtu známe z našeho zpravodajství velmi dobře. Ale o podobně bizarním způsobu jak rozfofrovat finance z kapes daňových poplatníků jste jistě zatím neslyšeli. Letecké síly USA si totiž objednaly dva prototypy sportovních automobilů, které na svých palubách hostí některé technologie, jimiž se jinak vyznačují letouny, jež U.S. Air Force používají.

Ale aby bylo hned zpočátku jasno: vozy byly vyvinuty a vyrobeny jako součást armádního náborového programu Super Car Tour 2009. Není totiž žádným tajemstvím, že má americká armáda v posledních letech personální problémy, za nimiž stojí především řada náročných a dlouhodobých válečných operací na východě. Kvůli tomu musí každá ze sekcí americké armády vynakládat maximální marketingové úsilí k tomu, aby oslovila potenciální rekruty ze všech skupin obyvatelstva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
X-1

Pro vývoj a výrobu obou prototypů byla vybrána kalifornská ladičská společnost Galpin Auto Sports. Sériové vozy Ford Mustang a Dodge Challenger se tak proměnily ve stroje, které působí dojmem pohledu hluboko do jedenadvacátého století. Prototypy se jmenují X-1, resp. Vapor. Na první pohled vypadají jako běžné automobily, jež prošly rukama důkladného ladiče, a vyznačují se tedy vzhůru výklopnými dveřmi, řadou prvků vyrobených z uhlíkových vláken či zářivými koly. Interiérům by však jakýkoli „tuner“ konkuroval jen stěží. Vůz X-1 zde například hostí kokpit stíhacího letounu včetně sedadla s vystřelováním a řízení kniplem, v obou případech se palubní desky proměnily v sostavu monitorů. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vapor

Vapor si zachoval dvoumístnou konfiguraci, navíc ale dostal volant i před místem spolujezdce a „neviditelný“ režim na výfukové soustavě. Mezi další specifické prvky Vaporu patří jednodílné ráfky kol z uhlíkových slitin, lak pohlcující radarové paprsky, senzory vzdálenosti a kamera schopnou snímat okolí v okruhu 360 stupňů. Vozy X-1 a Vapor se v rámci programu 2009 Super Car Tour bude ucházet o pozornost žáků středních škol, ale také diváků řady událostí, které U.S. Air Force sponzorují.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků