X-1 a Vapor: superauta pro U.S. Air Force

Americké letecké síly si udělaly radost: nechaly si postavit dva automobilové speciály na bázi Fordu Mustang a Dodge Challenger.

Ano, rozmařilé utrácení peněz ze státního rozpočtu známe z našeho zpravodajství velmi dobře. Ale o podobně bizarním způsobu jak rozfofrovat finance z kapes daňových poplatníků jste jistě zatím neslyšeli. Letecké síly USA si totiž objednaly dva prototypy sportovních automobilů, které na svých palubách hostí některé technologie, jimiž se jinak vyznačují letouny, jež U.S. Air Force používají.

Ale aby bylo hned zpočátku jasno: vozy byly vyvinuty a vyrobeny jako součást armádního náborového programu Super Car Tour 2009. Není totiž žádným tajemstvím, že má americká armáda v posledních letech personální problémy, za nimiž stojí především řada náročných a dlouhodobých válečných operací na východě. Kvůli tomu musí každá ze sekcí americké armády vynakládat maximální marketingové úsilí k tomu, aby oslovila potenciální rekruty ze všech skupin obyvatelstva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
X-1

Pro vývoj a výrobu obou prototypů byla vybrána kalifornská ladičská společnost Galpin Auto Sports. Sériové vozy Ford Mustang a Dodge Challenger se tak proměnily ve stroje, které působí dojmem pohledu hluboko do jedenadvacátého století. Prototypy se jmenují X-1, resp. Vapor. Na první pohled vypadají jako běžné automobily, jež prošly rukama důkladného ladiče, a vyznačují se tedy vzhůru výklopnými dveřmi, řadou prvků vyrobených z uhlíkových vláken či zářivými koly. Interiérům by však jakýkoli „tuner“ konkuroval jen stěží. Vůz X-1 zde například hostí kokpit stíhacího letounu včetně sedadla s vystřelováním a řízení kniplem, v obou případech se palubní desky proměnily v sostavu monitorů. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vapor

Vapor si zachoval dvoumístnou konfiguraci, navíc ale dostal volant i před místem spolujezdce a „neviditelný“ režim na výfukové soustavě. Mezi další specifické prvky Vaporu patří jednodílné ráfky kol z uhlíkových slitin, lak pohlcující radarové paprsky, senzory vzdálenosti a kamera schopnou snímat okolí v okruhu 360 stupňů. Vozy X-1 a Vapor se v rámci programu 2009 Super Car Tour bude ucházet o pozornost žáků středních škol, ale také diváků řady událostí, které U.S. Air Force sponzorují.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků