Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Lehké průzkumné vozidlo automobilek Willys a Ford značně podpořilo spojenecké úsilí v druhé světové válce. Z Jeepu se stala legenda.
Seznam kapitol
  1. Armádní zakázka a původ jména Jeep
  2. Silný motor Go-Devil a poválečná produkce
  3. Willys MB - Jeep: Fotogalerie

Automobilka Jeep nyní oslavuje 75 let od začátku sériové produkce legendárního kompaktního otevřeného speciálu pro armádu. To je dobrá příležitost si původní Jeep, správně pojmenovaný jako Willys-Overland MB, představit trochu blíže.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vojenský „džíp“ je jedno z nejsnáze rozpoznatelných aut v historii. Vzniklo jako reakce na armádní požadavek na výrobu lehkého průzkumného vozidla s pohonem 4x4

Americká armáda plánovala rozsáhlou modernizaci vozového parku zhruba od poloviny 30. let 20. století. Oficiálně ale sesumírovala konkrétní požadavky na „lehké průzkumné vozidlo“ až 11. července 1940, kdy už byla válka v Evropě v plném proudu, nicméně Spojené státy chtěly za každou cenu zůstat neutrální.

Armáda tak poslala v červenci 1940 všem fungujícím americkým automobilkám (bylo jich v té době dohromady 135) poměrně stručný popis toho, jak má nové lehké průzkumné vozidlo vypadat. A na zpracování návrhů jim dala velmi málo času.

Zajímavosti | Americká auta | Retro | Sportovní auta | Kupé | Kabriolety | Dodge | Chrysler

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Mezi základní požadavky patřil pohon všech kol, rozvor náprav dlouhý maximálně 75 palců (1905 mm), rozchod kol maximálně 47 palců (1194 mm), sklápěcí čelní sklo, užitečná hmotnost 660 liber (299 kg), točivý moment alespoň 115 Nm a suchá hmotnost maximálně 1300 liber (589 kg).

Je zvláštní, že tak lukrativní armádní požadavek dokázala splnit v požadovaných termínech (do 11 dnů dodat návrh, do 49 dnů postavit první prototyp a do 75 dnů postavit 70 testovacích aut) pouze automobilka American Bantam. Návrh jednoduchého auta podle vládních požadavků připravil designér Karl Probst. Ještě odpověděly pouze dvě další automobilky: Willys-Overland a Ford.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na armádní poptávku odpověděly svými prototypy jen tři automobilky ze 135 oslovených: zleva Bantam, Ford a Willys. Bantam jako první vyrobil ověřovací sérii, ale nestíhal později vyrábět desítky tisíc aut. Zakázku si tedy rozdělil Ford a Willys

První návrhy Bantamu pojmenované jako „Blitz Buggy“ ve všem odpovídaly armádním požadavkům kromě jediného a tím byla hmotnost. Tehdejší technologie neumožňovaly vyrábět tak lehké auto, aby bylo zároveň dostatečně robustní, spolehlivé a relativně levné na výrobu a opravy.

Bantam se jmenoval BRC 60 a měl lehký a úsporný motor. Willys představil model Willys Quad (pojmenovaný tak podle vlastního řešení systému pohonu všech kol) a Ford dodal návrhy na model Pygmy. Všechna auta si byla svým způsobem podobná.

Zajímavosti | Retro | Hatchbacky | Ford

Ford Fiesta (od 1976): První úspěšný Ford s předním pohonem

Armáda byla spokojena a zadala všem třem automobilkám za úkol vyrobit ověřovací sérii 1500 kusů, ze kterých si měla vybrat. Z Bantamu se stal model BRC 40, Willys dostal jméno MA (Model A) a Ford se jmenoval GP jako (Government, P) s tím, že P značilo u Fordu auta s rozvorem kratším než 80 palců.

Ohledně označení GP existuje legenda o tom, jak vlastně vzniklo jméno „Jeep“. Jiné zdroje uvádí, že jde o zkratku podobně zaměřených vozidel, které vznikaly během války pro potřeby armády jako „Government Purposes Vehicles“. Je pravda, že vojáci označovali „džípem“ všechna neobrněná transportní auta, která byla vyráběna masově pro armádu (tedy i větší nákladní vozy).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výhodou jeepů byla jednoduchá konstrukce a to, že je dokázali řídit i vojáci s minimem zkušeností za volantem. Ovládání nevyžadovalo příliš mnoho síly

Jméno Jeep se ale objevilo už v polovině března roku 1936 v kresleném komiksu s Pepkem Námořníkem. Jeep bylo zvířátko s nadpřirozenými schopnostmi, které se mohlo pohybovat mezi dimenzemi a řešilo zdánlivě neřešitelné problémy.

Rovněž se říká, že právě zázračné schopnosti vozu Willys MB dostat vojáky z problémů stály za tím, že mu dali přezdívku Jeep. Ovšem záznamy uvádějí, že slovo „jeep“ bylo vůbec poprvé používáno americkou armádou už od roku 1914. Používali ho mechanici testující nová vozidla a vybavení, dokonce se termín jeep objevil i v souvislosti se zbraněmi nebo letadly. Je tedy možné, že „jeepem“ byla zkrátka jakákoli neozkoušená nová vojenská technika.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Armádní zakázka a původ jména Jeep
  2. Silný motor Go-Devil a poválečná produkce
  3. Willys MB - Jeep: Fotogalerie
Jeep Cherokee 2.777
Rok výroby: 2009
Stav: 176 314 km
Cena: 265 000 Kč
Jeep Commander 2.987
Rok výroby: 2006
Stav: 173 566 km
Cena: 268 000 Kč
Jeep Cherokee 2.779
Rok výroby: 2005
Stav: 216 265 km
Cena: 115 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků