Wartburgy udržují už jen fandové. Jejich éra skončila před 20 lety

Potkat je na českých silnicích není dnes už příliš obvyklé. Podle registru vozidel je u nás wartburgů méně než patnáct tisíc. Éra těchto aut je pro mnohé připomínkou dob centrálně plánovaného hospodářství. Po jeho zhroucení se výroba nadměrně kouřících a hlučných dvoutaktů ve východním Německu dlouho neudržela. I přes pokusy o modernizaci sjely poslední z výrobních pásů v Eisenachu právě před dvaceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 311 z roku 1963, Wartburg 311 Camping z roku 1962 a pohled do zavazadlového prostoru

Ve své době byly wartburgy docela populární. Jejich předností byl velký zavazadlový prostor, nevýhodou zase větší spotřeba než představoval tehdejší průměr. Jako většině vozidel vyráběných v socialistických zemích jim ve větší míře chybělo zavádění novinek. Že to soudruzi z NDR trochu nezvládli s karoserií, připomíná v roce 1966 přechod z původních zakulacených a docela sympaticky působících typů 311, 312 a 313 na hranatý a jakoby nedotažený model 353.

Argentinský wartburg

Přesto se od roku 1956 vyrobilo celkem 1,7 milionu wartburgů. Z první generace se  polovina vozů exportovala. Mimo země východního bloku i do USA, Velké Británie, zemí Beneluxu a Skandinávie. Mírně upravený typ 311 v sérii několika set kusů svého času vyprodukovali v licenci pod názvem Graciel W v Argentině. Do tehdejšího Československa se wartburgy dovážely do roku 1985. Majiteli zbývajících kusů jsou ponejvíce fandové, kteří své veteránské miláčky udržují přes narůstající věk v čilé kondici.

Klepněte pro větší obrázek
Prospekt licenčně vyráběného vozu

Pro wartburgy je charakteristický motor vepředu, náhon na přední nápravu a řazení pod volantem. Tato koncepce mimo jiné umožňovala, že se typ 311 vyráběl v jedenácti různých modifikacích karosérie. „Dvoutaktní motor představoval zátěž, ale tento hendikep se od roku 1962, kdy se začaly používat agregáty se zvýšeným objemem 1000 ccm a výkonem 45 koní, vyrovnal,“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Výhodná volnoběžka

„Vedle nadstandardního zavazadlového prostoru byla a stále je výhodou všech wartburgů volnoběžka. Po uvolnění plynového pedálu se pokračuje v jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a při tom zároveň volnoběhem. Dá se tím ušetřit palivo. Nevýhodou byla šestivoltová elektroinstalace a diagonální pneumatiky 5,90 x 15, jejichž parametry znesnadňovaly manévrovací schopnosti auta,“ vyjmenoval klady i neduhy Krupka, jinak spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Počet modelů 311 až 313 nepřesáhl tři sta tisíc. Krabici připomínající typ 353 své předchůdce v produkci několikanásobně převýšil.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků