Wartburg se nehodil do nové doby. Jeho éra skončila před 20 lety

Svého času to byla oblíbená a pro člověka budující chatu či chalupu velice užitečná auta. Ve vozech druhé generace Wartburg se totiž díky velkému vnitřnímu prostoru dalo odvést všechno možné i nemožné. Na druhou stranu budila pohrdavý úšklebek jejich nehezká hranatá karosérie, ale i to, že spolu s trabanty byly symbolem „spřátelené endéer“. Auta typu Wartburg 353 nepřežila přes snahy o záchranu start do nových ekonomických poměrů. Brzy po pádu berlínské zdi zaplavily východ Německa masy značkových ojetin ze západu, o Wartburgy přestal být zájem a poslední série sjela z výrobních pásů v durynském Eisenachu v dubnu před dvaceti roky.

Éra typu 353 se začala psát v roce 1966, kdy nahradil po deseti letech výroby zakulacené a docela sympaticky vyhlížející modely 311, 312 a 313. Oproti nim byla modelová paleta „třipěttrojky“ značně omezená a představovala pouze čtyřdveřové provedení sedan s modifikací výbavy Standard a de Luxe a provedení Tourist (kombi).

Ideální pro kutily

„Na zadním sedadle sedanu bylo místo pro tři dospělé, zavazadlový prostor měl objem 525 litrů. Jeho nevýhodou byla pouze vysoká nakládací hrana. To ale neplatilo u kombi, s nímž řada Čechoslováků přesouvala z místa na místo tuny nejrůznějšího materiálu. Vedle vozů Lada a Volha to byl u nás nejdostupnější a po Volze i největší kombík.“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Modely Wartburg 353 Standard

Stejně jako předchozí typy wartburgů byla i u modelu 353 předností volnoběžka. Vedle toho měl ještě jednu na svou dobu velkou výhodu. „Byl to snadný přístup a možnost opravy nejen motoru, ale i snadná výměna kapoty, blatníků i víka kufru. Žádné sváry, žádné složité montáže. Všechny blatníky vyměnil šikovný kutil za zři hodiny,“ zavzpomínal spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Problémový dvoutaktní motor

Hlavním problémem typu 353 se postupem času stal hlučný a neekologický dvoutaktní tříválec. Přitom už v roce 1978 byl pro podzimní veletrh v Lipsku připravený Wartburg se čtyřtaktním motorem Renault. Byly dokonce vytištěné propagační materiály, ale soudruzi z NDR se nakonec rozhodli vůz oficiálně nepředstavit a čtyřtaktní motor se začal montovat až o deset let později do typu 1,3. K tomu ovšem musel přispět zákaz registrace nových vozů s dvoutaktním motorem, které tenkrát zavedly některé západní země.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 353 Tourist, Wartburg 1,3 a Wartburg 1,3 Irmscher New Line (zleva)

Změna s sebou ovšem přinesla jednu komplikaci. „Kvůli jízdním vlastnostem bylo nutné proti původnímu podélnému provedení umístit čtyřtaktní agregátor Volkswagen napříč. To znamenalo vyvinout novou převodovku, jejímž základem se stala převodová skříň z vozu Trabant. To už ale byla labutí píseň wartburgů. Kvůli společenským změnám se nerealizovalo nasazení zcela nové převodovky s pátým rychlostním stupněm ani výměna zastaralé krabicové karoserie,“ připomněl Krupka.

Posledním pokusem o záchranu značky byl Wartburg New Line, připravený a představený tuningovou firmou Irmscher. Jednalo se o upravený vůz s celou řadou zvláštních výbavení, včetně neřízeného katalyzátoru. Zůstalo však jen u pár kusů upravených pro prezentaci.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků