Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

24 komentářů

Evzen Novak (Walter Royal)
28. září • 15:40

[url=//galerie.autorevue.cz/showphoto.php?photo=64002][img]//galerie.autorevue.cz/data/500/thumbs/IMG_3468.JPG[/img][/url]

Evzen Novak (Walter Royal)
28. září • 11:31

Dobry den Vazeni pratele a ctitele nejdrazsiho automobilu vyrobeneho ve vychodni Evrope.
Dekujeme za Vasi letitou prizen a verime, ze Vam budeme moci udelat radost az se nekdy potkame na silnici.
Prejeme vsem uspechy !
P.S. kdyz budete mit chvilku tak se muzete pokochat prvnimi a zatim jedinymi fotografiemi v Galerii

Karel Nestrojil
7. září • 19:00

Dobrý den, jen bych chtěl podotknout, že u článku Walter Royal máte fotografie jen šestiválcového Waltra karosovaného karosárnou Petera.
Pěkný den. Nestrojil

Michal6666
26. srpna • 20:25

Krasny clanek o krasnych strojich v krasne dobe.

Antiautomat
26. srpna • 7:48

tu niet co dodat, nadhera!

kolemjdouci
25. srpna • 19:07

Dobry den,Autorovi dekuji za clanek. Takoveto clanky Vas odlisuji od konkurence, v dobrem slova smyslu. Casto bych byl radsi za vetsi podrobnosti (hlavne technicke), ale jen tak dal a klidne i o autech z mladsich rocniku :-)

Petr
25. srpna • 18:22

Skvělý článek, díky. Škoda, že nemáte speciální sekci veteránů.

Jiří  Duchoň
25. srpna • 18:51 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, děkuji Vám! Pokud Vás zajímají také další články týkající se historických vozidel vzešlé z pera naší redakce, pod heslem "Rubriky" v horní liště najdete sekci "Retro". Příjemný podvečer!

baboon
25. srpna • 9:54

Zajímavě zpracovaný článek, chybí jen happy-end o oživení jediného přeživšího Royalu, o němž se vědělo mnoho let, ale chyběl motor. Po mnoha peripetiích dostal Royal pohonnou jednotku původně z užitkové produkce, sice technicky přizpůsobenou jiným provozním podmínkám, ovšem to nijak neubírá na zásluze majitele oživit tento unikát.

Pavel Jeřábek
27. srpna • 13:26

Dovolil bych si krapet oponovat s tvrzením, že se jedná o jediný přeživší vůz, neb pokud tento byl koncem sedmdesátých let na Praze 10, tak ještě nejméně jeden, bohužel taktéž s nepůvodním motorem, ale celý existuje.
Co se týká počtu vyrobených kusů, nejméně 3 vozy byly okarosovány a dalších cca 10 pojízdných podvozků bylo zkompletováno, bohužel se mi nepovedlo dopátrat jejich další historii.
Ještě k Vaší chvále o dovozu Tatry 80, zbývá doplnit, že je již zase vyvezena....
zdraví
Jeřábek Pavel
www.oldtimer.cz
Chotusice

Milan M.
26. září • 13:57

Nemusíš oponovat krapet, klidně přítlač. Ještě bych možná vyhrabal doma dopis, ve kterém mně před mnoha lety jistý obchodník s veterány z Ostravy nabízek na prodej několik aut, mezi nimi Royal bez motoru. Po čase, když se rýsovala možnost motoru z drážní drezíny, jsem zjistil, že je auto již v zahraničí. A to druhé ještě před několika lety vlastnil jeden sběratel z Kostelce, což není žádné tajemství. Milan M.

Milan M.
26. září • 13:57

Nemusíš oponovat krapet, klidně přítlač. Ještě bych možná vyhrabal doma dopis, ve kterém mně před mnoha lety jistý obchodník s veterány z Ostravy nabízek na prodej několik aut, mezi nimi Royal bez motoru. Po čase, když se rýsovala možnost motoru z drážní drezíny, jsem zjistil, že je auto již v zahraničí. A to druhé ještě před několika lety vlastnil jeden sběratel z Kostelce, což není žádné tajemství. Milan M.

Jiří  Duchoň
27. srpna • 18:58 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, ano, zdá se, že z těch tří aut se svým způsobem opravdu zachovala dvě. Pan Baboon správně hovoří o tom, který dlouho čekal na motor, mám i fotografie, ale nevím, jak je to tam s právy, proto jsem se o něm v článku nezmiňoval. Ten druhý je podle mých informací bohužel stále ve stádiu torza a mělo by snad jít právě o ten krásný světlý kabriolet, s nímž mimochodem Tony Kumpera absolvoval svoji svatební cestu.Co se výrobních počtů týče, někdy v roce 2002 jsem strávil několik dnů v tehdejším archivu přímo v jinonické továrně Walter (kde je archivu konec nyní, to nevím). Rukama mi fyzicky prošly nejen všechny snímky u tohoto článku, ale také různé dobové knihy a výkazy, ovšem známé zvěsti o dalších podvozcích Walter Royal 12 V se mi tam nikde nepotvrdily. To ale neznamená, že vyrobeny nebyly...Každopádně velký dík všem, kteří se do této diskuse zapojili! Royal je rozhodně jednou z nejzajímavějších kapitol ve slavných dějinách našeho meziválečného automobilového průmyslu...

Josef Kubišta
28. prosince • 17:21

Pěkný Walter (Royal? kabriolet) prezentuje nějaký pan Wolf na svém PF 2014 na i-veteran.cz. Pěkné pokoukání, doufám, že bude někde k vidění.

baboon
27. srpna • 23:36

Škoda jinonického archivu, pokud se nedochoval ...
Také mám nějaký snímek původního stavu (nález), ale pouze k osobnímu užití, bohužel ...
Velmi zajímavý je poznatek o druhém Royalu (Kumpery ml.) - nezmiňoval jsem se o něm, protože jsem slyšel dost protichůdné názory - podle někoho to byl údajně Royal, podle jiného údajně Lincoln ... Ale pokud se skutečně podaří zrenovovat torso, o němž se zmiňují p. Jeřábek a p. Duchoň, bude to skutečně Událost!
O opětovném vývozu Tatry 80 jsem nevěděl ... :-(. Ani se k tomu raději nebudu vyjadřovat ... 3-[
A díky p. Jeřábkovi a p. Duchoňovi za potvrzení informace, kterou jsem až dodnes nepokládal za příliš hodnověrnou ... :-)

Fantomas
25. srpna • 11:10

Tak takový happy-end by se mi líbil taky. Jsou někde dostupné nějaké informace o tom Royalu?

baboon
25. srpna • 13:41

Nevím, zda je o tom někde něco bližšího - možná by jinak autor stati napsal více ... Předpokládám, že majitel vozu si nepřeje přílišnou publicitu, takže se přidržím mantinelů článku.
Ale pokud máte opravdu zájem, tak (samozřejmě se zárukou diskretnosti) mi napište SZ ...

Fantomas
25. srpna • 15:22

Ten zájem je jen obyčejná zvědavost. Takovéhle příběhy jsou zajímavé a rád si občas o takových věcech počtu.

baboon
25. srpna • 15:44

Ve stručnosti zhruba takhle:
Ten W. odpočíval dlouhá léta či spíš desetiletí v poklidu, relativně kompletní, avšak bez motoru. Vědělo se o něm - já jsem se o jeho existenci dověděl někdy koncem 80. let, ovšem zvěsti o něm kolovaly údajně už o deset let dříve. Motor chyběl a jakékoliv informace, vedoucí k němu, také. Jediným možným řešením tedy bylo sehnat motor buď z busu nebo hasičského speciálu, který kdysi sloužil v Praze. Po mnoha peripetiích a velkých (ale opravdu velkých) nákladech se podařilo agregát objevit. Od té doby uplynul už nějaký ten rok, takže předpokládám, že Royal už je mezi dalšími jedinečnými skvosty pana majitele.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
25. srpna • 18:07

Díky. Takovéhle příběhy jsou úžasné a pro majitele musí být celá ta cesta neuvěřitelně silné dobrodružství. Dokonce bych řekl že silnější, než vlastnit už hotový vůz. Závidím.

baboon
25. srpna • 21:20

Ano, máte pravdu - tohle je příběh, který člověka doprovází celý život, a je jen málo podobně silně citově laděných story, které by se mu vyrovnaly - tím spíše, že Royal není jediný český "aristokrat", zachráněný stejným člověkem a podobným způsobem. Těch vozů je již několik a majiteli patří velký vděk a úcta za zachování prvotřídních technických antikvit, které nejen našel v rozpadlém a mnohdy zcela demolovaném stavu, ale i za značné prostředky zakoupil v zahraničí, renovoval a vrátil tak do země, která podobné legendy zrodila. Za všechny jmenuji Tatru 80 ...

erbe
26. srpna • 10:00

baboone, tvoje prispevky je vzdy radost citat. Kedysi sa tu obavili zvesti o nejakej kniznej verzii tvojich zaujimavych vedomosti. Pokrocil tento zamer? Ak ano, rad by som si vytisk objednal.
Dik

baboon
26. srpna • 13:19

Po pravdě řečeno - zatím je hotová hrubá synopse a nástin kapitol. Vzhledem k mému pochroumanému zdraví jsem byl trochu moc optimistický v odhadu rychlosti psaní. Ale pomalu pokračuji, zatím se "veteransky vybíjím" v našem webovém časopisu, co vydáváme už druhým rokem ...
Ale ta knižní verse by měla dojít do finále ... :-)

erbe
26. srpna • 14:03

Ze dielo pokracuje vo vyvoji je v kazdom pripade dobra sprava. Za link na webovy casopis budem vdacny macochy@gmail.com
Vdaka!

Doporučujeme

Články odjinud