Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Model Walter Royal, ač vyroben jen ve třech exemplářích, potvrdil vynikající úroveň meziválečného československého automobilového průmyslu.
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje

Československé automobily na špici

V dobách První republiky v Československu fungovaly desítky větších i menších automobilek, jež s ohledem na tehdejší výrobní počty i produkční postupy vyráběly nepřeberné množství automobilových modelů. Konstrukční škola v Čechách a na Moravě měla již od počátku dvacátého století ve světě skvělý zvuk včetně aplikace nejmodernějších poznatků v aerodynamice (např. prostějovský Wikov 35 „Kapka“ z počátku 30. let).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter 6 B a podélný řez jeho motorem

Zajímavých vozů bychom u československých automobilek v období dvacátých a třicátých let našli nespočet a je třeba připomenout, že právě náš automobilový průmysl je jednou z výkladních skříní dnes často docela idealizovaného odkazu První republiky. V poslední době jsem psal o prestižních automobilech Cadillac V16 a Bugatti Type 41 Royale z přelomu 20. a 30. let, ovšem také československé automobilky měly ve stejné době na poli luxusních a rychlých aut co nabídnout…

Zajímavosti | Design | Technika | Retro | Fascinace | Cadillac

Cadillac V16 (1930): šestnáctiválcové znamení luxusu

U nás se v té době prokazatelně vyráběly alespoň dva modely opatřené dvanáctiválcovými vidlicovými motory, jež jejich továrny pasovaly do společnosti těch nejvěhlasnějších továren na světě. O dvanáctiválcích Tatra 80, jichž se vyrobilo několik desítek, je toho všeobecně známo docela dost, ovšem nejen na Moravě tehdy uměli dvanáctiválce: se svojí troškou do mlýna tehdy přišla také jinonická továrna Walter, když představila svůj Royal.

Walter Royal 12 V útočí

Společnost Josef Walter a spol., s. r. o. byla hned po skončení první světové války „akcionována“ do podoby firmy „Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol., Praha – Jinonice“. V té době měla již společnost Josefa Waltera za sebou bohatou minulost motocyklů i leteckých motorů, ovšem mezi automobily s návratem civilní výroby po válce již úplně nenavázala na série vlastních konstrukcí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter Royal 12 V: první prototyp v Praze po návratu ze své první dálkové jízdy do Paříže a zpět; později u římského Kolosea; impozantní, ovšem úhledně vypadající dvanáctiválcové srdce 

Jistě, byly zde skvělé modely třeba v podobě řady Walter 6B, ovšem vedení továrny nakonec vsadilo převážně na licenční konstrukce Fiat zaváděné v „šlechtické“ hierarchii Regent, Lord a Princ. Na podzimním pražském autosalonu v roce 1931 se však zjevil skutečný král: nesl všeříkající označení Walter Royal. Šlo o jasnou odpověď na rok před tím představený dvanáctiválec Tatra 80, ovšem jeho vývoj byl zahájen již dříve.

Zajímavosti | Design | Technika | Retro | Sportovní auta | Ostatní značky

Bugatti Type 41 Royale (1926): osm válců a 14,7 l, co dodat…?

Ovšem ještě před tím, než se brány pražského autosalonu otevřely, usedl závodník Jindřich Knap za volant prvního vyrobeného prototypu Walter Royal v podobě černé limuzíny s karoserií Pullman, aby se „na otočku“ podíval do Paříže. Vyrazil 5. listopadu a cesta Praha – Paříž – Praha Knapovi trvala pouhých 18 hodin a vůz ji celou absolvoval na přímý záběr. Knap svůj Royal samozřejmě hnal, na rovných úsecích jezdil přes 140 km/h, čemuž odpovídala průměrná spotřeba 25,6 l/100 km a 0,6 l oleje/100 km.

Následující kapitola
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků