Velká Praga Golden s karosérií od Peterů z Vrchlabí

Velká Praga Golden s karosérií od Peterů z Vrchlabí

Také první typy vozů vyráběných po druhé světové válce nepostrádaly eleganci

Také první typy vozů vyráběných po druhé světové válce nepostrádaly eleganci

Takto vypadá současná výroba převodovek

Takto vypadá současná výroba převodovek

Velká část vozů z Vrchlabí vždy směřovala na export, což dokládá i tento prospekt

Velká část vozů z Vrchlabí vždy směřovala na export, což dokládá i tento prospekt

Tudor se vyráběl také ve verzi roadster-kabriolet

Tudor se vyráběl také ve verzi roadster-kabriolet

Škody 1200 od roku 1952 již měly celokovovou karosérii

Škody 1200 od roku 1952 již měly celokovovou karosérii

Škoda 1202 STW byla k mání v "civilní" verzi

Škoda 1202 STW byla k mání v "civilní" verzi

Ale třeba také jako sanitka

Ale třeba také jako sanitka

Podobné to bylo se Škodou 1203

Podobné to bylo se Škodou 1203

Variant tohoto vozu bylo hodně.

Variant tohoto vozu bylo hodně.

Felicia Fun se také dělala ve Vrchlabí

Felicia Fun se také dělala ve Vrchlabí

Stejně jako octavie I a II

Stejně jako octavie I a II

Ve Vrchlabí vznikal dva roky také roomster

Ve Vrchlabí vznikal dva roky také roomster

Také první typy vozů vyráběných po druhé světové válce nepostrádaly eleganci
Takto vypadá současná výroba převodovek
Velká část vozů z Vrchlabí vždy směřovala na export, což dokládá i tento prospekt
Tudor se vyráběl také ve verzi roadster-kabriolet
13
Fotogalerie

Vzestupy a pády automobilky ve Vrchlabí. Již 70 let patří Škodě

Závod Vrchlabí mladoboleslavské automobilky je v současné době jedinou její tuzemskou továrnou, v níž se nevyrábějí celá auta, nýbrž pouze převodovky. Letos uplynulo 70 let od doby, kdy se továrna stala součástí dnešní Škody Auto.

Stovky tisíc automobilů vyrobila mezi lety 1908 a 2012 automobilka Vrchlabí. Nejprve jako karosárna Petera, po znárodnění v roce 1946 pak s logem značky Škoda. Před čtyřmi roky ale produkce aut skončila a od té doby sjíždějí z výrobních linek pouze automatické převodovky DQ 200.

Posledními typy vozů, které odsud vyjely, byly Škoda Octavia Classic v obou karosářských verzích a MPV Roomster.

V předcházejících desetiletích se ale ve Vrchlabí vyráběly mnohé zajímavé typy automobilů.

První auto v bývalé sedlárně a výrobně povozů a saní vyrobili v roce 1908. Kromě osobních karosérií se tu zhotovovaly také autobusy pro vídeňskou městskou dopravu. Tam také zamířil luxusní vůz RAF určený pro samotného císaře Františka Josefa I. 

Ve dvacátých a třicátých letech vznikla v karosárně Petera řada pohledných vozů na podvozcích jak tuzemských výrobců Praga, Škoda, Tatra, Walter, ale i britských, italských či amerických značek.

Praga-Golden-karoserie-firmy-Petera-1937.jpg

Praga Golden s karosérií Petera

Druhá světová válka znamenala přeorientování se na produkci pancéřových vozů a komponentů pro letadla. Již v roce 1946 přišlo znárodnění a spojení s tehdejšími Automobilovými závody národní podnik (AZNP) Mladá Boleslav.

Nejprve zde chystali užitkové verze vozu 1101/1102, neboli "tudorů". V roce 1948 byl do výrobního programu zařazen také roadster-kabriolet.

10e8564d37be8686c51dcffafa7b_w1256_h834_gd9832c3c795711e5b3730025900fea04.jpg

 Škoda 1101 roadster z roku 1948 měla motor o objemu 1,1 litru

Významnou roli ve výrobním programu závodu Vrchlabí již od padesátých let hrála auta, které se velmi často využívala jako sanitky. První Station Wagon (STW) vyjel z Vrchlabí již v roce 1951. Následovala Škoda 1202 a Škoda 1203. Legendární "dvanáctsettrojka" se ve Vrchlabí dělala plných 14 let - od roku 1968 do roku 1982, kdy se produkce převedla do Trnavy.

Od té doby sloužilo Vrchlabí jako jakýsi exportní závod pro hlavní továrnu Škody v Mladé Boleslavi. Především do zahraničí odtud směřovaly nejvíce vybavené exempláře typové řady 105/120. V roce 1987 se právě zde vyrobily první kusy Škody Favorit v rámci takzvané ověřovací série.

Podobnou roli pak továrna převzala i po majetkovém vstupu Volkswagenu do Škodovky. Z výrobní linky sjížděly různé akční verze favoritů, formanů, později i felicí. Dokonce i zajímavý pick-up Felicia Fun měl ve svém "rodném listě" zapsáno Vrchlabí.

V novém tisíciletí tu pak probíhala montáž octavií, včetně verze octavia classic a MPV Roomster.  Původně se tento zajímavě řešený vůz vyráběl v od roku 2006 v Kvasinách, aby se produkce v roce 2011 přesunula do Vrchlabí a v roce 2013 se vrátila do Kvasin. Tam pak byla loni bez náhrady ukončena.

161222-ŠKODA-Vrchlabí-DQ-200.jpg

Současná výroba převodovek

V roce 2012 se v nové hale začaly vyrábět dvouspojkové sedmistupňové převodovky DQ 200. Tuto výrobní náplň má Vrchlabí dodnes, přičemž produkce se soustavně navyšuje.

Nejdůležitější typy vyráběné během sedmdesátiletého soužití se značkou Škoda si můžete prohlédnout v následující fotogalerii:

a skoda-1102-stw-02.jpgb 1101.jpgc Skoda%201200_%2053.jpg

d 1202 prospekt.jpge IMG_8894.JPGf IMG_8893.JPG

g 1203.jpgh FDV56b171__DSC4720_upr.jpgi OC_1518.jpg

j skoda_roomster.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud