Výzkum ÚAMK informuje: Barvy světel přístrojovky mají vliv na naše zdraví

27 komentářů

Driver
17. března • 12:55

To jsou studie založené na tom, že je potřeba vykazovat činnost.
Ve skutečnosti kdyby řidiči měli, zejména kuřáci, vyčištěné přední sklo zevnitř, nebo kdyby Ti, co mají pro řízení předepsány brýle, je nenechávali v pouzdru, nebo kdyby lidi nadměrně nesledovali na telefonu facebook či waze, tak by to mělo 10x větší vliv na bezpečnost, než to, zda mají červené nebo bílé budíky. Paradoxně i bílé na max oslňují více, než červené na min., taky záleží na fontu číslic atd a navíc jak novináři u dražších nových aut kritizují nastavování intenzity osvětlení v menu, místo potenciometru, tak jsou to totální jelita. Protože ve skutečnosti ten potenciometr nahradilo čidlo světla, které neustále mění intenzitu podsvícení, i v 5m krátkém tunelu upravuje dle podmínek, a v menu se nastavuje jen intenzita čidla, což si nastavíš jednou, když auto koupíš, podle svých očí a fertig. ;-)

JA
17. března • 9:36

Potřebuju už brýle hlavně na čtení (na dálku jen půl dioptrie), tak že barva podsvícení přístrojovky je pro mě zásadní. Měl jsem Seat s červeným podsvícením a jenom pro to musel jít z garáže. Bílá, zelená i světle modrá zcela bez problémů. Červená = nečitelnost = pro mě šílenost. PS: při jízdě používám brýle s perfektními bifokálními skly.

Marex
16. března • 16:38

Problém nevidím ani tak v barvě, ale spíše tam, kde není možnost regulace intenzity podsvětlení a pokud tam je, tak to má většina řidičů nastavené tak, aby je to doslova oslňovalo. Kdybych si mohl vybrat barvu podsvětlení, šel bych nejraději do zelené, pak červené nebo oranžové a úplně na konci by byla bílá a modrá.

Antiautomat
16. března • 18:54

...oltcit to mal. Vazne, medzi otackomerom a tacho bol v strede navrchu reostat, on mal vobec pristrojovy stit vyborny. Na druhej strane, kontrolky na *satelitoch* boli naozaj slabe. Saab mal nieco podobne, tam sa dala vypnut vacsina kontroliek az na tie nevyhnutne nutne, pre jazdu v noci.

Jirka_1
17. března • 8:25

On měl potenciometr i Moskvič v sedmdesátých letech... :-) Dnes to mají auta řešené většinou sofwarově.
Modrá by v nocí být neměla, už se o tom psalo několikrát a je pravda, že modrá je barvou denního světla a člověku v noci nedělá dobře. Na druhé straně je zajímavé, že dlouhá léta se v letectví praktikovala červená - nevím, jak to je dnes a ani nevím, jestli je rozdíl mezi letadlem a ponorkou, co se týká očí posádek... :-)

Karel Kahovec
16. března • 22:38

Ona jsou auta bez regulace jasu palubovky? Mám asi osmé auto a měla to všechna. Předposlední Citroen a zatím poslední Peugeot - stačí držet čudlík na palubce a osvětlení pomalu zeslabuje - zesiluje - zeslabuje a tak pořád dokola. Stačí jej pustit na vhodném jasu.

fela
16. března • 14:00

Myslím, že nové autá, aspoň tie, ktoré máme doma, a majú digitálne prístrojové panely, umožňujú vybrať z asi 5-tich farieb... Takže o pár rokov už si každý navolí, čo mu je napríjemnejšie....

Antiautomat
16. března • 10:58

...skor na zdravie ma vplyv takyto clanok. Rozhodne pobavil, priam rozosmial a to je pre zdravie naozaj dobre. Na com tam ficia? To musi byt poriadny stoff. Kde sa to da zohnat? :-D:-D:-D

Phoenix
16. března • 8:21

Ještě že má moje auto jednoduché tlačítko, kdy kromě bílého digitálního čísla ukazující rychlost (a jeho tyrkysového head-up bratříčka) zhasne vše ostatní v "budících", včetně velkého displeje s navigací/rádiem... Nic mě pak neruší a oči při noční jízdě nejsou tak unavené... A ostatní tlačítka na palubní desce mají utlumené oranžové podsvícení, včetně výplní dveří, což je překvapivě velmi příjemné...

Kuk Vykuk
16. března • 1:19

Hlavně jděte do pr*ele s krvavejma palubkama! Hnus na to koukat. Červená znamená stop.

Radon
15. března • 21:56

Do haje, tri roky mam pocit, ze koukam v Golfu na bile podsvicene budiky a ted se dozvim, ze jsou modre ... co to je za druh barvosleposti?

Freddka
19. března • 12:04

Modrou pouzivaly jen nektere top verze (napr. jsem to videl v top Golf IV 4x4 tdi), myslim, ze i vetsina R verzi, ale nevim jak to maji ted.
No a protoze novinarum na testy davaji jen top verze, Rka apod. asi si mysli, ze je to standard ... :-)

Freddka
19. března • 12:09

Schvalne jsem jeste chvili googlil a modrou skutecne mely top golfy 4, 5, 6 (R), 7 (R - uz jen rucicky) a 8 jeste nevim :-)

Standa
15. března • 20:00

Proto za komančů měla naše auta bílé osvětlení a bylo... po prd.li. Dnes mám oranžovou a připadá mi příjemná. Ale je fakt, že manželka má podsvícení zelené, a je to bomba vidět, snad i líp, než bílá, a to hlavně ve dne, kdy bílá vidět není. A neunavuje oči.

jogurt
15. března • 15:50

"Odborníci ÚAMK " a ještě k tomu "výzkum", hahahahaha

puk123
15. března • 16:02

Já z toho vidím rudě. Paní primářka zviditelnila svou kliniku a ÚAMK, závěr nijaký, efekt žádný.
------
Poruchy barvocitu skutečně jsou. Světla na semaforech už by mohla dostat různý tvar pro různé barvy právě pro takto postižené lidi.

Bouce
17. března • 17:55

hlavně nevyřešila váš problém se čtením. Jaký z toho chcete závěr než ten který tam je? ten je na automobilkách. Kdyby jste alespoň lépe četl, tak semafory jsou nejmenší problém, tudíž není potřeba měnit tvary. A až přestanete vidět rudě, tak se začněte zajímat jak se lidem mění vnímání barev během celého dne a proč grafici a fotografové zpracovávají fotky v určitou dobu. Jinak ted nic nebrání zviditelnit se vám, jako paní primářka, ale je otázkou jestli těmi moudry zaujmete

puk123
18. března • 8:10

Tak poděkujme ÚAMK a paní primářce, že automobilky konečně vědí, jak na to. Představte si, že já ty 3 barvy semaforu rozliším kdykoliv a znám lidi, kteří toho nejsou schopni nikdy. Když to není problém, hoďme tam 3 stejné světla a ušetříme korunku ne korunce, euro k euru ... .
To jsem se zase krásně anonymně zvditelnil!

Syky
15. března • 16:51

K čemu různé tvary? Já měl za to, že barvy na semaforech mají jasně dané pořadí

puk123
16. března • 9:58

Třeba k tomu, že to nikomu neublíží, ale některým pomůže. Za více než 100 let se v oblasti dopravy vyvíjelo kdeco, tak snad i na semafory by mohlo dojít. Jednou to někde někdo spustí, tak jen aby to nebylo v každé zemi jinak.

Mirek
15. března • 18:34

Jsi si jistý, že v noci a na tmavém pozadí, rychle a jednoznačně pozná člověk s touto oční vadou, která barva v pořadí zrovna svítí? Není to úplně ono, ale čas 31:21, levý semafor.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporte... ...

vana
15. března • 16:48

Jo souhlas. Podle toho jak lenivě se auta rozjíždějí na semaforech to vypadá že problém s vnímáním zelené má tak 90% řidičů

FRČ
16. března • 18:28

Ono to není ani tak lenivostí jako spíš nepozorností (omezeností některých taky řidičů), kdy na semaforu naskakuje žlutá. Mělo by být naprostou samozřejmostí, pokud je to možné (výhled na semafor), že při rozsvícení žluté by celá kolona měla zařadit rychlost a na zelenou současně vyrazila vpřed. Jo, to by byla pohoda, žádné rozčilování, troubení, nadávky, ... B-];-)

Tom
16. března • 19:30

Nepozornosti to asi nebude. Dnes jsem si to zkusil zmerit, oranzova se rozsvitila na ca 1s a pak hned zelena. A za tu sekundu nestihnes zareagovat, slapnout na spojku a zaradit. Jen reakcni cas se odava mezi 0,8 a 1,2 s.
Idealne, kdyby byly u semaforu ciselniky s odpocitavanim do zelene. Vsude, kde jsem to videl, to fungovalo bezvadne.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
FRČ
16. března • 21:28

Jde o to, aby se všechna auta rozjela na zelenou ve stejný okamžik. Ne postupně až se před každým vytvoří mezera několika metrů, na to je čas až za jízdy. Číselníky s odpočítáváním taky nejsou žádná spása, všichni stejně čekají, až se před nimi vytvoří mezera klidně i deset metrů, vidím to denně.
Jen na okraj, ne oranžová, ale žlutá - podle vyhlášky. ;-)

Luk
18. března • 13:35

Jen na okraj, ne vyhlášky, ale zákona (361/2000 Sb.) ;-)

FRČ
19. března • 8:21

;-) Samozřejmě že zákona.

Doporučujeme

Články odjinud