Výzkum: typický český řidič zkouší v autě děti z násobilky

Jaký je typický český řidič? Stačí se rozhlédnout kolem sebe nebo se kouknout zrcadla? To by asi nestačilo, v moderní době se na takové otázky odpovídá pomocí exkluzivních výzkumů. Jeden takový si nechala u agentury Ipsos Tambar udělat společnost GE Money Auto a z něj vyšlo, že Češi tráví za volantem stále víc času. Oproti roku 2008 se zvýšil počet šoferů, kteří řídí víc jak půl hodiny denně, z 55 na 71 procent.

V automobilech jezdí tři čtvrtiny dospělé české populace. Tito lidé stráví za volantem nejčastěji třicet až šedesát minut. Řízení je pro ně tak všední činnost, se se při jízdě stačí najíst (67 %), a přesto, že to zakazuje vyhláška, často telefonují bez hands free (47 %) nebo esemeskují (24 %).

Nejčastějším spolujezdcem jsou naši partneři a partnerky (52 %) nebo děti (26 %). S nimi jezdí do školek, škol a kurzů častěji ženy (44 %). „Podle průzkumu jsou děti nejnáročnějšími spolujezdci. Téměř polovina řidičů tvrdí, že to jsou v každém případě nejupovídanější pasažéři. Vznikl i nový obor učení při jízdě. Určitě se tak dá zkoušet násobilka nebo vyjmenovaná slova, už hůře si lze představit, že se tak dají dělat domácí úkoly, což uvedla čtyři procenta respondentů,“ řekl generální ředitel GE Money Auto Milan  Beutl.

Tchyně má smůlu

V 55 procentech tuzemských domácností je obvyklé jedno auto, dva vozy vlastní 23 % rodin. Nejoblíbenějšími barvami jsou modrá (23 %), červená (18 %) a stříbrná (17 %). Nejčastější značkou je podle očekávání Škoda (35 %) před Fordem (11 %), Renaultem (9 %) a Peuegotem (7 %). Tři čtvrtiny vozového parku je ve věku přes sedm let, nejpreferovanějším typem karosérie je hatchback a kombi (po 32 %).

Průzkum odhalil, že Češi jsou poměrně hákliví na půjčování svých plechových miláčků. „Třetina oslovených by volant svého vozu nikdy nesvěřila do rukou tchyně, čtvrtina ani kamarádům. Zajímavým zjištěním je skutečnost, že rodiče spíš půjčí vůz svým dětem, než je tomu v opačném případě,“ uvedl Beutl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typický český řidič v akci. Foto Jan Branč

Pod kapotou mezi českými vozy vládnou ve dvou třetinách benzinové motory, třicet procent preferuje naftu a pouze 5 % LPG. Při stoupajících cenách pohonných hmot by výrazně omezila své výjezdy polovina oslovených, kdyby se cena Naturalu 95 vrostla na 38 korun. Nové či ojeté auto si plánuje polovina účastníků výzkumu.

„Typickým českým řidičem je podle výsledků muž středního věku, který v autě tráví maximálně hodinu denně. Rád sveze svou partnerku, ale přitom se kvůli telefonování a svačení zcela  nevěnuje řízení. Na své auto je opatrný, určitě by ho nepůjčil tchyni a pokud budou ceny paliv dál stoupat, bude se rozmýšlet, jestli vyjede každý den,“ shrnul  Beutl.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků