Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Když se to vezme v průměru, jezdíme v docela starých autech. Nedá se to příliš poznat ve velkých městech, ale stačí vyjet na venkov. Tam to pak často vypadá, jakoby se člověk vrátil někam na přelom osmdesátých a devadesátých let. Podle posledních výzkumů je průměr stáří automobilů dvanáct let a vozový park bude stárnout dál, protože v českých domácnostech přesahuje pětasedmdesát procent vozidel hranici sedmi let.

To je asi nejpodstatnější informace z celorepublikového výzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambar. O tom, že se u nás jezdí s hodně ojetými vozy, svědčí i další poznatek, že jen šest procent oslovených vlastní auto do stáří tří let. „Proti poslednímu podobnému průzkumu, který se uskutečnil v roce 2008, zestárnul vozový park o sedm procent,“ řekl při prezentaci výsledků marketingový ředitel GE Money Auto Jan Hrubý.

Pětapadesát procent Čechů má v domácnosti jeden osobní automobil, 23 % dvě a 9 % tři a více. Naopak třináct procent respondentů uvedlo, že je zcela bez vozidla. V posledním měřítku nastal proti roku 2008 čtyřprocentní nárůst a autoři výzkumu to vidí ve skutečnosti, že se domácnosti aut zbavovaly v době, kdy se v Česku projevila ekonomická recese. „Když lidé auta vyloženě nepotřebovali, prodávali je, aby ušetřili,“ pokračoval Hrubý.

Typickým autem domácností je modrá Felicia

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že v českých domácnostech je stále jedničkou tuzemská značka Škoda, ke které se přihlásilo pětatřicet procent dotázaných. S výrazným odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). „Domácnosti preferují praktické vozy, ve dvaatřiceti procentech se jedná o typy kombi či hatchback,“ sdělil ředitel s tím, že čtvrtina jezdí v sedanech.

Nejčastější barvou je modrá (23 %). Ta proti roku 2008 přeskočila červenou (18 %). Za poslední tři roky se zvýšil počet stříbrných vozidel (17 %). Auto stojí domácnost včetně paliv necelých 3300 korun, patnáct procent se ovšem vejde do tisícovky, devět procent naopak uvedlo, že za svého plechového miláčka za měsíc utratí přes pět tisíc korun.

„Pokud bychom z těchto údajů chtěli vystopovat typické auto české domácnosti, bude to dvanáct let stará Škoda Felicia v modrém provedení, která majitele vyjde zhruba na tři tisíce korun za měsíc,“ shrnul Hrubý.

Klepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků