Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Když se to vezme v průměru, jezdíme v docela starých autech. Nedá se to příliš poznat ve velkých městech, ale stačí vyjet na venkov. Tam to pak často vypadá, jakoby se člověk vrátil někam na přelom osmdesátých a devadesátých let. Podle posledních výzkumů je průměr stáří automobilů dvanáct let a vozový park bude stárnout dál, protože v českých domácnostech přesahuje pětasedmdesát procent vozidel hranici sedmi let.

To je asi nejpodstatnější informace z celorepublikového výzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambar. O tom, že se u nás jezdí s hodně ojetými vozy, svědčí i další poznatek, že jen šest procent oslovených vlastní auto do stáří tří let. „Proti poslednímu podobnému průzkumu, který se uskutečnil v roce 2008, zestárnul vozový park o sedm procent,“ řekl při prezentaci výsledků marketingový ředitel GE Money Auto Jan Hrubý.

Pětapadesát procent Čechů má v domácnosti jeden osobní automobil, 23 % dvě a 9 % tři a více. Naopak třináct procent respondentů uvedlo, že je zcela bez vozidla. V posledním měřítku nastal proti roku 2008 čtyřprocentní nárůst a autoři výzkumu to vidí ve skutečnosti, že se domácnosti aut zbavovaly v době, kdy se v Česku projevila ekonomická recese. „Když lidé auta vyloženě nepotřebovali, prodávali je, aby ušetřili,“ pokračoval Hrubý.

Typickým autem domácností je modrá Felicia

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že v českých domácnostech je stále jedničkou tuzemská značka Škoda, ke které se přihlásilo pětatřicet procent dotázaných. S výrazným odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). „Domácnosti preferují praktické vozy, ve dvaatřiceti procentech se jedná o typy kombi či hatchback,“ sdělil ředitel s tím, že čtvrtina jezdí v sedanech.

Nejčastější barvou je modrá (23 %). Ta proti roku 2008 přeskočila červenou (18 %). Za poslední tři roky se zvýšil počet stříbrných vozidel (17 %). Auto stojí domácnost včetně paliv necelých 3300 korun, patnáct procent se ovšem vejde do tisícovky, devět procent naopak uvedlo, že za svého plechového miláčka za měsíc utratí přes pět tisíc korun.

„Pokud bychom z těchto údajů chtěli vystopovat typické auto české domácnosti, bude to dvanáct let stará Škoda Felicia v modrém provedení, která majitele vyjde zhruba na tři tisíce korun za měsíc,“ shrnul Hrubý.

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků