Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Když se to vezme v průměru, jezdíme v docela starých autech. Nedá se to příliš poznat ve velkých městech, ale stačí vyjet na venkov. Tam to pak často vypadá, jakoby se člověk vrátil někam na přelom osmdesátých a devadesátých let. Podle posledních výzkumů je průměr stáří automobilů dvanáct let a vozový park bude stárnout dál, protože v českých domácnostech přesahuje pětasedmdesát procent vozidel hranici sedmi let.

To je asi nejpodstatnější informace z celorepublikového výzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambar. O tom, že se u nás jezdí s hodně ojetými vozy, svědčí i další poznatek, že jen šest procent oslovených vlastní auto do stáří tří let. „Proti poslednímu podobnému průzkumu, který se uskutečnil v roce 2008, zestárnul vozový park o sedm procent,“ řekl při prezentaci výsledků marketingový ředitel GE Money Auto Jan Hrubý.

Pětapadesát procent Čechů má v domácnosti jeden osobní automobil, 23 % dvě a 9 % tři a více. Naopak třináct procent respondentů uvedlo, že je zcela bez vozidla. V posledním měřítku nastal proti roku 2008 čtyřprocentní nárůst a autoři výzkumu to vidí ve skutečnosti, že se domácnosti aut zbavovaly v době, kdy se v Česku projevila ekonomická recese. „Když lidé auta vyloženě nepotřebovali, prodávali je, aby ušetřili,“ pokračoval Hrubý.

Typickým autem domácností je modrá Felicia

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že v českých domácnostech je stále jedničkou tuzemská značka Škoda, ke které se přihlásilo pětatřicet procent dotázaných. S výrazným odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). „Domácnosti preferují praktické vozy, ve dvaatřiceti procentech se jedná o typy kombi či hatchback,“ sdělil ředitel s tím, že čtvrtina jezdí v sedanech.

Nejčastější barvou je modrá (23 %). Ta proti roku 2008 přeskočila červenou (18 %). Za poslední tři roky se zvýšil počet stříbrných vozidel (17 %). Auto stojí domácnost včetně paliv necelých 3300 korun, patnáct procent se ovšem vejde do tisícovky, devět procent naopak uvedlo, že za svého plechového miláčka za měsíc utratí přes pět tisíc korun.

„Pokud bychom z těchto údajů chtěli vystopovat typické auto české domácnosti, bude to dvanáct let stará Škoda Felicia v modrém provedení, která majitele vyjde zhruba na tři tisíce korun za měsíc,“ shrnul Hrubý.

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků