Výzkum odhalil, že klíčky jsou málo zabezpečené. Ohrožen je VW i Škoda

Když máte potřebné vybavení, odemknete dnes prakticky jakékoli auto. Stačí jen načíst signál klíčku dálkového ovládání.

Výzkumníci z Bochumi a Birminghamu odhalili, že tzv. „hacknout“ přístupový kód k moderním autům je poměrně snadné, upozorňuje německý tagesshau.de. Klíčky dálkového ovládání totiž nejsou dostatečně zabezpečené a pro člověka s odpovídajícím vybavením stačí jen stát na parkovišti, sbírat data, jak lidé zamykají a odemykají svá auta, a následně mít přístupové kódy k dispozici.

Výzkum se zaměřil na 15 nejprodávanějších značek a zjistil, že ohroženy jsou vlastně všechna auta až někam do modelového roku 1995. Od té doby se totiž zabezpečení klíčků příliš nezměnilo. Nejchoulostivější jsou údajně klíčky vozů koncernu Volkswagen a to u všech jeho masových značek včetně Škody, Seatu a Audi.

Zajímavosti | Život řidiče | Americká auta | Ford | Toyota | Honda | Statistiky | Krimi

Jaká auta se v Americe kradou nejčastěji? Vede 20 let stará Honda

Výzkum upozorňuje na to, že kdokoli s odpovídajícím vybavením může během jedné sekundy zjistit přístupová data k vozidlu a odemknout ho. Na to, aby s ním odjel potřebuje trochu komplikovanější vybavení, ale i tak auto otevře a znovu zavře, aniž by po sobě nechal stopy.

Aspoň že ukrást vůz s klasickým startováním pomocí klíčku není úplně snadné, na rozdíl od bezdotykového systému. Tam stačí mít zařízení s nahraným kódem klíčku a pak si bude vůz myslet, že máte originální klíč, zatímco vlastně jen vysíláte falešný signál.

Testování zabezpečení ukázalo, že právě klíčky koncernu Volkswagen jsou nedostatečně zabezpečeny, především je zastaralý kód, kterým se klíčky programují. Za posledních 21 let se kód změnil jen párkrát a to pro hackery není vůbec žádná překážka.

Zajímavosti | Elektromobily | Bezpečnost | Tesla | Elon Musk

I Tesla Model S se stala terčem hackerů. Na dálku dokázali auto vypnout

Podle společnosti Kasper&Oswald, která se zabývá výzkumem zabezpečení, by mohlo být ohroženo až 100 milionů aut po celém světě. Firma informovala Volkswagen o svých zjištěních na konci roku 2015.

Volkswagen k tomu řekl, že zabezpečení 15 let starých aut není na takové úrovni jako u moderních vozů. Nicméně pak zase dodal, že vlastně pouze nejnovější generace modelů Golf, Tiguan, Touran a Passat není ohrožena rozklíčováním staršího kódu.

Výzkumníkům se podařilo rozkódovat klíčky k následujícím vozům koncernu Volkswagen:

  • Audi: A1, Q3, S3, TT, R8
  • VW Amarok, Beetle, Bora, Caddy, Crafter, Eos, Fox, Golf 4, Golf 5, Golf 6, Golf Plus, Jetta, Lupo, Passat, Polo, Transporter T4, T5 Transporter, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Up / e-Up
  • Seat Alhambra, Altea, Arosa, Cordoba, Ibiza, Leon, MII, Toledo
  • Skoda: Citigo, Roomster, Fabia 1 a 2, Octavia, Superb, Yeti

Problém se ale netýká jen Volkswagenu. Podobně ohroženy jsou i vozy jiných značek:

  • Fiat Punto: (Type 188), 500, Abarth 500, Bravo, Doblo, Ducato, Fiorino, Grande Punto, Panda, Punto Evo, Qubo
  • Alfa Romeo: Guilietta (Type 940)
  • Lancia Delta (type 844), Musa
  • Mitsubishi Colt (Z30)
  • Citroen Nemo, jumper
  • Opel Astra (model H), Corsa (Model D), Vectra (Model C), Combo, Meriva, Zafira
  • Ford Ka (RU8)
  • Dacia Logan II, Duster
  • Renault: Clio, Modus, Trafic, Twingo, Master
  • Nissan: Micra, Pathfinder, Navara, Note, Qashqai, X-Trail
  • Peugeot: Boxer, Expert, 207

Prozatím se k tomu vyjádřily jen automobilky Nissan a Opel. Nissan bere zabezpečení vážně a problémem se zabývá. Opel přiznal, že o problému ví od začátku roku a zabývá se tím, ale nespatřuje riziko v každodenním životě, neboť rozklíčování přístupového kódu potřebuje podle automobilky složité zařízení.

Zajímavosti | Video | SUV | Bezpečnost

Hackeři si koupili SUV od Mitsubishi. Během čtyř dnů do něj pronikli  

Výzkumníci dospěli k závěru, že pro starší auta je vlastně jedinou bezpečnou cestou zamykání a odemykání klasicky klíčkem pomocí otočení v zámku dveří. Klíček totiž v tomto případě nepřenáší žádný dálkový signál a hacker pak jeho kód nepřečte.

Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2011
Stav: 103 521 km
Cena: 95 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků