Výzkum: jak vypadá silniční pirát a kdo je zodpovědný řidič

Nezodpovědnost bývá společným jmenovatelem dopravních nehod. Podle policejních statistik jsou nejčastějšími příčinami havárií nevěnování potřebné pozornosti řízení, překračování nejvyšší povolené rychlosti a porušování povinností plynoucích ze zákazových nebo příkazových značek. Kdo porušuje tato pravidla, znamená nebezpečí pro další účastníky silničního provozu a dá se označit za piráta silnic. Direct Pojišťovna si na toto téma nechala udělat minulý měsíc výzkum, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé ČR provedla agentura TNS Aisa.

Jedním z poznatků výzkumu je vysoké sebevědomí českých řidičů. „Více než polovina se považuje za nadprůměrné či velmi dobré,“ řekl při prezentaci výzkumu generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný. „Mírným kontrastem tohoto tvrzení je mínění o ostatních. Z výzkumu vyplynulo, že průměrný řidič považuje 67 procent kolegů za zodpovědné řidiče, zbylých 33 procent jsou podle něj piráti.“

Za pirátské chování považují Češi nejčastěji nebezpečné předjíždění, příliš vysokou rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. „Dvě třetiny respondentů uvedly, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ upozornil Čarný.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Z těchto a dalších poznatků vyšel model piráta silnic. Je jím svobodný bezdětný muž do třiceti let žijící v Praze s měsíčním příjmem nad čtyřicet tisíc korun. „Jeho krédem nejen v souvislosti s řízením je dělat si, co chce, být středem pozornosti a nenudit se,“ popsal ředitel vytipovanou postavu. Pirátovo auto je synonymem rychlé jízdy. Ze tří čtvrtin má černou barvu a v polovině případů se jedná o silné dieslové vozy BMW a Audi.

Naopak vysoce zodpovědný šofér se dá podle výzkumu prý nejčastěji potkat v Jihomoravském kraji. Jde o vdanou ženu se dvěma dětmi ve věku mezi 35 až 46 roky a s osobním příjmem do pětadvaceti tisíc korun. „Její krédo je při jízdě nikomu neublížit a dodržovat dopravní pravidla,“ sdělil Čarný. Takovou řidičku lze s největší pravděpodobností potkat ve stříbrném nebo červeném voze značky Škoda s benzinovým motorem.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků