Výzkum: jak vypadá silniční pirát a kdo je zodpovědný řidič

Nezodpovědnost bývá společným jmenovatelem dopravních nehod. Podle policejních statistik jsou nejčastějšími příčinami havárií nevěnování potřebné pozornosti řízení, překračování nejvyšší povolené rychlosti a porušování povinností plynoucích ze zákazových nebo příkazových značek. Kdo porušuje tato pravidla, znamená nebezpečí pro další účastníky silničního provozu a dá se označit za piráta silnic. Direct Pojišťovna si na toto téma nechala udělat minulý měsíc výzkum, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé ČR provedla agentura TNS Aisa.

Jedním z poznatků výzkumu je vysoké sebevědomí českých řidičů. „Více než polovina se považuje za nadprůměrné či velmi dobré,“ řekl při prezentaci výzkumu generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný. „Mírným kontrastem tohoto tvrzení je mínění o ostatních. Z výzkumu vyplynulo, že průměrný řidič považuje 67 procent kolegů za zodpovědné řidiče, zbylých 33 procent jsou podle něj piráti.“

Za pirátské chování považují Češi nejčastěji nebezpečné předjíždění, příliš vysokou rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. „Dvě třetiny respondentů uvedly, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ upozornil Čarný.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Z těchto a dalších poznatků vyšel model piráta silnic. Je jím svobodný bezdětný muž do třiceti let žijící v Praze s měsíčním příjmem nad čtyřicet tisíc korun. „Jeho krédem nejen v souvislosti s řízením je dělat si, co chce, být středem pozornosti a nenudit se,“ popsal ředitel vytipovanou postavu. Pirátovo auto je synonymem rychlé jízdy. Ze tří čtvrtin má černou barvu a v polovině případů se jedná o silné dieslové vozy BMW a Audi.

Naopak vysoce zodpovědný šofér se dá podle výzkumu prý nejčastěji potkat v Jihomoravském kraji. Jde o vdanou ženu se dvěma dětmi ve věku mezi 35 až 46 roky a s osobním příjmem do pětadvaceti tisíc korun. „Její krédo je při jízdě nikomu neublížit a dodržovat dopravní pravidla,“ sdělil Čarný. Takovou řidičku lze s největší pravděpodobností potkat ve stříbrném nebo červeném voze značky Škoda s benzinovým motorem.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků