Výzkum: jak vypadá silniční pirát a kdo je zodpovědný řidič

Nezodpovědnost bývá společným jmenovatelem dopravních nehod. Podle policejních statistik jsou nejčastějšími příčinami havárií nevěnování potřebné pozornosti řízení, překračování nejvyšší povolené rychlosti a porušování povinností plynoucích ze zákazových nebo příkazových značek. Kdo porušuje tato pravidla, znamená nebezpečí pro další účastníky silničního provozu a dá se označit za piráta silnic. Direct Pojišťovna si na toto téma nechala udělat minulý měsíc výzkum, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé ČR provedla agentura TNS Aisa.

Jedním z poznatků výzkumu je vysoké sebevědomí českých řidičů. „Více než polovina se považuje za nadprůměrné či velmi dobré,“ řekl při prezentaci výzkumu generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný. „Mírným kontrastem tohoto tvrzení je mínění o ostatních. Z výzkumu vyplynulo, že průměrný řidič považuje 67 procent kolegů za zodpovědné řidiče, zbylých 33 procent jsou podle něj piráti.“

Za pirátské chování považují Češi nejčastěji nebezpečné předjíždění, příliš vysokou rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. „Dvě třetiny respondentů uvedly, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ upozornil Čarný.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Z těchto a dalších poznatků vyšel model piráta silnic. Je jím svobodný bezdětný muž do třiceti let žijící v Praze s měsíčním příjmem nad čtyřicet tisíc korun. „Jeho krédem nejen v souvislosti s řízením je dělat si, co chce, být středem pozornosti a nenudit se,“ popsal ředitel vytipovanou postavu. Pirátovo auto je synonymem rychlé jízdy. Ze tří čtvrtin má černou barvu a v polovině případů se jedná o silné dieslové vozy BMW a Audi.

Naopak vysoce zodpovědný šofér se dá podle výzkumu prý nejčastěji potkat v Jihomoravském kraji. Jde o vdanou ženu se dvěma dětmi ve věku mezi 35 až 46 roky a s osobním příjmem do pětadvaceti tisíc korun. „Její krédo je při jízdě nikomu neublížit a dodržovat dopravní pravidla,“ sdělil Čarný. Takovou řidičku lze s největší pravděpodobností potkat ve stříbrném nebo červeném voze značky Škoda s benzinovým motorem.

Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 139 723 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků