Výzkum: čeští řidiči se víc starají o auta než o vlastní zdraví

Češi vždycky věnovali svým automobilům náležitou péči. Dnes už sice takřka nejsou k vidění případy, jak řidič před domem s láskou omývá a leští své vozítko, nebo se ho v prachu ulice snaží opravit, jenže srdečný vztah k autům nepominul ani době masívního rozšíření myček a servisů. To ostatně potvrdil i nedávný výzkum, který si u agentury Stem/Mark nechala udělat společnost Shell.

Z jeho výsledků vyšlo najevo, že dobrý stav našich plechových miláčků je pro nás důležitější než kondice. Místo investice do vlastního zdraví kupují Češi raději kvalitní paliva, maziva, náhradní díly a příslušenství a s automobily chodí na pravidelné kontroly.

Klepněte pro větší obrázek

Podle průzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace se řidiči chovají ke svým automobilům velice zodpovědně. Téměř osmdesát procent se pravidelně stará o technický stav svého vozu. Šedesát procent dotázaných pravidelnou údržbu i případné opravy svěřují převážně odborným servisům. Jen pětina řidičů si údržbu provádí sama, a to především muži, kteří tuto činnost považují za svého koníčka.

Podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové se jedná o zajímavé, ale nijak překvapivé zjištění. „Možná ještě doznívá vliv léta trvající nouze o auta, kdy bylo nutné životnost rodinného vozidla prodlužovat téměř „navěky“. Na druhou stranu lékařská péče byla - a vlastně stále je - dostupná a kvalitní,“ řekla AutoRevue.cz členka Asociace dopravních psychologů.

„Udržované auto je také vizitkou řidiče, která je vidět. Pro šoféra z povolání je automobil pracoviště, kde tráví hodně času. Na spolehlivosti jejich vozu závisí i jeho výdělek. S poškozeným vozidlem se jezdit nedá. Naproti tomu zdraví příliš vidět není, nemoc se dá léčit, vyléčit nebo z velké části kompenzovat. Žít se dá i s poškozeným zdravím. Možná i fakt povinného pojištění vozidla a nepovinného pojištění řidiče - nad rámec povinného zdravotního pojištění - přispívá k pořadí důležitosti. Oprava a údržba vozidla stojí víc, než léčení, pokud ovšem bylo zdraví poškozeno jen lehce,“ sdělila svůj názor Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavě vychází srovnání názorů na péči o své zdraví a starost o technický stav vozidla. Zatímco údržbu svěřujeme raději profesionálům (59 %), s léčením běžných zdravotních problémů si častěji poradíme sami (63 %). Tento rozdíl je přitom ještě větší u žen než u mužů. Udržovat svůj automobil v dobrém stavu je pro české řidiče důležitější než mít dobrou kondici (78 % proti 42 %). Co se týká nákladů na pravidelnou péči a cenu případných oprav ve srovnání s léčením zdravotních neduhů, přiklonili se dotázaní jednoznačně na stranu aut.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků