Výzkum: čeští řidiči se víc starají o auta než o vlastní zdraví

Výzkum: čeští řidiči se víc starají o auta než o vlastní zdraví

Češi vždycky věnovali svým automobilům náležitou péči. Dnes už sice takřka nejsou k vidění případy, jak řidič před domem s láskou omývá a leští své vozítko, nebo se ho v prachu ulice snaží opravit, jenže srdečný vztah k autům nepominul ani době masívního rozšíření myček a servisů. To ostatně potvrdil i nedávný výzkum, který si u agentury Stem/Mark nechala udělat společnost Shell.

Z jeho výsledků vyšlo najevo, že dobrý stav našich plechových miláčků je pro nás důležitější než kondice. Místo investice do vlastního zdraví kupují Češi raději kvalitní paliva, maziva, náhradní díly a příslušenství a s automobily chodí na pravidelné kontroly.

Klepněte pro větší obrázek

Podle průzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace se řidiči chovají ke svým automobilům velice zodpovědně. Téměř osmdesát procent se pravidelně stará o technický stav svého vozu. Šedesát procent dotázaných pravidelnou údržbu i případné opravy svěřují převážně odborným servisům. Jen pětina řidičů si údržbu provádí sama, a to především muži, kteří tuto činnost považují za svého koníčka.

Podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové se jedná o zajímavé, ale nijak překvapivé zjištění. „Možná ještě doznívá vliv léta trvající nouze o auta, kdy bylo nutné životnost rodinného vozidla prodlužovat téměř „navěky“. Na druhou stranu lékařská péče byla - a vlastně stále je - dostupná a kvalitní,“ řekla AutoRevue.cz členka Asociace dopravních psychologů.

„Udržované auto je také vizitkou řidiče, která je vidět. Pro šoféra z povolání je automobil pracoviště, kde tráví hodně času. Na spolehlivosti jejich vozu závisí i jeho výdělek. S poškozeným vozidlem se jezdit nedá. Naproti tomu zdraví příliš vidět není, nemoc se dá léčit, vyléčit nebo z velké části kompenzovat. Žít se dá i s poškozeným zdravím. Možná i fakt povinného pojištění vozidla a nepovinného pojištění řidiče - nad rámec povinného zdravotního pojištění - přispívá k pořadí důležitosti. Oprava a údržba vozidla stojí víc, než léčení, pokud ovšem bylo zdraví poškozeno jen lehce,“ sdělila svůj názor Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavě vychází srovnání názorů na péči o své zdraví a starost o technický stav vozidla. Zatímco údržbu svěřujeme raději profesionálům (59 %), s léčením běžných zdravotních problémů si častěji poradíme sami (63 %). Tento rozdíl je přitom ještě větší u žen než u mužů. Udržovat svůj automobil v dobrém stavu je pro české řidiče důležitější než mít dobrou kondici (78 % proti 42 %). Co se týká nákladů na pravidelnou péči a cenu případných oprav ve srovnání s léčením zdravotních neduhů, přiklonili se dotázaní jednoznačně na stranu aut.

Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků