Výzkum: čeští řidiči se víc starají o auta než o vlastní zdraví

Češi vždycky věnovali svým automobilům náležitou péči. Dnes už sice takřka nejsou k vidění případy, jak řidič před domem s láskou omývá a leští své vozítko, nebo se ho v prachu ulice snaží opravit, jenže srdečný vztah k autům nepominul ani době masívního rozšíření myček a servisů. To ostatně potvrdil i nedávný výzkum, který si u agentury Stem/Mark nechala udělat společnost Shell.

Z jeho výsledků vyšlo najevo, že dobrý stav našich plechových miláčků je pro nás důležitější než kondice. Místo investice do vlastního zdraví kupují Češi raději kvalitní paliva, maziva, náhradní díly a příslušenství a s automobily chodí na pravidelné kontroly.

Klepněte pro větší obrázek

Podle průzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace se řidiči chovají ke svým automobilům velice zodpovědně. Téměř osmdesát procent se pravidelně stará o technický stav svého vozu. Šedesát procent dotázaných pravidelnou údržbu i případné opravy svěřují převážně odborným servisům. Jen pětina řidičů si údržbu provádí sama, a to především muži, kteří tuto činnost považují za svého koníčka.

Podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové se jedná o zajímavé, ale nijak překvapivé zjištění. „Možná ještě doznívá vliv léta trvající nouze o auta, kdy bylo nutné životnost rodinného vozidla prodlužovat téměř „navěky“. Na druhou stranu lékařská péče byla - a vlastně stále je - dostupná a kvalitní,“ řekla AutoRevue.cz členka Asociace dopravních psychologů.

„Udržované auto je také vizitkou řidiče, která je vidět. Pro šoféra z povolání je automobil pracoviště, kde tráví hodně času. Na spolehlivosti jejich vozu závisí i jeho výdělek. S poškozeným vozidlem se jezdit nedá. Naproti tomu zdraví příliš vidět není, nemoc se dá léčit, vyléčit nebo z velké části kompenzovat. Žít se dá i s poškozeným zdravím. Možná i fakt povinného pojištění vozidla a nepovinného pojištění řidiče - nad rámec povinného zdravotního pojištění - přispívá k pořadí důležitosti. Oprava a údržba vozidla stojí víc, než léčení, pokud ovšem bylo zdraví poškozeno jen lehce,“ sdělila svůj názor Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavě vychází srovnání názorů na péči o své zdraví a starost o technický stav vozidla. Zatímco údržbu svěřujeme raději profesionálům (59 %), s léčením běžných zdravotních problémů si častěji poradíme sami (63 %). Tento rozdíl je přitom ještě větší u žen než u mužů. Udržovat svůj automobil v dobrém stavu je pro české řidiče důležitější než mít dobrou kondici (78 % proti 42 %). Co se týká nákladů na pravidelnou péči a cenu případných oprav ve srovnání s léčením zdravotních neduhů, přiklonili se dotázaní jednoznačně na stranu aut.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků