Výzkum: čeští řidiči se víc starají o auta než o vlastní zdraví

Češi vždycky věnovali svým automobilům náležitou péči. Dnes už sice takřka nejsou k vidění případy, jak řidič před domem s láskou omývá a leští své vozítko, nebo se ho v prachu ulice snaží opravit, jenže srdečný vztah k autům nepominul ani době masívního rozšíření myček a servisů. To ostatně potvrdil i nedávný výzkum, který si u agentury Stem/Mark nechala udělat společnost Shell.

Z jeho výsledků vyšlo najevo, že dobrý stav našich plechových miláčků je pro nás důležitější než kondice. Místo investice do vlastního zdraví kupují Češi raději kvalitní paliva, maziva, náhradní díly a příslušenství a s automobily chodí na pravidelné kontroly.

Klepněte pro větší obrázek

Podle průzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace se řidiči chovají ke svým automobilům velice zodpovědně. Téměř osmdesát procent se pravidelně stará o technický stav svého vozu. Šedesát procent dotázaných pravidelnou údržbu i případné opravy svěřují převážně odborným servisům. Jen pětina řidičů si údržbu provádí sama, a to především muži, kteří tuto činnost považují za svého koníčka.

Podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové se jedná o zajímavé, ale nijak překvapivé zjištění. „Možná ještě doznívá vliv léta trvající nouze o auta, kdy bylo nutné životnost rodinného vozidla prodlužovat téměř „navěky“. Na druhou stranu lékařská péče byla - a vlastně stále je - dostupná a kvalitní,“ řekla AutoRevue.cz členka Asociace dopravních psychologů.

„Udržované auto je také vizitkou řidiče, která je vidět. Pro šoféra z povolání je automobil pracoviště, kde tráví hodně času. Na spolehlivosti jejich vozu závisí i jeho výdělek. S poškozeným vozidlem se jezdit nedá. Naproti tomu zdraví příliš vidět není, nemoc se dá léčit, vyléčit nebo z velké části kompenzovat. Žít se dá i s poškozeným zdravím. Možná i fakt povinného pojištění vozidla a nepovinného pojištění řidiče - nad rámec povinného zdravotního pojištění - přispívá k pořadí důležitosti. Oprava a údržba vozidla stojí víc, než léčení, pokud ovšem bylo zdraví poškozeno jen lehce,“ sdělila svůj názor Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavě vychází srovnání názorů na péči o své zdraví a starost o technický stav vozidla. Zatímco údržbu svěřujeme raději profesionálům (59 %), s léčením běžných zdravotních problémů si častěji poradíme sami (63 %). Tento rozdíl je přitom ještě větší u žen než u mužů. Udržovat svůj automobil v dobrém stavu je pro české řidiče důležitější než mít dobrou kondici (78 % proti 42 %). Co se týká nákladů na pravidelnou péči a cenu případných oprav ve srovnání s léčením zdravotních neduhů, přiklonili se dotázaní jednoznačně na stranu aut.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků