Americký magazín Car and Driver otestoval, co udělají s autem a jeho parametry rozdílné velikosti kol a pneumatik. Zasvěcené výsledek nepřekvapí, ale mnozí se jistě budou divit…
Lidové pořekadlo praví, že kola dělají auto. Tuto poučku potvrdil i americký magazín Car and Driver, ale možná trochu jinak, než si někteří myslí. Ano, hezká velká nízkoprofilová kola udělají auto, ale evidentně horší — s horší dynamikou, spotřebou a jízdním komfortem. A dokonce i s horší ovladatelností.
Car and Driver vzal jedno auto, nám velmi dobře známý Volkswagen Golf, a postupně na něj obouval různá kola od základních 15" až po největší možná 19" s velmi nízkým profilem pneumatiky. Následně provedl měření zrychlení, brzdné dráhy, hluku a spotřeby. Golf použitý v testu měl benzínový pětiválec 2,5 s automatickou převodovkou, takže bylo zajištěno poměrně spolehlivé a objektivní měření.
Redaktoři nejprve testovali auto se standardním obutím, tedy na plechových 15" discích s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M+S. Je to u nás nepříliš obvyklá celoroční pneumatika, v Americe jsou ale celoroční pláště velmi rozšířené.
Následně časopis zvětšoval rozměr aftermarket ráfků ASA GT1 z 16 až na 19 palců se stejnou nebo maximálně podobnou specifikací pneumatiky. Jediný rozdíl je v rychlostním indexu pneu 18" a 19", které mají index W, tedy do 270 km/h. Ostatní gumy použité v testu mají index V do 240 km/h. Všechny testované rozměry uvádíme v tabulce spolu i s výsledky měření.
rozměr ráfku |
15 x 6,0 " |
16 x 7,5 " |
17 x 8,0 " |
18 x 8,0 " |
19 x 8,5 " |
rozměr pneumatiky |
195/65 R15 |
205/55 R16 |
225/45 R17 |
225/40 R18 |
235/35 R19 |
index pneu |
91V |
91V |
91V |
92W |
91W |
cena za disk $ |
— |
130 |
145 |
166 |
199 |
cena za pneu $ |
69 |
97 |
118 |
125 |
160 |
0-96 km/h s |
7,6 |
7,7 |
7,8 |
7,9 |
7,9 |
0-161 km/h s |
22,3 |
22,6 |
22,7 |
23,3 |
23,4 |
0 - 400 m s / km/h |
15,9 / 141,7 |
16,0 / 140 |
16,0 / 140 |
16,1 / 138,5 |
16,1 / 138,5 |
brzdění z 96 km/h |
39,6 m |
40,5 m |
39,0 m |
38,4 m |
38,4 m |
max. přetížení |
0,83 g |
0,85 g |
0,85 g |
0,89 g |
0,88 g |
hluk při 113 km/h |
70 dBA |
70 dBA |
70 dBA |
70 dBA |
71 dBA |
spotřeba l/100 km |
10,1 |
10,3 |
10,4 |
10,7 |
11,1 |
hmotnost kola s pneu |
18,1 kg |
20,9 kg |
21,8 kg |
23,1 kg |
24,5 |
Jak vidíte z výsledků, čím má kolo větší průměr a pneumatika je širší, tím se dynamické parametry auta zhoršují. Jedinou výjimkou je nepatrné zlepšení brzdné dráhy a přilnavosti při maximálním přetížení (to Car and Driver prováděl na kruhové dráze o průměrem 91,4 m).
Car and Driver také informuje, že největší a nejtěžší 19" ráfek s nízkoprofilovou pneumatikou pouštěl do auta nejvíce otřesů a hluku, zatímco dvě nejmenší kola, 15" a 16", poskytovala nejlepší akustický komfort a tlumení nerovností. Ovšem nejmenší kola také trpěla nejvíce na nedotáčivost. Jako nejlepší kompromis mezi ovladatelností a komfortem jízdy doporučuje Car and Driver 17" nebo 18" kola.
Přestože se jedná o zkoušku amerického časopisu, domníváme se, že její výsledky by měly zajímat i české čtenáře. Vždyť na vozovkách s nekvalitním povrchem, jakých je u nás stále většina, se nevýhody velkých kol projevují nejvýrazněji.