Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, co udělají s autem a jeho parametry rozdílné velikosti kol a pneumatik. Zasvěcené výsledek nepřekvapí, ale mnozí se jistě budou divit…

Lidové pořekadlo praví, že kola dělají auto. Tuto poučku potvrdil i americký magazín Car and Driver, ale možná trochu jinak, než si někteří myslí. Ano, hezká velká nízkoprofilová kola udělají auto, ale evidentně horší — s horší dynamikou, spotřebou a jízdním komfortem. A dokonce i s horší ovladatelností.

Car and Driver vzal jedno auto, nám velmi dobře známý Volkswagen Golf, a postupně na něj obouval různá kola od základních 15" až po největší možná 19" s velmi nízkým profilem pneumatiky. Následně provedl měření zrychlení, brzdné dráhy, hluku a spotřeby. Golf použitý v testu měl benzínový pětiválec 2,5 s automatickou převodovkou, takže bylo zajištěno poměrně spolehlivé a objektivní měření.

Život řidiče | Pneumatiky

Češi přezouvají na zimní včas, mnohdy doma a za pneu dají do 10 000 Kč

Redaktoři nejprve testovali auto se standardním obutím, tedy na plechových 15" discích s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M+S. Je to u nás nepříliš obvyklá celoroční pneumatika, v Americe jsou ale celoroční pláště velmi rozšířené.

Bezpečnost | Život řidiče | Statistiky | Pneumatiky | Příslušenství

Test zimních a celoročních pneu 195/65 R15: Nejlepší je Continental

Následně časopis zvětšoval rozměr aftermarket ráfků ASA GT1 z 16 až na 19 palců se stejnou nebo maximálně podobnou specifikací pneumatiky. Jediný rozdíl je v rychlostním indexu pneu 18" a 19", které mají index W, tedy do 270 km/h. Ostatní gumy použité v testu mají index V do 240 km/h. Všechny testované rozměry uvádíme v tabulce spolu i s výsledky měření.

rozměr ráfku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozměr pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdění z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. přetížení 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk při 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotřeba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnost kola s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Jak vidíte z výsledků, čím má kolo větší průměr a pneumatika je širší, tím se dynamické parametry auta zhoršují. Jedinou výjimkou je nepatrné zlepšení brzdné dráhy a přilnavosti při maximálním přetížení (to Car and Driver prováděl na kruhové dráze o průměrem 91,4 m).

Bezpečnost | Život řidiče | Pneumatiky

Test letních pneumatik 175/65 R14: Ostuda pro Michelin i Kléber

Car and Driver také informuje, že největší a nejtěžší 19" ráfek s nízkoprofilovou pneumatikou pouštěl do auta nejvíce otřesů a hluku, zatímco dvě nejmenší kola, 15" a 16", poskytovala nejlepší akustický komfort a tlumení nerovností. Ovšem nejmenší kola také trpěla nejvíce na nedotáčivost. Jako nejlepší kompromis mezi ovladatelností a komfortem jízdy doporučuje Car and Driver 17" nebo 18" kola.

Přestože se jedná o zkoušku amerického časopisu, domníváme se, že její výsledky by měly zajímat i české čtenáře. Vždyť na vozovkách s nekvalitním povrchem, jakých je u nás stále většina, se nevýhody velkých kol projevují nejvýrazněji.

Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků