Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Dosluhující Land Rover Defender si můžete koupit pouze s manuálem. Kdo chce automat, ten musí hledat mimo automobilku. Jednu speciální přestavbu nedávno představila rakouská společnost VDS.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na pohled úplná klasika
  2. Automat za půl milionu, Kompletní fotogalerie

Defender ve své historii má verze, které používaly automat, všem dobře známé naftové provedení z posledních let ale samočinnou převodovku nemělo, přestože zrovna jízda v terénu je s automatem výrazně jednodušší. Rakouská společnost VDS ovšem nedávno představila unikátní automat funkčně pro Defender (respektive pro zdolávání těžkých terénů) vyloženě ideální.

Testy | Land Rover | Off-roady

Test Land Rover Defender 90 SW: Ještě než se rozloučíme  

Jde o samočinnou převodovku, která byla vyvinuta pro traktor určený na sekání trávy podél silnic. Ten musí jet velmi pomalu a i on se musí vyrovnávat s různými terény. Hlavním úkolem proto bylo změnit (obrazně řečeno) spalovací motor na elektromotor. Převodovka měla zaručit co největší točivý moment od nulové rychlosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automatická převodovka od společnosti VDS kombinuje hydrostatický pohon, dva mechanické převody a dvojici planetových soukolí. V praxi funguje jako bezstupňový automat

Výsledek je velmi zajímavý. Kombinuje totiž hydrostatický pohon, dva mechanické převody a dvě sady planetových převodů. Rozjezd obstarává právě hydraulika, což umožní jet Defenderu velmi pomalu bez toho, abyste se museli bát upálené spojky a nutná není ani redukce. V tomto režimu umí vůz jet do rychlosti zhruba 7 km/h, pak přijde ke slovu první mechanický převod a planetová soukolí.

Ten vystačí pro jízdu do 100 km/h, rychlejší cestování zařídí druhý mechanický převod. Teoreticky může Land Rover Defender s touto převodovkou uhánět až 180 km/h, ale to vzhledem ke konstrukci automobilu není dobrý nápad. Důležitější zde je skutečnost, že motor pracuje vždy v téměř ideálních otáčkách. Mimochodem testovací prototyp mohl dostat díky přítomnosti automatu také tempomat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na pohled žádné změny nenajdete. Nebýt patřičných nálepek na karoserii, rozhodně byste neřekli, že tento Defender má ve své výbavě zařízení za více než půl milionu korun

Převodovku lze využít také pro brzdění motorem a to až do úplného zastavení, což  pro změnu šetří brzdy. A díky přítomnosti hydrauliky je zde ještě jedna zajímavá věc. Převodovka má funkci samovyproštění. To probíhá tak, že řidič drží příslušné tlačítko a pedál plynu, automat sám rychle střídá zpětný chod a jízdu dopředu. Tím vůz rozhoupe a ten by se tak měl dostat z bláta, velkých nerovností a podobných nesnází.

Na pohled úplná klasika

Podle fotek jste už asi poznali, že na tomto Defenderu na pohled není zajímavé v podstatě nic. Zásahy do vozu jsou v podstatě minimální a samotná přestavba relativně jednoduchá. Drobné odlišnosti ukázal až interiér, kde se objevil jeden displej a mezi sedadly velká krabice s několika tlačítky. Jenže zde sedíme v prototypu, kdy technici potřebují sledovat více dat. Proto ten displej. Sériové provedení bude vypadat uvnitř trochu jinak a rozhodně nebude mít barevný displej. Na fotkách je vidět pod volantem také pedál spojky, který zde slouží jako opěrka levé nohy. Logicky tu je zbytečně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je standardní, navíc tu je ale velká krabice s několika ovladači a barevný displej. Jedná se o prototyp, finální verze budou mít své ovládání uspořádané trochu jinak a rozhodně nebudou mít barevný displej

Velké změny poznáte až v momentě, kdy se s prototypem rozjedete. V prvních chvílích jsem si musel přivyknout na reakce auta. Na pokyn pedálem plynu totiž reaguje velmi rychle, takže vaše jízda připomíná spíše poskakování vpřed. Jakmile si zvyknete, jistíte, že je tento Defender velmi pohodlný.

Testy | Land Rover | Off-roady

Test Land Rover Defender Rough - jeho revírem je Pařížská?  

Důvodem není pouze chybějící nutnost neustálého řazení krátkých rychlostí u manuální převodovky, ale také nečekaný akustický komfort. Převodovka je bezstupňová a plynule mění otáčky, takže na silnici vůz připomíná spíše hybrid. Moment, kdy se mění mechanická jednička na dvojku ovšem bezpečně poznáte.

V terénu bude automatický Defender zajisté skvělým automobilem. Umí se doslova plazit téměř nulovou rychlostí, řidič nepotřebuje řešit redukci, což je zrovna u Defenderu trochu boj, zkrátka to vše dohromady funguje naprosto výborně. Pro běžné smrtelníky ale tato převodovka určená není.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků