Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Dosluhující Land Rover Defender si můžete koupit pouze s manuálem. Kdo chce automat, ten musí hledat mimo automobilku. Jednu speciální přestavbu nedávno představila rakouská společnost VDS.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na pohled úplná klasika
  2. Automat za půl milionu, Kompletní fotogalerie

Defender ve své historii má verze, které používaly automat, všem dobře známé naftové provedení z posledních let ale samočinnou převodovku nemělo, přestože zrovna jízda v terénu je s automatem výrazně jednodušší. Rakouská společnost VDS ovšem nedávno představila unikátní automat funkčně pro Defender (respektive pro zdolávání těžkých terénů) vyloženě ideální.

Testy | Off-roady | Land Rover

Test Land Rover Defender 90 SW: Ještě než se rozloučíme  

Jde o samočinnou převodovku, která byla vyvinuta pro traktor určený na sekání trávy podél silnic. Ten musí jet velmi pomalu a i on se musí vyrovnávat s různými terény. Hlavním úkolem proto bylo změnit (obrazně řečeno) spalovací motor na elektromotor. Převodovka měla zaručit co největší točivý moment od nulové rychlosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automatická převodovka od společnosti VDS kombinuje hydrostatický pohon, dva mechanické převody a dvojici planetových soukolí. V praxi funguje jako bezstupňový automat

Výsledek je velmi zajímavý. Kombinuje totiž hydrostatický pohon, dva mechanické převody a dvě sady planetových převodů. Rozjezd obstarává právě hydraulika, což umožní jet Defenderu velmi pomalu bez toho, abyste se museli bát upálené spojky a nutná není ani redukce. V tomto režimu umí vůz jet do rychlosti zhruba 7 km/h, pak přijde ke slovu první mechanický převod a planetová soukolí.

Ten vystačí pro jízdu do 100 km/h, rychlejší cestování zařídí druhý mechanický převod. Teoreticky může Land Rover Defender s touto převodovkou uhánět až 180 km/h, ale to vzhledem ke konstrukci automobilu není dobrý nápad. Důležitější zde je skutečnost, že motor pracuje vždy v téměř ideálních otáčkách. Mimochodem testovací prototyp mohl dostat díky přítomnosti automatu také tempomat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na pohled žádné změny nenajdete. Nebýt patřičných nálepek na karoserii, rozhodně byste neřekli, že tento Defender má ve své výbavě zařízení za více než půl milionu korun

Převodovku lze využít také pro brzdění motorem a to až do úplného zastavení, což  pro změnu šetří brzdy. A díky přítomnosti hydrauliky je zde ještě jedna zajímavá věc. Převodovka má funkci samovyproštění. To probíhá tak, že řidič drží příslušné tlačítko a pedál plynu, automat sám rychle střídá zpětný chod a jízdu dopředu. Tím vůz rozhoupe a ten by se tak měl dostat z bláta, velkých nerovností a podobných nesnází.

Na pohled úplná klasika

Podle fotek jste už asi poznali, že na tomto Defenderu na pohled není zajímavé v podstatě nic. Zásahy do vozu jsou v podstatě minimální a samotná přestavba relativně jednoduchá. Drobné odlišnosti ukázal až interiér, kde se objevil jeden displej a mezi sedadly velká krabice s několika tlačítky. Jenže zde sedíme v prototypu, kdy technici potřebují sledovat více dat. Proto ten displej. Sériové provedení bude vypadat uvnitř trochu jinak a rozhodně nebude mít barevný displej. Na fotkách je vidět pod volantem také pedál spojky, který zde slouží jako opěrka levé nohy. Logicky tu je zbytečně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je standardní, navíc tu je ale velká krabice s několika ovladači a barevný displej. Jedná se o prototyp, finální verze budou mít své ovládání uspořádané trochu jinak a rozhodně nebudou mít barevný displej

Velké změny poznáte až v momentě, kdy se s prototypem rozjedete. V prvních chvílích jsem si musel přivyknout na reakce auta. Na pokyn pedálem plynu totiž reaguje velmi rychle, takže vaše jízda připomíná spíše poskakování vpřed. Jakmile si zvyknete, jistíte, že je tento Defender velmi pohodlný.

Testy | Off-roady | Land Rover

Test Land Rover Defender Rough - jeho revírem je Pařížská?  

Důvodem není pouze chybějící nutnost neustálého řazení krátkých rychlostí u manuální převodovky, ale také nečekaný akustický komfort. Převodovka je bezstupňová a plynule mění otáčky, takže na silnici vůz připomíná spíše hybrid. Moment, kdy se mění mechanická jednička na dvojku ovšem bezpečně poznáte.

V terénu bude automatický Defender zajisté skvělým automobilem. Umí se doslova plazit téměř nulovou rychlostí, řidič nepotřebuje řešit redukci, což je zrovna u Defenderu trochu boj, zkrátka to vše dohromady funguje naprosto výborně. Pro běžné smrtelníky ale tato převodovka určená není.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 65 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek