Výročí: 16. června Henry Ford posadil Ameriku do aut

Když Henry Ford 16. června 1903 s dalšími jedenácti investory zakládal Ford Motor Company, nebyl už žádný podnikatel začátečník. Předtím opustil další dvě vlastní firmy. Byl ovšem puntičkář a vizionář, a pokud neměl absolutní kontrolu a podporu ve svých cílech, raději odešel. Tak vznikla například firma Cadillac, která se před Fordovým odchodem jmenovala Henry Ford Company.

To Ford Motor Copany byla konečně firmou podle jeho gusta. Ford měl za cíl vyrábět nejnovější hit tehdejšího pokroku automobil natolik levně a efektivně, aby se z luxusního zboží pro pár vyvolených mohl stát předmět běžné potřeby jako třeba bicykl. Vlohy pro to měl. Byl nadaný inženýr se zkušenostmi z firmy Westinghouse i tehdejší společnostiThomase Edisona a za svůj život získal zhruba 160 patentů.

V době založení měla Ford Motor Copany počáteční kapitál ve výši 28 tisíc dolarů. Po několika závodních speciálech došlo v roce 1908 na legendární model T. Již v roce uvedení
na trh nešlo o drahý vůz. Tehdejších 825 dolarů by bylo něco málo přes 20 tisíc v současných
cenách.

Co však bylo zásadní, Fordovi se během osmi let podařilo cenu postupně snížit až na 360 dolarů. Dosáhl toho zavedením pásové výroby a pohyblivých montážních linek, kterými se
prý měl inspirovat na jatkách. Jeho výrobní postupy se záhy staly synonymem pro nadcházející masovou průmyslovouvýrobu.

V roce 1918 tak každé druhé auto jezdící v USA sjelo z linek Fordovy továrny a bylo
v modelu T. Do konce jeho produkce v roce 1927 se ho vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů
a legendárnímu brouku trvalo 45 let, než jej překonal. Kromě výroby byl ovšem Ford průkopníkem i v péči o své zaměstnance. Spočítal si, že kvalifikovaní a loajální pracovníci jsou levnější než nádeníci, jež je třeba stále zaučovat, a tak dělníkům platil dvojnásobek obvyklých výdělků. Za to od nich očekával spořádaný životní styl, který kontrolovalo speciální firemní oddělení a o odborech nechtěl ani slyšet.

Zdroj: www.E15

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Henry Ford a jeho slavný model T.

 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků