Výrobci autodílů se stěhují z Česka do Rumunska

Výrobci autodílů se stěhují z Česka do Rumunska

Americký Detroit umíral celá desetiletí. Ukončit výrobu aut dnes je mnohem rychlejší proces.

Kolínskou výrobu trojčat na poslední chvíli zachránilo na neurčitou dobu rozhodnutí vyrábět novou generaci malých vozů Toyoty, Peugeotu a Citroënu.

Podobné štěstí už nebudou mít zaměstnanci společnosti General Motors v německé Bochumi, kde se vyrábí vozy Opel. Odmítli nabídky na snížení počtu pracovních míst a zmrazení platů, v dubnu se tak dozvěděli, že od roku 2015 bude všech 3000 pracovníků bez práce a po dlouhých desetiletích se na německé půdě uzavře automobilová továrna.

O rok později skončí výroba automobilů Ford ve dvou australských továrnách, kde kvůli silnému australskému dolaru jsou náklady na výrobu jednoho vozu dvakrát vyšší než v Evropě a čtyřikrát vyšší než v Asii. I bez silné měny byla produkce Fordů u protinožců příliš drahá. V roce 2012 zde 3000 zaměstnanců vyrobilo pouhých 37 000 aut.

Krize doléhá na Ford i v Evropě, kde se chystá v příštím, maximálně přespříštím, roce uzavření továrny v anglickém Southamptonu a belgickém Genku. Jde o továrny, kde se auta vyrábějí čtyřicet, respektive padesát let. Z Anglie by tak zmizela produkce dodávek a mikrobusů Transit. S největší pravděpodobností se přesune do Turecka, kde je modrý ovál podílníkem v továrně Ford Otosan a užitkové modely tam vyrábí už dnes.

Pokles zájmu o vozy v Evropě se může znatelně dotknout nejen samotných automobilových závodů, ale stovek jejich subdodavatelů. Jedním z prvních je například v ČR výrobce autopotahů Johnson Controls v Roudnici nad Labem. Tady vědí od letošního července, že kvůli snížené poptávce vyrobí poslední zakázku do září 2014. Kapacity se podle záměrů firmy přesouvají na východ do Rumunska.

Přes 1650 zaměstnanců má možnost přejít do jiných provozů firmy nebo si hledat práci jinde. Maximálně padesát lidí by mohlo zůstat i v Roudnici, kde by se místo autopotahů mohly vyrábět náhradní díly na autopotahy.

Evropa i Česko zavírají továrny…

Za posledních 30 let přišla Evropa nejen o jednotlivé provozy, ale o celé značky, které dříve představovaly významnou část trhu. Zajímavé možná je, že část továren skončila, nebo končí ve Velké Británii, která je momentálně jediným stabilním a rostoucím regionem co se týká prodeje nových vozů. Řada provozů v Česku se v posledních letech přesunula do mzdově výhodnějšího Rumunska.

  • Slavná značka MG Rover (mj. výrobce slavných Mini) skončila jako samostatný subjekt v roce 2005. Legenda britského automobilového průmyslu uzavřela historii po 100 letech.
  • V roce 1992 definitivně skončila téměř devadesátiletá historie francouzské automobilky Talbot. Na konci 70. let zanikla i další francouzská značka Simca.
  • V roce 2007 uzavřel koncern PSA výrobu aut továrnu Ryton ve Velké Británii.
  • V roce 2013 bylo rozhodnuto u skončení výroby vozů koncernu PSA ve francouzském Aulnay a uzavření vývojového centra v Paříži.
  • V roce 2010 skončila výroba autodílů pro VW a Škodu v ostravském závodě firmy Henniges Automotive.
  • V roce 2008 byla uzavřena výroba plastový součástí pro automobily firmy Weisser & Griesshaber ve Znojmě. V témže roce skončila v Jiřicích u Humpolce irská firma Connaught Electronics, která produkovala elektronické součástky pro automobily.
  • V roce 2011 se výrobce kabelových svazků Delphi Packard Electric Česká republika přesunul z České Lípy do Rumunska kvůli nižším objednávkám a vyšší mzdovým nákladům.
  • V roce 2008 se přestěhovala ze Stříbra do Rumunska výroba autodílů firmy AFL kvůli nižšímu zájmu ze strany automobilek Volkswagen a Škoda Auto.

Doporučujeme

Články odjinud