Představitelé hliníkářského průmyslu si libují. Podle jejich slov je čekají zlaté časy. Se stoupajícími cenami paliv se totiž zvyšuje tlak na automobilové výrobce, aby jejich vozy měly nižší spotřebu. A jednou z cest, jak toho dosáhnout, je snížit váhu nových automobilů, použít lehčí materiály.
Tlak na úspory sílí po celém světě a zcela jistě zdvojnásobí použití hliníku v automobilovém průmyslu do roku 2025, řekl vrcholný představitel společnosti Alcoa, jednoho z největších hliníkářských koncernů světa, který sídlí ve Spojených státech amerických.
Na konferenci v New Yorku Randal Scheps řekl, že všichni přední výrobci, od BMW po Audi, již začali s prvními razantními kroky. Těžkou ocel postupně nahrazují hliníkem.
"Oni prostě jen reagují na zvyšující se požadavky a regulace týkající se spotřeby paliva. Musí. Děje se tak dnes všude,“ řekl Scheps.
Podle něj i dalších zástupců hliníkářského průmyslu, kteří promluvili na konferenci v New Yorku, nastalo v jejich oboru „bezprecedentní období“. Není jediný výrobce aut, který by se nezajímal o jejich produkci.
Přechod od „oceli k hliníku“ bude podle nich dramatický. Poptávka po hliníku stoupne do roku 2025 dvojnásobně - z loňských 11,5 mil. tun na 24,8 mil. tun. Do roku 2025 také stoupne množství hliníku v „průměrném autě“ ze současných 155 kilogramů na 249 kilogramů.
Scheps se také vyjádřil k soutěži mezi hliníkem a kompozitními materiály (například plasty): "Myslím si, že v nejbližší době se neuskuteční. Ony nejsou kompatibilní s existující výrobní infrastrukturou, jsou příliš drahé, nedají se recyklovat, ´nechovají´ se dobře při haváriích a jejich výrobní cyklus je příliš dlouhý. Ostatně spotřebitele to ani nezajímá, z jakého materiálu byly vyrobeny. Oni se zajímají o to, kolik auto stojí a jakou má spotřebu.“
Foto: profimedia.cz