Výplně dveří BMW 5 v generacích E39/E60/F10: krok vpřed, dva vzad

Podívejme se na to, jak se v posledních třech generacích změnily výplně řidičových dveří ve vozech BMW řady 5.

Můžeme toho spoustu namluvit o designu a moderních trendech, přesto ale často nabýváme dojmu, že nová generace konkrétního modelu je zkrátka a jednoduše horší než ta předchozí. Mnoho věcí lze s přihlédnutím k oficiální doktríně při přimhouření obou očí omluvit, ale konfigurace pracoviště řidiče prostě není tím, v čem by byl řidič ochoten dělat kompromisy. Ne vždy se zkrátka vývoj ubírá tím směrem, jaký bychom si představovali…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poslední mnichovské pětky v běhu dějin, zleva E39, E61 a F11

Pro příklad jsme zvolili BMW řady 5 v postupně přicházejících generacích E39 (1995), E60 (2003) a F10 (2011) a výplně v řidičových dveřích. Nikdo zřejmě nebude nic namítat proti tvrzení, že právě tento díl patří v praxi k těm, které řidič využívá nejčastěji, a tak by jaksi samozřejmě očekával ty nejvyšší standardy, zvláště pak v případě, kdy jde o prémiový cestovní vůz. Podrobná prohlídka vás ale v tomto případě zřejmě překvapí…

Testy | Ojetiny | BMW

Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

BMW řady 5 v generaci E39 patří z dnešního pohledu k vůbec nejlepším autům, jaká kdy u značky BMW vznikla, ale to je jinou věcí, než nyní hodláme řešit. Převážná část výplně dveří je u těchto vozů tvořena masivním výliskem z měkčeného a i po letech kvalitně působícího plastu, jehož horní část překrývá samostatný díl s dekorační lištou a postranním výdechem ventilace. V místě kontaktu s loktem najdeme čalounění látkou, nebo kůží (podle provedení interiéru), přičemž masivní chromovaná páčka odjišťování dveří je uložena dosti vzadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výplně řidičových dveří v generacích E39, E60 a F10

V její těsné blízkosti ale najdeme takřka vodorovný panel pro ovládání dveřních oken a zrcátek, přičemž tlačítka jsou rozměrná a logicky uspořádaná. V přední části výplně se nachází reproduktory audiosoustavy, v té spodní pak dvojice rozměrných schránek na odkládání drobností. Jsou plně vyloženy semišem, takže ani odložené klíče vás v zatáčkách či při přejezdu nerovností nebudou obtěžovat chrastěním.

Testy | BMW

BMW 535d Touring: naftové sny (test)

V roce 2003 přišla generace E60. Už při zběžném pohledu je jasné, že zadání bylo jednoznačné: za každou cenu udělat něco nového. A to samozřejmě znamenalo i odklon od konzervativního postupného vylepšování celků. Jak vozy E60 v otázce výplní dveří u řidiče vycházejí z přímého srovnání s předchozí generací E39? Nebudeme vás napínat, jednoznačně špatně. Obklad je pouze jednodílný a převládají v něm lacině působící tvrdé plasty, nicméně alespoň v oblasti loktu lze stále počítat s čalouněním látkou, nebo kůží.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Detaily panelů ovládání oken a zrcátek, opět generace E39, E60 a F10

Páčka odjišťování dveří je podivně skloněna vpřed, ale její ovládání není tak nesmyslné jako u oken a zrcátek. Tento panel je vyroben z toho nejhladšího, nejobyčejnějšího plastu, jaký si dovedete vůbec představit, jeho výrazný boční náklon navíc při mačkání tlačítek nutí řidičovo zápěstí nepřirozeně vytáčet do strany. Namísto dvojice rozměrných schránek pro drobnosti najdete ve dveřích jen jednu útlou polici bez semišového vyložení, takže i odloženou propisku uslyšíte při přejezdu té nejmenší nerovnosti…

Testy | Zajímavosti | Kombi | Fascinace | Premiéry | BMW | Design

Test BMW 525d xDrive Touring: ... ale stejně je to pořád BMW!

Jak je vidět i z přiložených snímků dveřních výplní, nástup aktuální generace BMW řady 5 (F10) se naštěstí co do návaznosti obrátil spíše k předminulé generaci E39. Páčka pro odjišťování dveří se vrátila do vodorovné podoby a loketní opěrka opět plynulým obloukem přechází do panelu s tlačítky ovládajícími okna a zrcátka, jejichž obsluha nevyžaduje vytáčet zápěstí levé ruky do nepřirozené polohy. Spodní část dveří je ale u F10 tvořena unyle působícím, jednolitým kusem tvrdého plastu, jenž nabízí jedinou a ještě menší odkládací schránku než u E60. Jistou úlevou se tak může stát alespoň návrat k semišovému vyložení jejích útrob.

Ještě stále patříte k těm, kteří na základě marketingových frází a internetových povídaček věří tomu, že každá novinka znamená zlepšení…?
 

 

BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 139 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků