Vypínání válců brzy dostanou už i tříválcové motory

Německá firma Schaeffler, která dodává motorové součástky a vyvíjí nové technologie pro automobilový průmysl, přiznala práci na systému vypínání válců pro tříválcové agregáty. Už je prý v kontaktu s několika výrobci a ještě do konce roku začnou práce na prototypech.

Systém vypínání válců si v moderní době spojujeme spíše s velkými osmiválci, jaké najdeme třeba v Audi S8 nebo Jeepu Grand Cherokee. Jenže už se prosadil i ve čtyřválcích, kde je průkopníkem tohoto systému Volkswagen. Zrovna teď máme v redakci Audi A3 Cabrio s motorem 1.4 TSI a právě systémem vypínání válců.

Technika | Volkswagen | Mercedes-Benz | Honda | Chevrolet

Vypínání válců - downsizing bez zmenšování

Jenže pokud jde o tříválce, nějak si nedovedeme představit, jak to celé bude fungovat, hlavně tedy po stránce kultivovanosti. Firma Schaeffler nicméně kritické hlasy očekává a už tvrdí, že moderní tříválce budou mít brzy takové dynamické parametry, že nebude dvouválcový provoz problematický.

Systém vypínání válců je samozřejmě velmi náročný nejen na řídící elektroniku, ale především na mechanické součásti. To zvedá cenu, takže by instalace systému vypínání pouze na jednom válci mohla být pro automobilky zajímavější než na dvou a více válcích.

Testy | Zajímavosti | Technika | Design | Volkswagen | Palivo | Volkswagen Golf

Test Volkswagen Golf 1,4 TSI ACT: když se ze sluhy stane pán

Vypínání válců společnosti Schaeffler by se tak prý mohlo dostat v masovém měřítku do aut právě na tříválcích v cenově dostupnější vozech. Princip mechanismu spočívá v tom, že využívá jakýsi tlumič vačky a vahadla, čímž se zabrání otevření sacího ventilu.

Systém Schaeffler je prý velmi kompaktní a bude použitelný jak u motorů s rozvodem OHC, tak i DOHC a rovněž u dvou, tří nebo čtyřventilového uspořádání. Úspora paliva má činit minimálně tři procenta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 525 km
Cena: 160 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 48 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků