Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

To, co funguje, měnit nebudeme a nové věci přidáme tak, aby neobtěžovaly. To je, podle našich zkušeností s vozy značky Subaru z poslední doby jeden ze základních přístupů jejích konstruktérů.

Na trhu se v poslední době objevilo množství aut, které mají tolik elektronických asistenčních systémů a pomocníků řidičů, že se v tom jejich vlastnictví mnohdy nevyznají ani po dlouhých měsících od koupě auta.

Naopak značka se souhvězdím Plejád ve svém znaku si váží lidí, kteří milují řízení, a proto zejména ke svému kultovnímu modelu Subaru WRX STi přistupuje s velkým citem. Plně to potvrzujeme po skončení testování tohoto vozu v provedení modelového roku 2016.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Změny, které budeme popisovat v následujících řádcích, možná budou někomu popisovat až malicherné, jenže vesměs se jedná o ty drobnosti, kteří jak novináři v dřívějších testech, tak i zákazníci vyžadovali.

K tématu jízdních vlastností se tentokrát obšírně vyjadřovat nebudeme, neboť auto se po mechanické stránce od příchodu na trh v roce 2014 nezměnilo. Kdo chce, může se o nich podrobně dočíst v tomto podrobném testu:

Testy | Srovnávací testy | Sportovní auta | Audi | Sedany | Subaru | Audi A3

Srovnávací test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

I nadále se musí počítat se spotřebou, která je o něco vyšší než u srovnatelně výkonných sportovních vozů od některých konkurentů, ale přesto je to stále auto, které z mnoha úhlů pohledu nadchne. Například díky skvěle reagujícímu a přesnému řízení a schopnostem drtivé akcelerace (samozřejmě při zařazeném správném rychlostním stupni) v kopci na mokré vozovce.

Tentokrát ale píšeme naše názory na změněné věci. Začněme takovou maličkostí, jakou je klíček k vozu. Bezklíčkové startování už sice bylo k dispozici dříve, ale klíček k vozu se určitě nedal řadit k těm, kterým se majitel před kamarády rád pochlubí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Teď už je to jinak, klíček je z kvalitního materiálu, a pokud se člověk chce dostat dovnitř, zmáčkne na čelní straně pěkně vyvedené logo značky. Není to sice originální nápad, ten už léta vídáme u BMW, ale i tak jsme rádi.

Dalším vylepšením je přidání elektronických asistentů. A zde se opět Subaru trefilo do našeho vkusu. Už dlouho se s kolegy shodujeme, že v podstatě jediný užitečný asistenční systém pro zkušené řidiče, kteří jsou zvyklí se na jízdu soustředit, je ukazatel vozidel nacházejících se v takzvaném mrtvému úhlu. A ejhle, právě ten nyní Subaru WRX STi má.

Stalo se tak díky radarům umístěným v rozích zadního nárazníku. Pokud chce řidič vybočit ze svého jízdního pruhu do vedlejšího, kde se nachází v danou chvíli "neviditelné" auto, je řidič na jeho přítomnost upozorněný rozblikáním symbolu ve zpětných zrcátkách. Opět to vůbec není žádná premiéra. Třeba takové Volvo to mělo již před více než desítkou let. Ale i tak jsme rádi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Když už tam Subaru ty radary namontovalo, využilo je také pro funkci varování před auty, které přijíždějí k couvajícímu autu ze strany. To se hodí například při vyparkovávání z parkovacího stání kolmo k chodníku, kam jsme předtím zajeli čelní stranou napřed.

Dalším novým technickým prvkem přidaným do modelu WRX STi je kamera za čelním sklem. Mohla by toho sice umět mnohem více (například číst dopravní značky), ale v Subaru jí přisoudili pouze roli pro přepínání dálkových a tlumených světel. Funguje to z pohledu řidiče "estéíčka" dobře, i když občas jsme měl pocit, že řidiči protijedoucích aut nemusí mít na správný okamžik přepnutí úplně stejný názor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Spíše drobností, která se ale také někdy hodí, je instalace vnitřního zpětného zrcátka s funkcí samostmívání při dopadu světelného kužele z aut jedoucích za vámi. Se Subaru STi jim sice obvykle snadno ujedete, ale budiž...

Poslední změna není sice při jízdě vůbec důležitá, ale zase se podstatnou měrou podepsala na designu interiéru.

Jedná se o nasazení nové generace audiosystémů. Ten nový má dotykovou obrazovku se šesti dotykovými a dvěma analogovými ovladači. Oproti starým "rádiím" montovaným do Subaru je to nebetyčná změna a fakt to vypadá dobře. Systém se také umí spárovat s vaším chytrým telefonem prostřednictvím funkce Mirror Link 1.1. Naladit můžete internetová rádia. Navigační data se vám budou tři roky zdarma aktualizovat.

Zmiňované změny se v plné míře dotýkají vyšší výbavy Sport, jejíž aktuální cena se dostala na 1 199 000 Kč.

Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 165 371 km
Cena: 315 000 Kč
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 56 903 km
Cena: 149 000 Kč
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 46 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků