Výkon v kompaktním formátu – nové Audi RS 3 Sportback

Audi představuje nový model RS 3 Sportback*, nejvýkonnější vůz kompaktní třídy v prémiovém segmentu, který se může pochlubit nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) a maximálním točivým momentem 465 N.m. Legendární pětiválcové motory Audi se vyznačují chraplavě hrdelním zvukem, strhující touhou po vysokých otáčkách a mohutnou hnací silou. Pětidveřová novinka zrychlí díky výkonnému přeplňovanému pětiválci z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a na přání může dosáhnout nejvyšší rychlosti 280 km/h.

„Pětiválcové motory mají u nás dlouhou tradici,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva AUDI AG zodpovědný za technický vývoj. „V 80. letech přivedly značku Audi ke sportovní slávě, jak v motoristickém sportu, tak i v sériové výrobě. V Audi RS 3 Sportback nyní představujeme nový evoluční stupeň našeho pětiválce 2,5 litru – jako nejvýkonnější sériově vyráběný motor v rámci platformy MQB.“

Novému modelu RS 3 Sportback propůjčuje křídla mnohonásobně oceněná jednotka 2.5 TFSI vyladěná na 270 kW (367 k) a 465 N.m. Turbodmychadlem přeplňovaný agregát zrychlí kompaktní pětidveřový vůz z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a na přání může pokračovat v akceleraci až k nejvyšší rychlosti 280 km/h. V kombinovaném cyklu EU spotřebuje pouze 8,1 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 189 gramů na kilometr.

 

Sedmistupňová převodovka S tronic, která řadí ještě rychleji než u předchůdce, přenáší hnací sílu motoru 2.5 TFSI na trvalý pohon všech kol quattro. Ten spolupracuje se selektivním rozdělováním točivého momentu na základě inteligentního softwaru a je důsledně přizpůsoben požadavkům na maximální radost z jízdy. Nové Audi RS 3 Sportback přesvědčí pohotovými reakcemi při vjezdu do zatáčky, kterou může na vozovce s nízkou přilnavostí projíždět na přání řidiče kontrolovaným smykem.

 

Také podvozek pětidveřového modelu stanovuje nová měřítka. V porovnání s modelem Audi A3 Sportback* je karoserie snížena o 25 mm. Naklápěcí ložiska přední nápravy, progresivní řízení, sportovní podvozek RS a na přání dodávaný systém adaptivního tlumení Audi magnetic ride mají specifickou charakteristiku RS. Na přání montuje Audi za 19“ kola na přední nápravě brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, což je novinka v segmentu prémiových kompaktních vozů.

 

Celkový charakter modelu Audi RS 3 Sportback završují sportovní úpravy exteriéru a interiéru společně s velkorysou výbavou. Nový vrcholný model řady A3* se objeví u českých prodejců Audi v létě 2015. Cena zatím nebyla stanovena.

Motor

Jednotka 2.5 TFSI v novém modelu Audi RS 3 Sportback zaručuje zážitky, při nichž naskakuje husí kůže – díky nesmírné hnací síle v jakýchkoli otáčkách, velké touze po vysokých otáčkách a jedinečnému zvukovému doprovodu v podobě hrdelního řevu v rytmu daném pořadím zapalování pětiválce 1-2-4-5-3, který je klasickým zvukovým projevem Audi. Dvě klapky ve výfukovém potrubí za hlavními tlumiči výfuku usměrňují proudění výfukových plynů a umožňují v závislosti na zatížení a otáčkách ještě intenzivnější zvuk. Jejich činnost může řidič sám ovlivňovat prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Výfuková soustava RS je koncipována pro volné proudění velkého množství výfukových plynů. Na přání montuje Audi v tomto segmentu poprvé sportovní výfukovou soustavu.

Silné pětiválce mají u značky se čtyřmi kruhy dlouhou tradici. V 80. letech posunuly soutěžní vozy, cestovní vozy a sériově vyráběné modely Audi do čela mezi svými konkurenty. Také první model RS, Audi RS 2 z roku 1994, měl tento druh motoru. V roce 2009 došlo k návratu pětiválce v modelu Audi TT RS, v roce 2011 se objevil v modelu RS 3 Sportback a o dva roky později v RS Q3*. Od roku 2010 byl pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, zvolen pětkrát v řadě „Mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year) ve své třídě.

Pětiválec dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což znamená pozoruhodný specifický výkon 108,9 kW (148,0 k) na litr. Rychlost reakce tohoto motoru je působivá: Maximální točivý moment 465 N.m je k dispozici již při 1625 min-1 a zůstává na konstantní úrovni až do 5550 min-1. „Pružné“ zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá pouhých 4,1 sekundy, z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň uběhne jen 5,8 sekundy.

Jednotka 2.5 TFSI katapultuje nové Audi RS 3 Sportback z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy, což je nejlepší hodnota mezi konkurencí. Při 250 km/h zamezí další akceleraci elektronický omezovač, na přání může být nejvyšší rychlost zvýšena na 280 km/h – i to je jedinečné v segmentu kompaktních sportovních vozů. Nový vstupní model palety RS spotřebuje v kombinovaném režimu EU pouhých 8,1 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2 189 g/km), o deset procent méně než předchůdce. K této hospodárnosti přispívá systém rekuperace kinetické energie, elektronicky řízené olejové čerpadlo a nově vyvinutý systém start-stop, který vypíná motor již krátce před zastavením vozidla. Motor splňuje emisní normu Euro 6.

Pětiválec je s délkou 49 cm velmi krátký a jeho hmotnost je cca 180 kilogramů. Blok válců je vyroben z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi odolný a zároveň lehký materiál. Zatížitelnost bloku dále zvyšují cílené výztuhy. Motory 2.5 TFSI ručně montuje malý tým speciálně školených odborníků v maďarské motorárně Audi v Győru.

Turbodmychadlo, které vytváří plnicí tlak až 1,3 baru, může při plném zatížení dodávat do motoru teoreticky 1100 kilogramů vzduchu za hodinu. Teplotu stlačovaného vzduchu snižuje mezichladič. Kombinace přeplňování a přímého vstřikování umožňuje vysoký kompresní poměr 10,0:1 a patřičně dobrou účinnost. Klapky v sacím traktu uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. Tvorba směsi je dále optimalizována proměnným časováním ventilů s natáčením vačkových hřídelů až o 42 stupňů natočení klikového hřídele.

Sedmistupňová převodovka S tronic

Sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu motoru 2.5 TFSI prostřednictvím tří hřídelů – jednoho vstupního a dvou výstupních. Stejně jako všechny dvouspojkové převodovky je složena ze dvou dílčích převodovek. Přímé řazení probíhá bleskurychle současným otevřením a uzavřením obou spojek a bez vnímatelného přerušení toku hnací síly. Nová detailní řešení přívodu oleje do spojek a optimalizovaná spolupráce s motorem umožnila další zrychlení procesu řazení. V režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je každé řazení doprovázeno přidáním meziplynu.

Řidič nového modelu Audi RS 3 Sportback může nechat řadit sedmistupňovou převodovku S tronic v jednom ze dvou automatických režimů nebo převzít řazení do svých rukou, a to buď pádly na volantu, nebo pákou voliče. Funkce Launch Control zajišťuje při akceleraci z klidu nejlepší možnou trakci s minimálním prokluzem kol. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhý sedmý stupeň snižuje spotřebu paliva. Vložený úhlový převod spojuje mimořádně kompaktní převodovku se spojovacím hřídelem – v této konstrukci se zrcadlí inteligentní lehká konstrukce promyšlená do nejmenšího detailu.

Trvalý pohon všech kol quattro®

Trvalý pohon všech kol quattro přenáší hnací sílu motoru 2.5 TFSI suverénně na vozovku. Jeho hlavní součástí je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová lamelová spojka. Nově vyvinutá spojka je z důvodu optimalizovaného rozložení hmotnosti umístěna před zadní nápravou. Lamelová spojka používá speciálně pro Audi RS 3 Sportback upravený software a podle potřeby extrémně rychle mění rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. V závislosti na jízdním stylu a přilnavosti může být na zadní nápravu přenášeno 50 až 100 procent hnací síly.

Elektrické čerpadlo, které vytváří potřebný tlak oleje (max. 38 barů), pracuje s vysokou účinností. Jakmile se sníží přilnavost k vozovce, nebo řidič přejde na sportovnější styl řízení, je spojka okamžitě znovu aktivována. Protože již není zapotřebí zásobník tlaku, snížila se hmotnost spojky v porovnání s předchůdcem o 1,4 kilogramu. Je to další příklad cílevědomé lehké konstrukce.

Řízení lamelové spojky s velmi sportovní charakteristikou je integrováno do systému Audi drive select a využívá veškeré informace, které jsou důležité z hlediska jízdní dynamiky, jako je například úhel natočení volantu. V režimu dynamic a ve sportovním režimu stabilizačního systému ESC je hnací síla dříve a ve vyšší míře přenášena na zadní nápravu, aby byla zajištěna ještě vyšší dynamika. Nové Audi RS 3 Sportback reaguje díky tomu velmi pohotově a bezprostředně na každý pohyb volantu. Na vozovce s nízkou přilnavostí může být vůz řízen i v kontrolovaném smyku. Na výjezdu ze zatáčky „vytáhne“ přední náprava vůz opět do přímého směru.

Ovladatelnost modelu Audi RS 3 Sportback je dále zdokonalena selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje tato funkce odlehčená vnitřní kola. Vnější kola obou náprav tak mohou přenášet na vozovku větší hnací sílu. Díky rozdílu v hnací síle na jednotlivých kolech se vůz trochu víc natočí do zatáčky, a podpoří tím sportovní styl jízdy.

Podvozek

Podvozek dokonale podporuje dynamiku poháněcího ústrojí. Nové Audi RS 3 Sportback s velmi precizním a citlivým řízením zvládne průjezd jakoukoli zatáčkou rychle a stabilně. Limity jsou posazeny velmi vysoko a řízení usnadňuje perfektní ovladatelnost.

Přední náprava se vzpěrami McPherson, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1559 milimetrů, je vybavena speciálně vyvinutými naklápěcími ložisky z hliníku s vysokou pevností. Sériově dodávané progresivní řízení mění svůj převod v závislosti na natočení volantu od 15,3:1 do 10,9:1. Účinný elektromechanický posilovač pracuje se speciální charakteristikou RS.

Zadní náprava s rozchodem kol 1514 milimetrů má čtyřprvkovou konstrukci s rameny z vysokopevnostní oceli, které zachycují podélné a příčné síly odděleně. Stejně jako přední náprava je i zadní náprava uložena v pomocném rámu. Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku v porovnání s modelem A3 Sportback o 25 milimetrů. Na přání se dodává systém adaptivního tlumení Audi magnetic ride, jehož elektronické řízení je integrováno do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který nabízí režimy comfort, auto, dynamic a individual.

Nový dynamický vrcholný model řady A3* jezdí na 19“ kovaných hliníkových kolech v designu s pěti paprsky ve stylu rotoru. Pneumatiky mají rozměr 235/35. Na přání nabízí Audi leštěná 19“ kola lakovaná v odstínu matný titan nebo černá antracit. Pneumatiky mají rozměr 255/30 vpředu a 235/35 vzadu.

Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 milimetrů a vzadu 310 milimetrů. Přední kotouče mají lehkou konstrukci se zvlněnými okraji a jsou odvrtávané, aby bylo zajištěno maximální odvádění vznikajícího tepla. Kotouče jsou prostřednictvím čepů spojeny s hliníkovým středem a svírány osmipístkovými pevnými třmeny s nápisem RS, které jsou opatřeny černým, resp. na přání červeným lakem.

Mezi technická řešení, jimiž se nové Audi RS 3 Sportback odlišuje od svých konkurentů, patří mimo jiné na přání dodávané brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny na přední nápravě. Mají průměr rovněž 370 milimetrů a jsou svírány antracitově šedými třmeny. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC nabízí sportovní režim a může být kompletně deaktivován delším stisknutím tlačítka.

Karoserie a vnější design

U sportovního vozu hraje výkonová hmotnost rozhodující roli – u nového modelu Audi RS 3 Sportback připadá na každou „koňskou sílu“ pouhých 4,14 kilogramu. Pětidveřový kompaktní vůz pro každodenní provoz má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 1520 kilogramů, což je o 55 kilogramů méně než u předchůdce.

Této vynikající hodnoty bylo možné dosáhnout díky konceptu důsledné lehké konstrukce, který je základem platformy MQB koncernu Volkswagen pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Mnoho dílů skeletu prostoru pro cestující je vyrobeno z ultravysokopevnostní oceli tvářené za tepla včetně tvrzení, kapota motoru je vyrobena z hliníku. Uložení motoru přispívá k výhodnému rozložení hmotnosti mezi nápravy, stejně jako umístění mezinápravové lamelové spojky před zadní nápravou a akumulátoru za zadní nápravou.

Nový vrcholný model řady A3 dává svůj potenciál najevo na první pohled. Masku chladiče Singleframe zdobí leskle černá voštinová mřížka a rámeček s matnou hliníkovou povrchovou úpravou. Vzduch je přiváděn k motoru otvorem pod tabulkou registrační značky. Velkými otvory s výraznými konturami po stranách proudí vzduch k přídavnému chladiči kapalinové chladicí soustavy motoru a k chladiči oleje převodovky. Lišta integrovaná do předního spoileru se na krajích zvedá vzhůru k horní hraně bočních otvorů pro přívod vzduchu, a tvoří tak svislou dělicí příčku.

Z profilu jsou na novém modelu Audi RS 3 Sportback nápadné rozšířené přední blatníky, hranaté prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek s matnou hliníkovou povrchovou úpravou a velký střešní spoiler. Dynamické zakončení vozu tvoří markantní nárazník, leskle černý difuzor s voštinovou mřížkou a čtyřmi příčkami a dvě velké oválné koncovky výfukové soustavy. Masku chladiče Singleframe a zadní výklopné víko zdobí nápisy RS 3.

Výrazní individualisté si mohou objednat další prvky výbavy, například kryt motoru z uhlíkového kompozitu. Mimořádně atraktivní jsou také stylistické pakety s matně hliníkovými a leskle černými prvky, které zahrnují kromě vnějších prvků výbavy s odlišnou povrchovou úpravou také titanově šedý nápis quattro v otvoru pro přívod vzduchu k motoru. Mezi osmi barvami karoserie jsou nové metalické laky v odstínech šedá Nardo a červená Catalunya. Posledně jmenovaná barva je k dispozici exkluzivně pro Audi RS 3 Sportback.

Interiér a výbava

Sportovně černý interiér nového modelu Audi RS 3 Sportback je ozdoben logy RS. Sportovní sedadla jsou čalouněna jemnou kůží Nappa s šedým kontrastním prošíváním. Multifunkční sportovní volant RS, potažený kůží a Alcantarou, má dole zploštělý věnec. Speciálním sportovním designem si říká o pozornost rovněž páka voliče. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr motorového oleje a stopky.

Atmosféru dynamiky završují ušlechtilé detaily a mimořádně pečlivé zpracování. Pedály a opěrka pro levou nohu jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli, části výplní dveří jsou potaženy Alcantarou. Kliky dveří mají v typickém stylu modelů RS podobu dvou štíhlých lamel. Ozdobné obložení v prostorovém designu je černé (na přání hliník Race nebo uhlíkový kompozit). Podklady sdružených přístrojů RS jsou černé, ručičky červené a stupnice bílé. Přístroje mají velmi kvalitní ozdobné rámečky v lesklém antracitově černém odstínu.

K sériové výbavě nového modelu Audi RS 3 Sportback patří také parkovací senzory plus a MMI Radio. Na přání nabízí Audi sportovní sedadla S – s kosočtvercovým prošíváním, reliéfními nápisy a na přání se světlým čalouněním – a poprvé v segmentu kompaktních vozů také nově vyvinutá skořepinová sedadla RS s integrovanými bočními airbagy a skořepinou sedadla z uhlíkového kompozitu. Tato sedadla jsou o sedm kilogramů lehčí než základní sportovní sedadla. Další atraktivní volbou je stylistický paket RS 3 pro interiér s červenými ozdobnými prvky na opěrce pro koleno, výdeších ventilační soustavy, podlahových rohožích a bezpečnostních pásech. Tato barva se leskne rovněž v perforování sportovních sedadel S.

Informační, zábavní a asistenční systémy z modelové řady A3 včetně systému MMI Navigation plus s MMI touch jsou bez omezení k dispozici také pro nový vrcholný model. Komfortní paket zvyšuje pohodlí například elektricky nastavitelnými a vyhřívanými předními sedadly, bederními opěrkami nastavitelnými ve čtyřech směrech, automaticky zatmavitelnými vnitřními zpětnými zrcátky a senzory světla a deště.

Dodávky výkonného pětidveřového modelu zákazníkům budou zahájeny v létě 2015. Již předchůdce byl velmi žádaný a Audi očekává velké úspěchy i od nového modelu RS 3 Sportback. Společnost quattro GmbH, která vyvíjí a vyrábí vysokovýkonné modely v rámci produktového portfolia společnosti AUDI AG, bude s touto novinkou nabízet sedm modelů RS – RS 3 Sportback, RS Q3, RS 4 Avant*, RS 5 Coupé, RS 5 Cabriolet*, RS 6 Avant* a RS 7 Sportback.

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků