Východ roste, západ trpí. Krize z nadvýroby v Evropě trvá

V prvním čtvrtletí letošního roku nebyla více než polovina automobilových závodů v Evropě využita naplno. „Očekáváme, že situace se zlepší až někdy kolem let 2016 a 2017,“ řekl Denis Schemoul, představitel IHS Automotive.

Aby se se současnou nepříznivou situací automobilky vyrovnaly, budou muset uzavřít další  závody nebo provést další radikální změny. 

Renault-Nissan převádí výrobu modelu Nissan Micra do ne zcela využitého závodu Flins ve Francii. Už dříve převedlo Audi výrobu SUV Q3 do závodu Seatu ve španělském Martorellu (na snímku).

Podle Philippe Jeana, představitele Evropské komise, je ten problém mnohem hlubší, než si lidé myslí, je mnohem rozšířenější. „Každý si dnes myslí, že se to týká dvou závodů Peugeotu ve Francii a dvou Fiatu v Itálii. Ale tak to není. Ten problém je po celé Evropě.“

Jedním z řešení je podle něj nepropouštět kvalifikované pracovníky, omezit výrobu ze čtyř na tři týdny v měsíci. „A ten volný týden mohou využít k lepšímu tréninku, k osvojení nových technologií.“

Podle něj Evropská komise selhala, když si nedokázala poradit s problémem nadvýroby. Vše zavinily „sobecké“ zájmy jednotlivých zemí.

Příští rok prý zavřou své závody automobilky Ford, Opel, PSA/Peugoet-Citroën a Volvo. Bude to v Německu, Francii, Velké Británii, Belgii a Švédsku. Připojí se tak k již uzavřenému závodu Opelu v Antverpách a Fiatu v Termini Imerse.

Zatímco závody v západní Evropě jsou zavírány, ty ve střední Evropě a v Turecku výrobu rozšiřují, nebo nové jsou otevírány. To má za následek, že se vyrábí stále stejné množství vozů jako před deseti lety.

Odhaduje se, že v období let 2002 až 2012 se výrobní kapacity v západní Evropě snížily o tři miliony vozů, zatímco ve střední Evropě a v Turecku se vyrábělo o stejné množství vozů více.

Ve stejném období také pokles prodej podle ACEA v západní Evropě ze 14 milionů vozů na 11,3 milionů v loňském roce.  
 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2007
Stav: 133 254 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků