Východ roste, západ trpí. Krize z nadvýroby v Evropě trvá

V prvním čtvrtletí letošního roku nebyla více než polovina automobilových závodů v Evropě využita naplno. „Očekáváme, že situace se zlepší až někdy kolem let 2016 a 2017,“ řekl Denis Schemoul, představitel IHS Automotive.

Aby se se současnou nepříznivou situací automobilky vyrovnaly, budou muset uzavřít další  závody nebo provést další radikální změny. 

Renault-Nissan převádí výrobu modelu Nissan Micra do ne zcela využitého závodu Flins ve Francii. Už dříve převedlo Audi výrobu SUV Q3 do závodu Seatu ve španělském Martorellu (na snímku).

Podle Philippe Jeana, představitele Evropské komise, je ten problém mnohem hlubší, než si lidé myslí, je mnohem rozšířenější. „Každý si dnes myslí, že se to týká dvou závodů Peugeotu ve Francii a dvou Fiatu v Itálii. Ale tak to není. Ten problém je po celé Evropě.“

Jedním z řešení je podle něj nepropouštět kvalifikované pracovníky, omezit výrobu ze čtyř na tři týdny v měsíci. „A ten volný týden mohou využít k lepšímu tréninku, k osvojení nových technologií.“

Podle něj Evropská komise selhala, když si nedokázala poradit s problémem nadvýroby. Vše zavinily „sobecké“ zájmy jednotlivých zemí.

Příští rok prý zavřou své závody automobilky Ford, Opel, PSA/Peugoet-Citroën a Volvo. Bude to v Německu, Francii, Velké Británii, Belgii a Švédsku. Připojí se tak k již uzavřenému závodu Opelu v Antverpách a Fiatu v Termini Imerse.

Zatímco závody v západní Evropě jsou zavírány, ty ve střední Evropě a v Turecku výrobu rozšiřují, nebo nové jsou otevírány. To má za následek, že se vyrábí stále stejné množství vozů jako před deseti lety.

Odhaduje se, že v období let 2002 až 2012 se výrobní kapacity v západní Evropě snížily o tři miliony vozů, zatímco ve střední Evropě a v Turecku se vyrábělo o stejné množství vozů více.

Ve stejném období také pokles prodej podle ACEA v západní Evropě ze 14 milionů vozů na 11,3 milionů v loňském roce.  
 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků