Vybíráte nové brzdové destičky? Poradíme, jaké vám budou vyhovovat

Na trhu se často setkáte se třemi základními typy brzdových destiček. Nelze však říci, které jsou ty nejlepší. Pro každého řidiče je ideální jiný typ.
Seznam kapitol
  1. Kapitola 1
  2. Kapitola 2

Brzdové destičky působí třením na brzdový kotouč a tím jej zpomalují, stejně jako celé auto. Ať už působením řidičovy nohy, či systémů jako ABS či ESP. Děje se tak přes brzdový válec a pístky, na které tlakem působí brzdová kapalina.

Brzdové destičky jsou podobně jako brzdová kapalina často přehlíženy. Často nás vůbec nezajímá, jaké nám v servisu namontují. Přitom tato malá, avšak velmi podstatná součástka, dokáže změnit chování vozu.

Hackeři útočili na automobil. Přes web ovládli brzdy i motor

Všechny destičky se skládají z ocelového plátu, na kterém je brzdná hmota. Velké rozdíly jsou především v materiálu této části, která se dotýká brzdových kotoučů. Důležitými kritérii jsou především výkonnost v nízkých a vyšších teplotách, či rychlost opotřebení. Myslet je zapotřebí i na drsnost. Známé jsou případy, kdy byly namontovány závodní drsné destičky, které nemají homologaci pro silniční provoz. Kotouče ovšem na voze zůstaly sériové. V takovém extrémním případě můžete sjet kotouč dříve, než agresivní destičky.

Rozlišujeme tři základní typy podle materiálu. Jsou jimi organické, semi-metalické a keramické. Pojďme si nyní jednotlivé typy představit podrobněji.

Organické destičky (bezazbestové)

Klepněte pro větší obrázek

Zpravidla nejlevnější typ destiček je také označován zkratkou NAO. Před rokem 1970 obsahovaly všechny destičky azbest. Podobně jako v ostatních odvětvích však byl tento materiál pro škodlivost zdraví zakázán, a tak se tento typ dnes označuje také jako bezazbestový. Materiál těchto destiček je dnes vyroben z vláken organických látek s vysokou tepelnou odolností, jako je uhlík, guma, sklo či kevlar.

Organické destičky obsahují 10 – 30 % kovu. Existuje však i poddruh s nízkým obsahem kovů. Takové destičky obsahují maximálně 5 % kovu.

Většina výrobců nasazuje organické destičky z výroby, avšak pojmem většina se rozumí těsně přes 50 %, ostatní vozy jsou sériově vybaveny následujícími typy.

Technika | Volkswagen | Renault | Hatchbacky | Srovnávací testy | Sportovní auta

Dynamika: VW Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. Trophy-R

Kromě nižší ceny bezazbestové destičky nabízejí lepší brzdný účinek za studena, jsou také méně hlučné. Vyznačují se však měkkostí materiálu, což  znamená rychlejší opotřebení, velkou prašnost a rychlejší přehřátí v náročných podmínkách. Kvůli tomu pak ztrácí potřebné vlastnosti.

Tento typ lze vřele doporučit řidičům, kteří od brzd nevyžadují velké výkony, nejezdí po horách či na okruhy, ani stylem brzda-plyn, třeba ve městě. Takoví šoféři naopak ocení nízkou hlučnost a pořizovací cenu. Snad všem ale bude vadit vysoká prašnost, kdy se materiál destiček doslova zažírá do kol.

Mezi výhody tedy jednoznačně patří nízká pořizovací cena, nízká hlučnost, dobré fungování za nízkých teplot. Naopak nevýhodami jsou rychlé opotřebení, rychlé vadnutí brzd (malá odolnost při vyšších teplotách) a velká prašnost.

Následující kapitola
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 124 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2006
Stav: 158 570 km
Cena: 35 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 324 km
Cena: 40 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

dnes | Stanislav Kolman | 40 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků