Výběr daně z benzinu nesplnil očekávání, tlak na změnu roste

Stát loni vybral na spotřebních daních z benzinu a nafty 81 miliard korun, což bylo o 2,1 miliardy méně, než plánoval v návrhu státního rozpočtu. Proti roku 2010 se vybralo o 400 milionů korun méně.

Před dvěma lety zvýšené sazby daně tak podle kritiků působí kontraproduktivně. I vláda připouští, že jedním z důvodů nižšího výběru jsou vysoké ceny motorové nafty v tuzemsku, které nejsou atraktivní zejména pro kamionovou dopravu. 

V porovnání s rokem 2009 vzrostly k loňskému roku průměrné sazby daně z pohonných hmot o devět procent. Zvyšovaly se k 1. lednu 2010. Výběr daně se ale podle vlády zvýšil za stejné období jen o 1,9 procenta.

Vláda ale upozorňuje, že za snížením výběru na dani z pohonných hmot je také dlouhodobý pokles spotřeby benzinů, který mohla způsobit větší obliba aut na naftu, ale i úsporná opatření domácností. Za pokles výběru daně můžou prý také daňové úniky způsobené nelegálními dovozy nafty nebo nelegálním přimícháváním tzv. formových olejů do nafty. Formové oleje se používají například k vymazávání forem pro betonáž a podobají se naftě.

ČSSD chce daň snížit, vláda je proti

Ve sněmovně nyní leží sociálnědemokratický návrh na snížení daně u nafty o 2,50 korun na litr a u benzinu o 1,50 korun na litr. ČSSD odhaduje, že snížení daně by vyneslo navíc tři až pět miliard korun. Sociální demokraté argumentují tím, že tuzemská spotřební daň z pohonných hmot je neúměrně vysoká a motivuje občany a zejména velkodopravce k cenově výhodnějším nákupům nafty a benzinu v okolních zemích.

Vláda ale s tímto návrhem nesouhlasí. Pokud by nenastal předpokládaný nárůst prodejů, pak se příjmy státního rozpočtu podle vlády mohly propadnout až o víc než 15 miliard korun. Také prý není jisté, zda by ceny klesly, protože nelze vyloučit, že prodejci by zvýšili své marže.

Zdroj: E15.cz
 

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků