VW Scirocco: fenomén je zpět

Pokračovatel rodu sporťáků s VW ve znaku debutoval v Ženevě. Pojďme si nyní shrnout všechny detaily (a odhalit první ceny).

Historie v kostce

Historie modelu Scirocco se začala psát počátkem sedmdesátých let, kdy karosářská společnost Karmann ve spolupráci s Volkswagenem hledala vhodnou náhradu za model Karmann Ghia coupé, jehož produkce byla ukončena v roce 1974. V tom samém roce sjel z výrobní linky v Osnabrucku první Volkswagen Scirocco, tehdy ještě s kruhovými předními světlomety. Nový model stál na platformě s označením A1, která byla převzata z první generace modelu Golf. Co se týče vzhledu, oproti Karamnnu Ghia coupé se toho změnilo opravdu mnoho, klasické tvary, charakteristické pro šedesátá léta, byly nahrazeny hranatými liniemi, zkosenou zádí a podlouhlými zadními světly. Vozu, jehož vzhled má na svědomí italská designován ikona Giorgio Giugiaro, se prodalo 504 tisíc kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Scirocco si získal značnou oblibu zejména na domácím trhu, a tak nebylo pochyb, že až nastane vhodná chvíle, první generaci vystřídá druhá. Tak se stalo v roce 1982, kdy se začalo s její produkcí. V tomto případě nebyl designový skok až tak obrovský, jako v prvním případě, ovšem i druhá generace přinesla pár zásadních změn. Vůz se i nadále vyráběl na platformě A1, přední kruhová světla nahradily dvě dvojice obdélníkových, z profilu nabral vůz ještě sportovnější vzhled, který byl podtržen dynamicky tvarovanou zádí. Několik změn nastalo i v nabídce motorů - zatímco k první generaci byl jako nejsilnější agregát nabízen 1,7-litrový čtyřválec, pod kapotou druhé generace již bylo možné mít i 16-ti ventilový 1,8-litrový čtyřválec DOHC . Výroba tohoto modelu v německé fabrice Osnabruck skončila v roce 1989 a automobilka si mohla na své konto připsat necelých 292 tisíc prodaných kusů, což je oproti první verzi poměrně zřetelný propad.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Po druhé generaci jsme název Scirocco už „neslyšeli“, v roce 1989 se začal vyrábět jeho další nástupce s názvem Corrado. Tento vůz si rychle získal své fanoušky, stal se jedním z legendárních aut devadesátých let. Ze strany jednoho britského média jsme dokonce měli možnost slyšet frázi, že „Corrado je jedním z těch vozů, které jednoduše musíte řídit předtím, než zemřete“. Volkswagen Corrado je vozem, který si masy získal nejen svým jednoznačným vzhledem, ale i bohatou nabídkou agregátů od 1,8 litrový čtyřválec až po 2,9 litrový šestiválec s označením VR6. Z roku 1995, kdy produkce tohoto vozu skončila, se však přesuňme do současnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Současnost a ceny

Fakt, že automobilka vzkřísí jméno Scirocco, jsme věděli již poměrně dlouho, ale až letos na jaře jsme měli možnost spatřit finální podobu tohoto modelu na ženevském autosalonu. Automobilka slibuje, že řídit tento vůz bude nejen potěšením díky propracované technice, ale i výjimečnému designu. Toto prohlášení zní z úst představitelů automobilky jako Volkswagen podivně, protože právě „lidová auta“ jsou podrobovaná kritice za bezcharakterní vzhled i nudnou jízdu. Ale design nového Scirocca bezcharakterní určitě není a pokud bude vůz naladěn alespoň tak dobře jako poslední Golf GTI, nuda s ním jistě též nebude.

Vnější vzhled vozu je ale těžké nějak objektivně hodnotit, a tak se raději podívejme na vnější rozměry. Nové Scirocco je 1 404 mm vysoké, 4 256 mm dlouhé a 1 810 mm široké, rozvor náprav je 2 578 mm. S těmito rozměry můžeme vůz brát jako poměrně „šikovný” a variabilní. Druhou zmíněnou vlastnost oceníme zejména v interiéru, který je poměrně prostorný, a to i díky zadnímu oknu, které má sklon téměř 90°. Objem zavazadlového prostoru tak činí až 755 l, což je na vůz pro sportuchtivé řidiče vcelku slušné.

Dostáváme se k nabídce agregátů, která je také poměrně bohatá. Zastoupeny jsou zde tři zážehové pohonné jednotky TSI s výkony 90 kW (122 koní), 118 kW (160 koní) a 147 kW (200 koní). První agregát z jmenovaných je uzpůsoben pro šetrnou jízdu, maximální točivý moment 200Nm dosahuje už při 1 500 ot./min. a výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 6,1 l/100 km. Vznětové agregáty zde zastupuje čtyřválec TDI s technologii common-rail nabízející výkon 103 kW (140 koní).

Ke všem motorizacím je standardně dodávána šesti stupňová manuální převodovka, přičemž k dieselovému agregátu je za příplatek nabízen šestistupňový automat DSG a k dvojici nejsilnějších zážehových jednotek je za příplatek dostupný sedmistupňové DSG. K technickým „vychytávkám“ patří třeba adaptivní šasi DCC, elektro-mechanický modul upravující přesnost řízení a elektronicky nastavitelná tuhost tlumičů. Přizpůsobitelný povozek pozná tři předvolené režimy jízdy: Sport, Comfort a Normal.

Co se týče základní výbavy, na její seznamu nechybí třeba 17-ti palcová litá kola, výškovo nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kůží čalounění volant, sportovně tvarovaná sedadla, elektricky stahovatelná okna, klimatizace… O bezpečnost je taky dobře postaráno, vůz již v základu disponuje systémy ESP a ABS a o bezpečnost posádky se mj. stará i šestice airbagů. Seznam doplňkové výbavy je taky celkem bohatý, kromě standardních záležitostí jako je například kožené čalounění, zde najdeme i panoramatickou střechu.

Počáteční cena byla určena zatím pro Velkou Británii, kde se Scirocco začne prodávat přibližně v polovině listopadu. Cena základní verze se 1,4 litrovým čtyřválcem TSI byla stanovena na 20 500 liber (cca. 625 000 Kč). Vůz se objeví nejprve s dvěma zážehovými agregáty a o několik měsíců později se přidá ještě jeden zážehový a vznětový motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
VW Scirocco
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 525 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků