Od vypuknutí aféry Dieselgate nebylo zcela jasné, zda se tajný software v řídících jednotkách motorů TDI nějak projevoval i při homologačních zkouškách v EU a zda ovlivnil jejich výsledek. Fakt, že automobilka bez velkých řečí vztáhla plánovanou svolávací akci i na Evropu, sice mluvil sám za sebe, ale jasné prohlášení chybělo. Jistý průlom v tomto směru přineslo včerejší slyšení britského šéfa VW před tamními zákonodárci.
„Jak tomu rozumím (a nejsem inženýr), systém recirkulace plynů v motoru ovlivnil množství NOx produkované auty, které jsme prodávali na britském trhu. Tyto vozy mají samozřejmě typové schválení v celé Evropě a schvalování probíhalo v Německu,“ řekl Paul Willis v Dolní sněmovně Spojeného království.
„…Naše motory se chovaly v testovacím režimu jinak než ve skutečném světě. Proto musíme auta opravit…“, prohlásil dále.
Je to poprvé, kdy představitel Volkswagenu veřejně připustil, že nedovolený software byl aktivní i při evropských homologačních zkouškách. Metodika EHK 83, která se k měření emisí při homologaci používá, přitom detekci probíhající zkoušky zakazuje.
Jiří Červenka, Dalibor Žák