VW Polo GTI: 180 koní, dvě přeplňování i spojky

Rok po uvedení nového Pola zkusí Volkswagen na trhu štěstí i s jeho provedením GTI. To se opovážlivě přibližuje většímu Golfu.

Za pár týdnů uplyne rok od doby, kdy jsme vám poprvé představili novou generaci Volkswagenu Polo. Jeho cesta automobilovým světem je od té doby dlážděna úspěchy, které byly korunovány vítězstvím v soutěži Auto roku 2010. U Volkswagenu se ale rozhodli nesedět s rukama v klíně a čekat na další potlesk, sestava nabídky nového Pola bude totiž brzy podpořena velmi silným hráčem - modelem GTI.

Úspěch nového Pola je nesporně postaven na jeho vzhledu, který ani rok po představení neztratil na své atraktivitě. Nějaká technická perlička ale nabídce v modelu chyběla, výkon nejsilnějších verzí končil na cifře 77 kW (105 koní) a to na dnešní dobu věru není mnoho. Situace se nyní významně změní - v Ženevě Volkswagen představí Polo GTI, jehož výkon bude téměř dvojnásobný, bude mít hodnotu 132 kW neboli 180 koní. Pojďme se ale na vlastnosti novinky podívat pěkně popořádku.

Vzhledem vůz skutečně nepřekvapí. Jestliže se samotnému Polu říká „malý Golf”, pak Polo GTI je učiněným „malým Golfem GTI”. Volkswagen se ani nesnažil obě GTI nějak odlišit, to spíše naopak, jejich specificka jsou prakticky totožná. S oběma nárazníky o mnoho jinak snad ani naložit nešlo, ale 17" kola, „včelí plástev” na místě mřížky chladiče, červená linka okolo ní nebo červeně lakované třmeny brzd, to už jistě není podobnost neúmyslná či náhodná. I pohled do interiéru pak odhalí podobný smysl pro detail ze strany tvůrce.

Vizuální připodobnění malého GTI většímu ale není zcela nemístné. I technika se svými možnostmi většímu bratříčkovi značně přiblížila, jakkoli je ve výsledku zcela odlišná. Nové Polo GTI je totiž vybaveno rovnými 180 koňmi, což je hodnota proklatě blízká 210 koníkům, kterými se pyšní Golf. Akorát místo dvoulitru si Polo vystačí s dvakrát přeplňovaným (turbo a kompresor, více o tomto motoru zde) 1,4 TSI.

Motor je bohužel pevně spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, příznivci manuálního řazení tedy (jak už je dnes obvyklé) spláčou nad výdělkem. Dynamice vozu to ale ani trochu neubírá na lesku - při hmotnosti pouze 1 184 kg dosáhne stovky za 6,9 sekundy a maximální rychlost se přiblíží 230 km/h (přesná cifra je 228). Průměrná spotřeba v laboratorních podmínkách činí 6 litrů benzinu na 100 km, v reálu je třeba počítat při alespoň trochu adekvátním stylu jízdy spíše s desetilitrovým odběrem.

Ze zbylých detailů stojí za zmínku snad už jen použití „elektronického diferenciálu”, který bude pomocí přibržďování odlehčeného kola pomáhat výkonu směrem na to zatížené. Totéž můžeme už dlouho vidět třeba v Seatech pod názvem XDS. A možná vám zmínka slova Seat připomněla, že nové polo GTI je technicky prakticky totožné se Seatem Ibiza Cupra, který se na trhu potuluje již nějaký ten pátek.

Polo GTI začne své toulky trhem hned po ženevském autosalonu, kde se poprvé představí světu. K dispozici bude ve tří- i pětidvéřovém provedení za zatím neznámou cenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Volkswagen Polo GTI pro rok 2010
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2010
Stav: 140 312 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2004
Stav: 159 323 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Touran 2
Rok výroby: 2004
Stav: 165 221 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků