VW Polo BlueMotion: šetřílek v detailech

Volkswagen Polo BlueMotion aspiruje na nejhospodárnější pětimístný vůz současnosti. Nyní o ném konečně vše důležité.

Polo BlueMotion zatím v tiskových materiálech Volkswagenu figuruje stále jako koncept a opravdu nejúposrnějším pětimístným vozem na trhu se stane jen pokud se dostane do sériové výroby. O tom ale není třeba příliš pochybovat, jakýkoli „CO2-friendly” vůz má dnes cestičku ke slávě vymetenou.

Ponejprv jsme vás o něm stručně informovali na tomto místě, dnes přinášíme podrobnější údaje a veškeré dostupné fotografie. Osobně tomuto projektu držím palce, protože malé auto budoucnosti by mělo být především hospodárné a konstrukčně co nejjednodušší, což takřka vylučuje použití hybridních soustav a dalších náročných kombinací. Srdcem Pola BlueMotion je tak nový vznětový motor s objemem 1,2 l, výkonem 75 koní (55 kW) a přímým vstřikováním common rail, jehož vývoj však zatím nebyl zcela dokončen. Podle výrobce bude činit spotřeba paliva nového vozu v kombinovaném jízdním režimu jen 3,3 l/100 km, což bude znamenat emise CO2 ve výši 87 g/km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vůz bude kromě jiného opatřen systémem zhášení motoru start-stop a regenerativním bržděním, přičemž jen tyto dvě soustavy údajně snížily průměrnou spotřebu o dvě deci nafty na 100 km jízdy. Co je ale důležitější, Polo BlueMotion váží jen 1 080 kg, což je v dnešní době úctyhodná hodnota. Novinka však bohužel zůstává stále těžší než někdejší Golf první generace, což je daní za větší pohodlí, tuhost a (pasivní, u aktivní je tomu právě naopak) bezpečnost.

Dalších úprav doznala pochopitelně aerodynamika. Světlá výška mírně poklesla o 10 mm, spodek vozu byl vyhlazen, maska chladiče je takřka zakrytá a lehké patnáctipalcové ráfky nesou u konstruktérů oblíbené, ale drahé pneumatiky se sníženým valivým odporem. A tím vším se ušetřilo dalších 0,8 litru nafty potřebné na ujetí 100 km. Prototyp vystavený letos v Ženevě byl vybaven displejem naznačujícím optimální dobu pro řazení a novým lakem s odstínem Emotion Blue. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Použitý systém start-stop funguje obvyklým způsobem. Když řidič po zastavení vyřadí a pustí spojku, motor zhasne a na displeji se objeví příslušná zpráva. Když se pak rozsvítí na semaforu zelená, motor naskočí po vyšlápnutí spojky a jede se dál.

Ani rekuperační brždění není žádnou novinkou. Při brždění motorem se produkce aletrnátoru zvýší, aby maximálně využívala kinetickou energii a odlehčovala brzdám. Naopak při akceleraci výkon alternátoru může dočasně klesnout až k nule, což opět přispívá k příznivé spotřebě paliva.

Šéf vývojového týmu Dr. Ulrich Hackenberg předpovídá, že výroba vozu by se mohla rozběhnout již v únoru příštího roku. Ti, kteří prožívají extázi z řízení pouze u čerpací stanice, by se tak mohli dočkat svého nového favorita již za necelý rok.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků