VW Polo BlueMotion: šetřílek v detailech

Volkswagen Polo BlueMotion aspiruje na nejhospodárnější pětimístný vůz současnosti. Nyní o ném konečně vše důležité.

Polo BlueMotion zatím v tiskových materiálech Volkswagenu figuruje stále jako koncept a opravdu nejúposrnějším pětimístným vozem na trhu se stane jen pokud se dostane do sériové výroby. O tom ale není třeba příliš pochybovat, jakýkoli „CO2-friendly” vůz má dnes cestičku ke slávě vymetenou.

Ponejprv jsme vás o něm stručně informovali na tomto místě, dnes přinášíme podrobnější údaje a veškeré dostupné fotografie. Osobně tomuto projektu držím palce, protože malé auto budoucnosti by mělo být především hospodárné a konstrukčně co nejjednodušší, což takřka vylučuje použití hybridních soustav a dalších náročných kombinací. Srdcem Pola BlueMotion je tak nový vznětový motor s objemem 1,2 l, výkonem 75 koní (55 kW) a přímým vstřikováním common rail, jehož vývoj však zatím nebyl zcela dokončen. Podle výrobce bude činit spotřeba paliva nového vozu v kombinovaném jízdním režimu jen 3,3 l/100 km, což bude znamenat emise CO2 ve výši 87 g/km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vůz bude kromě jiného opatřen systémem zhášení motoru start-stop a regenerativním bržděním, přičemž jen tyto dvě soustavy údajně snížily průměrnou spotřebu o dvě deci nafty na 100 km jízdy. Co je ale důležitější, Polo BlueMotion váží jen 1 080 kg, což je v dnešní době úctyhodná hodnota. Novinka však bohužel zůstává stále těžší než někdejší Golf první generace, což je daní za větší pohodlí, tuhost a (pasivní, u aktivní je tomu právě naopak) bezpečnost.

Dalších úprav doznala pochopitelně aerodynamika. Světlá výška mírně poklesla o 10 mm, spodek vozu byl vyhlazen, maska chladiče je takřka zakrytá a lehké patnáctipalcové ráfky nesou u konstruktérů oblíbené, ale drahé pneumatiky se sníženým valivým odporem. A tím vším se ušetřilo dalších 0,8 litru nafty potřebné na ujetí 100 km. Prototyp vystavený letos v Ženevě byl vybaven displejem naznačujícím optimální dobu pro řazení a novým lakem s odstínem Emotion Blue. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Použitý systém start-stop funguje obvyklým způsobem. Když řidič po zastavení vyřadí a pustí spojku, motor zhasne a na displeji se objeví příslušná zpráva. Když se pak rozsvítí na semaforu zelená, motor naskočí po vyšlápnutí spojky a jede se dál.

Ani rekuperační brždění není žádnou novinkou. Při brždění motorem se produkce aletrnátoru zvýší, aby maximálně využívala kinetickou energii a odlehčovala brzdám. Naopak při akceleraci výkon alternátoru může dočasně klesnout až k nule, což opět přispívá k příznivé spotřebě paliva.

Šéf vývojového týmu Dr. Ulrich Hackenberg předpovídá, že výroba vozu by se mohla rozběhnout již v únoru příštího roku. Ti, kteří prožívají extázi z řízení pouze u čerpací stanice, by se tak mohli dočkat svého nového favorita již za necelý rok.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků