Volkswagen v poslední době chrlí na trh jednu novinku za druhou a mezi ty nejvýznamnější patří Passat ve variantě kombi a kompaktní sedan Jetta. Oba vozy jsou již na českém trhu k dispozici a my jsme je mohli vyzkoušet na letišti v Hoškovicích u Mladé Boleslavi. Jaké jsou naše dojmy z prvního pořádného svezení?
Kapitoly článku:
Volkswageny Jetta a Passat Variant nejsou v Česku úplně nejžhavější novnikou a již pár týdnů je můžete vidět u delaerů značky. Ani na AutoRevue.cz se o nich nezmiňujeme poprvé, o příchodu Jetty na český trh jsme vás důkladně informovali již na konci sprna, o novém praktickém Passatu jsme vám pak přinesli hned několik velkých článků – především jeho podrobné představení a informace o českých cenách. Volkswagen se ale rozhodl oba modely prezentovat současně novinářům i zákazníkům na pečlivě připravené akci až minulý týden, a proto vám první dojmy ze svezení těmito vozy přinášíme až dnes. Zájemce o základní fakta o vozech odkáži na výše zminěné články, kde najdou vše potřebné, zde si s dovolením nechám prostor pouze pro mé pocity z osobního setkání. Mají tyto nové „vzdušné jevy“ z Německa šanci pořádně provětrat český trh?
Flotila testovacích aut...
Parta Passatů? Kdepak, samé Jetty... --- Při jízdě zručnosti exceloval mrštný Fox, Golf GTI neměl šanci.
Jetta je elegantní...
Stejně jako minulý týden v dojmech ze svezení s BMW 130i musím i zde konstatovat, že jsem ani jeden z nových Volkswagenů v Hoškovicích neviděl poprvé, ale i v tomto případě bylo setkání s nimi v něčem nové. Je přece jen rozdíl vidět jich celou škálu různých modelů na denním světle, než pár nablýskaných kousků v záři autosalonových reflektorů. Přichystáno bylo hned devět Jett a tři Passaty Variant, a tak bylo opravdu na co koukat.
Tmavě modrá Jettě sluší
Začnu u početněji zastoupeného modelu, tedy u Jetty. Její historie je poměrně bohatá, i když se to Evropanovi nemusí zdát. Sedan na bázi Golfu má Volkswagen v nabídce již desítky let, na starém kontinentu se ale vždy jmenoval trochu jinak. Jetta, Vento, Bora, to všechno jsou názvy na sebe navazujících modelů. Naproti tomu v Americe má vůz vybudovanou velmi slušnou pověst jako Jetta (jde o historicky nejprodávanější evropský vůz v americe) a je s podivem, že ke sjednocení názvů došlo opět až letos po uvedení poslední generace. I když se někomu názvy Bora či Vento líbily více, považuji sjednocení názvů za dobrý a image modelu svědčící tah. Dnes zde máme Jettu a hotovo.
Záď vozu nezapře inspiraci Passatem, na vůz je však "naroubována" nenásilně a nepůsobí těžkým dojmem.
Volkswagen se dlouhodobě snaží kompaktním sedanům odebrat vnímání „Golfu s kufrem“, je však otázkou, jak toho chce docílit, když u Jetty použil prakticky stejnou příď jako u Golfu. Nicméně, udělám lidem od VW radost a řeknu, že Jetta mi spíše než jako Golf s kufrem přijde jako malý Passat. Však se podívejte na její záď, inspirace Passatem je zjevná. Jetta mi ovšem přijde být povedenější než Passat, má uhlazenější linie a ztvárněním vozu od A-sloupků dále se konstrukterům celkem vkusně podařilo zakrýt jasný „náběh“ zakulacené přídě na pětidvéřovou karoserii. „Malý Passat“ navíc nemá tak mohutné převisy karoserie jako jeho velký bratr a co hlavně, jeho designové pojetí se vystříhalo několika podivných řešení, kterými Passat trpí a o kterých budu hovořit i o pár řádků níže. Zkrátka elegantní malý sedan. Asi nejsem ten správný zahrádkář, ale klasické tříprostorové karoserie v kompaktním balení mají mé sympatie, pokud se je povede ztvárnit tak, aby opravdu nevypadaly jako hatchback s „přilepeným“ kufrem. U Jetty se to podařilo a vůz působí dojmem kompaktního celku, v mém soukromém žebříčku jí mezi malými sedany řadím na druhé místo za Focus sedan.
...Passat Variant zjevně praktický
Již v našem prvním testu Passatu sedan jsem hořekoval nad některými detaily karoserie, které narušují čistotu jejího designu a i u kombíku musím trvat na svém. Design jako celek působí moderním a na VW nečekaně neotřelým dojmem, problematické detaily ale nelze přehlédnout. Za velmi nešťastné považuji hlavně provedení předního nárazníku, který je v místě návaznosti na přední světla rozdělen dvěma spárami na čtyři různé části. Všimněte si také podivné návaznosti přední kapoty na A-sloupky pramenící z jejího zasahování do předních blatníků nebo zvláštní návaznosti zadního nárazníku na koncová světla.
Passat Variant se povedl, škoda zvláštních detailů jako je návaznost předního nárazníku na zbytek karoserie
I když z mohutné zádě Variantu čiší praktičnost, vypadá lépe než u sedanu. Velký zadní převis nepůsobí u kombíku nepatřičně a právě zadní nárazník, který je snad úplně stejný jako u sedanu, vypadá u kombi jako když je na svém místě. Malá a zužující se zadní boční skla pak dodávají zádi jakýsi fortel a podtrhují klínovitý profil. Kombi je vzadu zkrátka povedenější než sedan a pokud u VW něco udělají s detaily na přídi, bude to zase ten elegantní Passat. Dnes musím říci, že Passat má svá „ale“ a jakási uhlazenost předchozí generace mu pořád chybí. Kombi má každopádně opět velkou šanci oslovovat velké procento zákazníků, to dosavadní se v některých letech svými prodeji dokonce drželo nad sedanem.
Záď kombi je vyvedena čistěji než u sedanu