VW Group vydělává, Ford vyniká produktivitou

Nová studie jedné z německých univerzit ukazuje, že produktivita práce u Volkswagenu není ve světovém měřítku nijak závratná.

Tuto studii vypracoval institut pro výzkum automobilového průmyslu při Univerzitě Duisburg – Essen. Podle jejích závěrů jsou prodejní výsledky a zisky koncernu Volkswagen, jenž si v dohledné době dělá zálusk na první pozici v celém světě, skutečně vynikající, ale ve srovnání s americkými automobilkami poněkud zaostává v produktivitě práce, což by mohlo mít na odvážné expanzivní plány neblahý vliv. Dokonce takový General Motors, jenž teprve před nedávnem „utekl hrobníkovi z lopaty“, deklasuje VW Group v některých klíčových parametrech, jakými jsou počet prodaných aut na jednoho zaměstnance nebo provozní zisk na jednoho zaměstnance.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu 

A právě tato skutečnost by mohla narušit plány Volkswagenu na razantní rozvoj, neboť se lze jen stěží domnívat, že by přijetí 50 000 nových pracovníků v krátké době mohlo mít okamžitý a adekvátní vliv na prodeje automobilů. VW Group přitom chce být v roce 2018 největším producentem automobilů na světě s ročními prodeji přes 10 milionů vozidel. V loňském roce mu patřilo třetí místo s prodanými 7,1 miliony aut, přičemž své prvenství již potřetí v řadě obhájila Toyota (8,4 mil.). Volkswagen však vykázal rekordní provozní zisk ve výši 7,1 miliardy eur, což s rezervou stačilo k překonání koncernu General Motors (3,9 miliardy eur) i Fordu (6,4 miliardy eur).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Ford Focus vznikají pro americký trh v Michiganu

Ford Motor Company za loňský rok vyrobila jen 5,5 milionu automobilů, nicméně podle výše zmíněné studie německé univerzity na každém z nich vydělala 1 165 eur, zatímco u VW Group to bylo 991 eur a GM dokonce jen 450 eur. Také v samotné efektivitě výroby se lépe daří americkým koncernům. U VW připadlo za loňský rok na jednoho zaměstnance v průměru 18 vyrobených vozů, u Fordu jich bylo 34 a u GM dokonce 42. Na jednoho zaměstnance pak připadl provozní zisk ve výši 17 880 eur u Volkswagenu, 19 510 eur u General Motors a plných 38 232 eur u Fordu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Teprve nedávno otevřený výrobní závod General Motors v Lansingu

Volkswagen si dobře nevedl ani v porovnání příjmů na jednoho zaměstnance. Zatímco Ford vykázal v průměru 571 470 eur a General Motors 520 347 eur, VW Group jen 317 679 eur. „Pokud by se chtěl Volkswagen zařadit k nejproduktivnějším, musel by při současném stavu zaměstnanců vyrábět 8,1 milionu vozů ročně. Aby se vyrovnal Fordu, musel by po zvýšení stavu na 450 000 zaměstnanců v roce 2018 vyrábět 15,1 milionu aut,“ tvrdí ředitel institutu prof. Ferdinand Dudenhoeffer.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků