VW Golf R Variant: Jak vysoký má reálný výkon a o kolik je Cupra slabší?

Po Octavii Combi RS a Seatu Leonu ST Cupra se nám konečně na chvíli dostal do rukou také Golf R Variant. Využili jsme tuto příležitost a vyrazili na brzdu změřit reálný výkon jeho motoru. Výsledek rozhodně nezklamal.

Volkswagen Golf R Variant je pro nás zakleté auto. První test byl naplánován už na červenec nedlouho poté, co do ČR dorazil testovací exemplář, jenže domluvený termín nakonec nevyšel, protože auto mělo jiné povinnosti. Napodruhé vůz od začátku testu hlásil závadu start/stop systému a už po prvních několika kilometrech bylo jasné, že je něco špatně. Převodovka si s motorem vůbec nerozuměla, dynamika byla oproti Leonu ST Cupra znatelně horší, takže jsme vůz zase vrátili.

Testy | Video | Kombi | Sportovní auta | Seat

Seat Leon ST Cupra: Zimní pneu prodlouží brzdnou dráhu o 26 %

Napotřetí vše už konečně klaplo, ale šlo pro  změnu o zkrácenou zápůjčku, během které nebyl čas na klasické měření dynamiky a realizaci kompletního testu. Nicméně příležitost jsme využili alespoň k změření výkonu. Už dříve jsme totiž měřili Octavii RS, RS 230 i Seat Leon Cupra. Z rychlých koncernových kombíků chyběl právě jenom Golf R.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na brzdě u kolegů ze společnosti Dieselpower už byla Octavia RS 230 i Seat Leon ST Cupra. Teď se konečně naskytla příležitost otestovat i vrchol ostrých koncernových kombíků 

Teorie je ve všech případech velmi podobná. Pohon má na starost přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1984 cm3, který je v Golfu naladěný na 221 kW (300 k) dostupných při 5500 ot./min a 380 Nm (1800-5500 ot./min). Z koncernových modelů osazených tímto motorem je Golf R to nejrychlejší. Ani Audi S3 nenabídne více.

Testy | Audi | Sportovní auta | Sedany

Test Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro: Máte peníze navíc?  

Vzhledem k tomu, jaké výsledky předvedla Octavia RS a Seat Leon Cupra, bylo v podstatě dopředu jasné, že i Golf R Variant by měl v praxi nabídnout více, než co je oficiálně udáváno. Než se ale podíváme na konkrétní hodnoty, je potřeba zdůraznit jednu skutečnost. V autě bylo při měření palivo Shell V-Power Nitro+. Až se budete níže dívat na porovnání s ostatními koncernovými kombi, pamatujte, že Octavia Combi RS 230 měla při měření výkonu obyčejný Natural 95. 

Jaký rozdíl na výkonu udělá benzin s vyšším oktanovým číslem, to jsme si vyzkoušeli v rámci dlouhodobého testu Seatu Leon ST Cupra:

Život řidiče | Technika | Kombi | Palivo | Seat

Změřili jsme benzin s oktanovým číslem 95, 98 a 100. Výsledek překvapil

Bezmála 320 koní

Golf R Variant na brzdě potvrdil naše předpoklady. Na místo maximálních 300 koní se totiž nakonec dostal ještě o 18 koní výše (při 6184 ot./min). Jak je v grafu vidět, udávané výkonové maximum překročil zhruba při slibovaných 5500 ot./min, ale výkon ještě dále narostl. Výrazný pokles přichází za 6500 ot./min.

Točivý moment pak dosáhl maximálně na 410 Nm, přičemž 400 Nm je dostupných podle grafu od zhruba 2200 ot./min až do pěti tisíc. Celkově jsou rozdíly oproti slibovaným údajům prakticky totožné s tím, co dříve předvedl Leon ST Cupra vybavený benzinem s oktanovým číslem 98. Ten místo 280 koní vykázal rovných 300 koní.

Klepněte pro větší obrázek
Takhle vypadá průběh výkonu a točivého momentu u přeplňovaného benzinového čtyřválce, který koncern používá také u Octavie RS a Leonu Cupra. Golf R je ale nejvýkonnější a i on nabízí v praxi více než tabulky

Níže si pak v grafu můžete prohlédnout porovnání benzinové Octavie RS 230, Seatu Leon ST Cupra a Golfu R Variant. Ve všech případech byla v autě dvouspojková převodovka DSG.

Klepněte pro větší obrázek
Zde je pro představu porovnání všech ostrých koncernových kombíků. Rozdíl mezi Leonem Cupra a Golfem R není v praxi příliš velký

Je to raketa

Golf R Variant v zásadě není nic jiného než dnes už dobře známý Golf R s větším zavazadelníkem. Ten nabídne objem 605 litrů, což je velmi zajímavá odpověď na Octavii RS Combi. Oproti hatchbacku zde ale přece jen jeden rozdíl najdeme. Je to hmotnost, která se podepsala na hodnotách tabulkového zrychlení. Místo 4,9 s (v kombinaci s DSG), které potřebuje pro akceleraci na stovku hatchback, zvládne Variant stejnou věc za 5,1 s. Ale na to byste v praxi vůbec nepřišli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Golf R Variant se v redakci moc neohřál, ale i za tu chvilku ukázal, že jde o výborné auto, které je relativně pohodlné, praktické a zatraceně rychlé 

Kombík je totiž také nesmírně rychlý. Motor má krásný průběh, gradující zátah i charakter. Jen ten umělý zvuk výsledný dojem trochu kazí, nicméně tento problém řeší režim Individual, v rámci kterého si můžete umělý zvuk linoucí se z reproduktorů deaktivovat.

Stejně jako hatchback má i Variant tu vlastnost, kdy na okreskách jedete nesmírně rychle, ale nejste si tak docela jisti tím, zda vás to baví. Leon ST Cupra umí naservírovat více emocí, to je bez debat, ale R Variant je univerzálnější. Je na jednu stranu pohodlnější, na stranu druhou výkonnější a v přímce rychlejší. Je to zkrátka velmi zajímavé auto, ale také „lidový vůz“ s cenou přes milion korun. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Seat Leon 1.986
Rok výroby: 2013
Stav: 129 262 km
Cena: 259 000 Kč
Seat Ibiza 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 142 406 km
Cena: 55 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 125 569 km
Cena: 160 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 57 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků