VW Golf I končí svou životní pouť

Ne, nespletli jsme se v letopočtu ani v číslování generací Golfu. Teprve nyní odchází na zasloužený odpočinek Golf první generace.

Zní to opravdu neuvěřitelně, ale „jedničkový” Golf se ve výrobě udržel až do letošního roku. Volkswagen Golf se přitom světu představil v roce 1974, aby nahradil obstarožní model VW Type 1, tedy legendární Brouk. Oproti němu nabídnul moderní koncepci vpředu uloženého motoru a předního pohonu, jež v půli sedmdesátých let byla ještě takříkajíc v plenkách. Od Brouku jej rovněž výrazně odlišovala poněkud „krabicoidní“, střízlivě hranatá karosérie, jež zaručovala relativně velký vnitřní prostor a levnou výrobu ve velkých sériích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf I, 1974
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf I GTI, 1976

Evropská anabáze tohoto modelu je všeobecně známa, pozoruhodné jsou však úspěchy Golfu na jiných kontinentech. V náročných Spojených státech amerických se prodával pod jménem Rabbit a montoval se zde především v pennsylvánské továrně Westmoreland. Patřil mezi nejslabší vozy nabízené na tomto trhu, zážehový čtyřválec 1,5 l dával nějakých 70 koní a vůz s ním jezdil 150 km/h při průměrné spotřebě 6,2 l/100 km. Byl to vůz pro ty nejskromnější motoristy, což se změnilo dva roky nato, kdy zde začala výroba prvního, sportovně laděného provedení Golf GTI. Ten se vyznačoval vylepšeným podvozkem, ale především čtyřválcem s objemem 1,8 l a výkonem 90 koní. Zajímavostí zůstává, že v Evropě disponoval Golf GTI menším motorem (1,6 l), ale vyšším výkonem (110 koní).  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Rabbit, 1977

Roku 1984 začala výroba Golfu druhé generace, který byl větší a dražší než jeho předchůdce. Také proto se Volkswagen rozhodl, že Golf I bude produkován i nadále jakožto levnější provedení pro ty motoristy, kteří si na novosti nepotrpí. Distribuce pokračovala především na méně náročných trzích včetně toho jihoafrického, kde sjelo z linek více než 500 000 kusů. A zde byla produkce Golfu I ukončena teprve na sklonku srpna letošního roku.

Jihoafričané jej znají pod jménem CitiGolf a mohou se s ním setkávat v řadě provedení se zážehovými i vznětovými motory o objemu od 1,1 do 1,8 l kombinovanými s čtyř a pětistupňovými převodovkami včetně třístupňových „automatů“. I přes snahu jihoafrické automobilky o průběžné modernizace, která postupně přinesla třeba nová zadní světla nebo implantaci palubní desky VW Lupo včetně volantu s airbagem, však CitiGolf již dávno zastaral, a tak letos výroba Golfu první generace včetně jeho pohrobků definitivně skončila. Čest jeho památce...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
CitiGolf 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků