VW Golf I končí svou životní pouť

Ne, nespletli jsme se v letopočtu ani v číslování generací Golfu. Teprve nyní odchází na zasloužený odpočinek Golf první generace.

Zní to opravdu neuvěřitelně, ale „jedničkový” Golf se ve výrobě udržel až do letošního roku. Volkswagen Golf se přitom světu představil v roce 1974, aby nahradil obstarožní model VW Type 1, tedy legendární Brouk. Oproti němu nabídnul moderní koncepci vpředu uloženého motoru a předního pohonu, jež v půli sedmdesátých let byla ještě takříkajíc v plenkách. Od Brouku jej rovněž výrazně odlišovala poněkud „krabicoidní“, střízlivě hranatá karosérie, jež zaručovala relativně velký vnitřní prostor a levnou výrobu ve velkých sériích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf I, 1974
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf I GTI, 1976

Evropská anabáze tohoto modelu je všeobecně známa, pozoruhodné jsou však úspěchy Golfu na jiných kontinentech. V náročných Spojených státech amerických se prodával pod jménem Rabbit a montoval se zde především v pennsylvánské továrně Westmoreland. Patřil mezi nejslabší vozy nabízené na tomto trhu, zážehový čtyřválec 1,5 l dával nějakých 70 koní a vůz s ním jezdil 150 km/h při průměrné spotřebě 6,2 l/100 km. Byl to vůz pro ty nejskromnější motoristy, což se změnilo dva roky nato, kdy zde začala výroba prvního, sportovně laděného provedení Golf GTI. Ten se vyznačoval vylepšeným podvozkem, ale především čtyřválcem s objemem 1,8 l a výkonem 90 koní. Zajímavostí zůstává, že v Evropě disponoval Golf GTI menším motorem (1,6 l), ale vyšším výkonem (110 koní).  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Rabbit, 1977

Roku 1984 začala výroba Golfu druhé generace, který byl větší a dražší než jeho předchůdce. Také proto se Volkswagen rozhodl, že Golf I bude produkován i nadále jakožto levnější provedení pro ty motoristy, kteří si na novosti nepotrpí. Distribuce pokračovala především na méně náročných trzích včetně toho jihoafrického, kde sjelo z linek více než 500 000 kusů. A zde byla produkce Golfu I ukončena teprve na sklonku srpna letošního roku.

Jihoafričané jej znají pod jménem CitiGolf a mohou se s ním setkávat v řadě provedení se zážehovými i vznětovými motory o objemu od 1,1 do 1,8 l kombinovanými s čtyř a pětistupňovými převodovkami včetně třístupňových „automatů“. I přes snahu jihoafrické automobilky o průběžné modernizace, která postupně přinesla třeba nová zadní světla nebo implantaci palubní desky VW Lupo včetně volantu s airbagem, však CitiGolf již dávno zastaral, a tak letos výroba Golfu první generace včetně jeho pohrobků definitivně skončila. Čest jeho památce...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
CitiGolf 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků