VW Golf Alltrack a R/GTD Variant: nové tváře bestselleru (první dojmy)

Pod téměř olympijsky znějícím heslem „rychleji, výše, dále“ rozšiřuje Volkswagen už tak širokou řadu Golf o další verze. Všechny jsou variací na známá témata, ale přinejmenším jedna z nich zatím nemá přímého soupeře.
Seznam kapitol
  1. VW Golf R Variant, Alltrack a GTD Variant
  2. VW Golf R Variant, Alltrack a GTD Variant: Fotogalerie

Volkswagen Golf je stabilně nejprodávanějším autem v Evropě. A se slušným náskokem. Jedním z důvodů – pravda, nikoliv tím nejpodstatnějším – je neutuchající ochota Volkswagenu obsluhovat i ty nejmenší kouty segmentu nižší střední třídy. Popřípadě takové kouty vyrobit, pokud ještě neexistují.

Tři nové modely, které Volkswagen představil zástupcům médií v okolí španělské Malagy, jsou toho důkazem. Vlastně se jedná o skládačky z existujících receptů, přitom ale zároveň platí, že taková auta Volkswagen v nabídce ještě nikdy neměl.

Vezmeme to popořadě a začněme rovnou tím nejostřejším.

Volkswagen Golf R Variant: Nemá soupeře

Nevím, co mi bere dech víc. Jestli brutální změna směru v šikaně, kterou se na pokyn z instruktorské vysílačky prosmýkneme od apexu k apexu bez brzdění, jen s odlehčením plynu a plnou akcelerací hned za kuželkou označující vrcholový bod první zatáčky; brutální boční přetížení v klopené levé zatáčce okruhu Ascari, znásobené pohledem na intenzivně pracující podvozek auta před námi; nebo fakt, že pořád ještě řídím kombík nižší střední třídy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V modré vypadá dramaticky, ale jinak byste v zrcátku nepoznali, že za vámi nejede obyčejný Golf – dokud vás nepředjede a neukáže vám čtyři koncovky výfuku

Volkswagen Golf R Variant je kombi variantou auta, kterému jsme v redakčním testu dali 9 bodů z 10. Oproti krátkému Golfu R musíte oželet dvě desetiny ve zrychlení 0-100 km/h (5,1 s), desetinu kombinované spotřeby (7,0 l/100 km) a o 79 kg vyšší hmotnost.

Na oplátku ale dostanete zavazadlový prostor velikosti plnohodnotného rodinného auta (605-1620 l). Ovšem rodinného auta, která má přeplňovaný dvoulitr o výkonu 300 koní, pohon všech kol, sportovní podvozek i brdy a vypínatelný systém ESC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor 2.0 TSI, převodovka DSG i pohon všech kol jsou výborně sladěné pro rychlou jízdu; podvozek sice po odstavení plynu trochu utáhne stopu, ale celkově hraje hlavní roli v jízdním projevu grip a stabilita

Na půvabném a řidičsky zajímavém okruhu Ascari jsme sice stabilizaci vypnout nesměli, ale režim Race ponechává dost volnosti na to, aby si člověk mohl jízdu po dráze opravdu užít. Nadšený řidič by si možná přál méně pasivní zadní nápravu – jako u jiných rychlých Haldexových čtyřkolek i zde platí, že se vezete spíš na přilnavosti než na handlingu.

Pokud je ale té přilnavosti tolik, je provázena tak pevnou kontrolou nad nakláněním karoserie, takovou přesností směrového vedení a tak rozkošným prásknutím nespáleného benzínu ve výfuku při řazení, opravdu si není moc na co stěžovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Černý klavírový lak a kožená sportovní sedadla dávají kabině noblesnější nádech než v obyčejných Golfech; VW udává objem kufru 605 litrů

V běžném provozu je přitom Golf R poslušné, mírné a komfortní auto, které byste bez váhání svěřili i méně řidičsky zdatným členům rodiny. Jen hluk širokých pneumatik se rozléhá v ozvučnici tvořené velkým zavazadelníkem víc než v hatchbacku. A cestovní spotřeba 8,6 l není vzdálená tomu, za co běžně jezdí auta s mnohem menším dynamickým potenciálem.

Video | Seat | Kombi | První svezení

Seat Leon ST Cupra: Opravdu chcete Octavii RS? 

Jestliže se o Golfu často říká, že je jediným autem, které budete potřebovat, tak o Golfu R Variant to platí i v případě, že se počítáte k nadšeným řidičům a máte rodinu nebo koníčka náročného na přepravní prostor. Požadovaná částka 1 049 900 Kč je za Golf jistě hromada peněz, ale na druhou stranu – jaké jiné auto za podobné peníze vám nabídne srovnatelnou kombinaci vlastností?

Volkswagen Golf Alltrack: Poslední na chůdách

Vzhledem ke koncernové pozici Golfu je snad trochu překvapivé, že jeho „allroad“ varianta přichází jako poslední ze vzájemně příbuzných modelů. Škoda Octavia Scout i Seat Leon Experience jsou tu s námi už od loňska. Nebyl by to ale Volkswagen, aby si nenechal nějaké to eso v rukávu.

Nový Golf Alltrack má ze všech sourozenců nejvyšší světlou výšku, i když jen nepatrně – 175 mm. A má také systém pro regulované sjíždění svahů, který hlídá rychlost automatickým brzděním. Používá se trochu jinak než ve velkých offroadech a SUV. Na hranu musíte najet s nohou na brzdě přibližně požadovanou rychlostí (5-20 km/h), kterou se potom elektronika snaží dle možností udržovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alltrack je oproti standardnímu Golfu zvednutý o 20 mm; všechny nabízené verze se dodávají s pohonem všech kol

Golf Alltrack bude k dostání s dieselem 1.6 TDI 81 kW, dvěma variantami motoru 2.0 TDI (110 a 135 kW) a také s benzínovou 1.8T, kterou do standardního Golfu objednat nelze. Od něj se Alltrack kromě zvýšeného podvozku odlišuje rovněž tvarem nárazníků, ochranou spodních partií a nezbytnými „dobrodružnými“ plasty na blatnících i prazích.

Testy | Technika | Volkswagen | Premiéry | Volkswagen Golf

Test Volkswagen Golf 2.0 TDI 4MOTION: Něco za něco

Všechny verze mají pohon všech kol Haldex a kratší stálý převod. Volitelný automat DSG je vždy robustnější šestistupňový s „mokrými“ spojkami, aby zvládl i náročnější nasazení v terénu nebo tažení přívěsu (až 2000 kg).

Na silnici je znát, že Volkswagen nehodlal dopustit výrazné zhoršení jízdních vlastností. Zvýšené pérování je podepřené tuhými tlumiči, díky kterým je auto velmi stabilní a jisté i při tom způsobu jízdy, kterým se po světě přemisťují snad jenom motorističtí novináři na mezinárodních prezentacích. Odvrácenou stranou je silnější přenos vibrací od hrubého asfaltu do prostoru pro cestující než v jiných Golfech.

Schopnosti mimo terén jsou limitované pneumatikami, nájezdovými úhly a v reálném světě nepochybně i odvahou majitelů. Na suchém povrchu ale Golf Alltrack zvládne i dramaticky prudké sjezdy, strmé výjezdy a nerozhodí ho ani situace, kdy se na boulích dostávají jednotlivá kola na chvíli do vzduchu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na rozdíl od Octavie Scout dostal Golf Alltrack i systém pro regulované sjíždění svahů

Stejně jako jiné čtyřkolky, u nichž je vektorování točivého momentu řešeno přibrzďováním kol, vyžaduje specifickou techniku jízdy – najet na nerovnost, nedbat toho, že auto se přestane hýbat vpřed, a držet konstantní plyn. Elektronika pochopí, o co vám jde, a postupně dostane hnací sílu na kolo, které se má o co opřít.

Podobně jako má Golf R vedle režimů Normal, Comfort a Sport také speciální Race, nabízí Alltrack režim Offroad. V něm dojde nejen ke zpřístupnění funkce sjíždění svahů, ale také k uvolnění protiprokluzu, přemapování plynu a přeprogramování převodovky. Ta při pomalé jízdě dlouho drží jedničku, čímž do jisté míry kompenzuje absenci redukční převodovky.

Testy | Škoda | Kombi | Škoda Octavia | Nová Octavia

Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman

Stejně jako u jiných podobných aut platí, že Golf Alltrack není žádný teréňák, ale když na to přijde, mimo silnici zvládne přece jen víc, než po něm bude typický majitel kdy požadovat.  

České ceny Golfu Alltrack začínají na 669 900 Kč za 1.6 TDI. Stopadesátikoňový dvoulitr stojí 717 900 Kč, silnější 184k verze (dodávaná s DSG) 854 900 Kč. Zájemce o 1.8 TSI (rovněž s DSG) zaplatí 749 900 Kč.

Volkswagen Golf GTD Variant: Naftové GTI v kombíku

Golf GTD je naftovým sourozencem GTI: má podobný sportovní styling, kárované sedačky i hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku. Pohání ho ale motor 2.0 TDI 135 kW, který v našich podmínkách potkáme nejspíše v Octavii RS. Zatímco GTI kombi se (snad) zatím nechystá, GTD si lze nově pořídit také v praktičtějším provedení Variant.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Golf Variant, ve kterém můžete mít kárované sportovní sedačky z GTI

Oproti krátkému Golfu GTD je Variant o čtyři desetiny pomalejší z nuly na stovku (7,9 s), má o jeden kilometr v hodině nižší maximální rychlost (230 km/h) a o dva decilitry horší kombinovanou spotřebu (4,4 l/100 km). Protihodnotu představuje samozřejmě větší zavazadelník se stejnými základními objemy jako v případě Golfu R.

S Volkswagenem Golf GTD Variant jsme se na mezinárodní prezentaci bohužel nemohli svézt, proto vám o něm nedokážeme říct nic víc. Na českém trhu stojí tento model 693 900 Kč, resp. 753 900 Kč, pokud si zvolíte převodovku DSG.

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků