Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Z floridského Mysu Canaveral odstartovala americká raketa Atlas 5, která má na povrch Marsu dopravit pojízdnou robotickou laboratoř Curiosity. Zatím nejsložitější aparát, který kdy člověk vyslal do meziplanetárního prostoru, má na Marsu přistát napřesrok v srpnu po cestě dlouhé 570 milionů kilometrů. Na rudé planetě má Curiosity pracovat dva roky.

Robot o váze 900 kilogramů a velikosti menšího automobilu je pětkrát větší, než předchozí americká marťanská vozítka Spirit a Opportunity z roku 2004. Je vybaven kamerami s vysokým rozlišením a laserem schopným zkoumat předměty do vzdálenosti sedmi metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Animace přistání sondy na Marsu. 

Vozítko má šest kol a dvoumetrové robotické rameno schopné vyvrtat do povrchu Marsu otvor šest centimetrů a odebrat vzorky. Aparát je schopen zaznamenat výskyt metanu, který často doprovází existenci života. Na palubě má chemickou laboratoř.

Sonda bude zkoumat oblast zvanou Gale Crater, rozsáhlou nížinu, které vévodí pět kilometrů vysoká hora. Vědci podle satelitních snímků předpokládají, že v oblasti se mohly v minulosti vyskytovat mikroorganismy.

Projekt Curiosity vyšel na 2,5 miliardy dolarů a životnost vozítka je spočítána na dva roky. Jeho plutoniová baterie má nicméně dost energie na více než deset let provozu. Mechanika vozítka ale pravděpodobně tak dlouho nevydrží. 
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků