Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Z floridského Mysu Canaveral odstartovala americká raketa Atlas 5, která má na povrch Marsu dopravit pojízdnou robotickou laboratoř Curiosity. Zatím nejsložitější aparát, který kdy člověk vyslal do meziplanetárního prostoru, má na Marsu přistát napřesrok v srpnu po cestě dlouhé 570 milionů kilometrů. Na rudé planetě má Curiosity pracovat dva roky.

Robot o váze 900 kilogramů a velikosti menšího automobilu je pětkrát větší, než předchozí americká marťanská vozítka Spirit a Opportunity z roku 2004. Je vybaven kamerami s vysokým rozlišením a laserem schopným zkoumat předměty do vzdálenosti sedmi metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Animace přistání sondy na Marsu. 

Vozítko má šest kol a dvoumetrové robotické rameno schopné vyvrtat do povrchu Marsu otvor šest centimetrů a odebrat vzorky. Aparát je schopen zaznamenat výskyt metanu, který často doprovází existenci života. Na palubě má chemickou laboratoř.

Sonda bude zkoumat oblast zvanou Gale Crater, rozsáhlou nížinu, které vévodí pět kilometrů vysoká hora. Vědci podle satelitních snímků předpokládají, že v oblasti se mohly v minulosti vyskytovat mikroorganismy.

Projekt Curiosity vyšel na 2,5 miliardy dolarů a životnost vozítka je spočítána na dva roky. Jeho plutoniová baterie má nicméně dost energie na více než deset let provozu. Mechanika vozítka ale pravděpodobně tak dlouho nevydrží. 
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků