Všude platí „kdo se bojí, nesmí do lesa“. Proč v cyklodopravě ne?

Tento týden se ministerstvo dopravy vytasilo s novinkami na podporu rozvoje cyklistické dopravy. Proč je to potřeba? Třeba proto, že se cyklisté údajně cítí na silnici nekomfortně. Jenže to je docela velký nesmysl.

Už moje babička mojí babičky říkala ono staré a všem dobře známé „kdo se bojí, nesmí do lesa“. Přesto se v televizní debatě doslechnete z úst představitele sdružení Auto*Mat, že se cyklisté dostávají do situací, které jsou pro ně nepohodlné (například protože „vás motorista může předjet a když je to třeba ve stoupání, tak je to dost nepříjemné“), nekomfortní a nebezpečné. Problémem je nepoměr hmotnosti, protože cyklista váží sto kilo a auto má hmotnost 1,5 tuny.

A proto jsou potřeba vyhrazené jízdní pruhy, cyklistické zóny a další speciality. Jenže on to je naprostý nesmysl. Zde pár příkladů ze života.

1) Auto je těžší patnáctkrát. A tahač?

Za předpokladu výše uvedeného je problémem nepoměr hmotnosti, protože auto je patnáctkrát těžší než cyklista, když tedy odhlédneme od toho, že jsou i lehčí (ale také těžší) auta. Jenže když vezmeme vůz o hmotnosti 1,5 tuny, tak ten se na stejné silnici pohybuje třeba i s tahači a ty mají klidně 40 tun. Jsou tedy 26x těžší a proto bychom se měli jako řidiči cítit ohroženi.

Pro těžká nákladní vozidla je tedy potřeba vybudovat speciální pruh.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

MDČR chystá zóny s absolutní předností cyklistů  

2) Co když mám staré auto?

Na silnici se pohybují v sezóně (stejně jako cyklisté) také hodně stará auta a veteráni. Sice kolem sebe máte nějaký plech, ale dobře víte, že když vás nabere vůz formátu BMW X6, máte to jasné. Jsou chvíle, kdy se i v takovém autě cítíte nebezpečně a nekomfortně. Vždyť vážíte nějakých 800 kg a kolem vás jezdí mnohatunové kolosy, které vás, když nemáte dostatečně výkonný motor, což u veterána není zas tak neobvyklé, i předjíždějí.

Pro stará a málo výkonná auta je tedy potřeba vybudovat speciální pruh. Co na tom, že jezdí jenom za pěkného počasí. To cyklisté také a nikomu to nevadí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cyklisté jsou svým způsobem jako veteráni. Pořádně je vidíte na silnici pouze tehdy, když je pěkné počasí a je nějaký sraz, jsou většinou pomalejší než zbytek silničního provozu, patří k těm nejlehčím a pokud se střetnou s běžným vozem, bývá pro ně zpravidla zle. Neměli bychom udělat speciální pruhy i pro veterány?

3) A jak jsou na tom vlastně motocyklisté?

Také u motorek platí hodně velký nepoměr mezi hmotností auta a motorkáře, samozřejmě v závislosti na stroji, na kterém zrovna sedí. A stejně jako cyklisté nejsou prakticky nijak chráněni. Určitě se i oni cítí nekomfortně, když kolem nich jede tahač s návěsem.

Pro motocyklisty je tedy potřeba vybudovat speciální pruh.

4) Potřebujeme samostatný pruh pro děti

Podle zmíněné teorie je ale potřeba rozdělit i cyklostezky samotné, protože takové desetileté dítě s hmotností třeba 30 kg je přece třikrát lehčí než urostlý cyklista. Je pravda, že rozdíl není patnáctinásobný, ale když stokilový pán nabourá na kole malé dítě, nebude to úplně ono. A takové dítě se určitě také necítí úplně pohodlně, když kolem něj létá jeden velký cyklista za druhým. Tedy minimálně ne ze začátku, než si zvykne.

Pro dětské cyklisty je tedy potřeba vybudovat speciální pruh.

Život řidiče | Video | Názory

Traffic Droid: Proč jsou cyklisté práskači opravdu špatný nápad?

5) Nejen silniční doprava potřebuje samostatný pruh

A teď si představte, že se chcete v Praze věnovat veslování a musíte trénovat na Vltavě. Jenže na té stejné Vltavě jezdí parníky s výtlakem třeba 130 tun. Jsou to obrovské kolosy, které vás budou předjíždět a ještě vám udělají pěknou vlnu, která vás při troše štěstí vyklopí z lodi. Budete se cítit ohroženi a bude to pro vás nekomfortní.

Pro veslaře je tedy potřeba i na Vltavě vybudovat speciální pruh.

Podle stejného principu bychom mohli vybrat x dalších případů, přičemž všechny budou mít vždy stejnou jednu věc. Nikdo vyhrazený pruh nemá a přesto vše tak nějak funguje. Ono to je logické, kdybychom totiž pro všechny menšinové skupiny, které chtějí jezdit někde s většinou, ale bojí se a cítí se nekomfortně, vyhrazovali samostatný pruh, pak bude svět jedna velká autodráha, která bude mít pouze vyhrazené pruhy, jenom aby se náhodou dva nestejně těžcí a nestejně rychlí účastníci provozu náhodou nepotkali.

Nemám samozřejmě nic proti cyklostezkám jako takovým, ale opravdu mi velice vadí zabírání a zužování silnic jenom kvůli tomu, aby na nich vznikla cyklostezka nebo alespoň nějaké speciální vodorovné značení, které má zaručit cyklistům pocit bezpečí. Mimochodem dost falešný pocit bezpečí.

Život řidiče | Video | Bezpečnost | Názory

Velká jarní cyklojízda 2015: První statické dojmy  

 

Pokud někdo chce jezdit po silnici na kole a bojí se aut, tak ať tam nejezdí a najde si nějakou jinou alternativu (může jezdit třeba ve Stromovce, v lese nebo na samostatných cyklostezkách). Pokud se někdo bojí hluboké vody, také tam neleze (jestliže má zdravý rozum, nebo zasypeme část Lipna, aby se tam mohli koupat i neplavci?) a jestli se někdo bojí tmy v lese, patrně nebude požadovat po obci, aby nasázela napříč lesem veřejné osvětlení. A stejně tak kdo se bojí jezdit autem více než 80 km/h, asi by také neměl jezdit po dálnici. A tak dále...

Silnice vždy byly pro všechny a nikomu to nevadilo, stačilo respektovat základní pravidla (zdá se ale, že právě to někteří cykloaktivisté nechtějí) a být si vědom toho, jak na tom ve srovnání s ostatními jsem. Osobně si myslím, že většina cyklistů ani nějaké pruhy nepotřebuje a už vůbec nepotřebuje péči zájmových sdružení. Stačí obyčejný vzájemný respekt a je problém vyřešen. Ale toho se nedocílí tím, že budeme ve prospěch sezónní menšiny omezovat většinu. 

Zabírání silnice z prostého důvodu komfortu několika málo lidí, kteří jezdí na kole, je holý nesmysl. Třeba proto, že se kvůli tomuto komfortu musí tisíce jiných lidí nacpat do polovičního prostoru, nebo protože i v létě cyklistu potkáte třeba u Hradčanské jen sporadicky a v zimě je nepotkáte vůbec. Jenže silnice, ta už je zabraná.

To nejzajímavější na závěr: Autobusy a tramvaje vůbec nevadí

Nejzajímavějším na tom všem je ale fakt, že při té veškeré nebezpečnosti a nekomfortnosti, kterou způsobují těžká auta, nikomu vůbec nevadí provoz tramvají a autobusů. Vždyť právě tam, kde se zabere celý jízdní pruh a udělá se z něj pruh pro autobusy, tak tam silnice slouží i cyklistům. Uvědomují si vůbec cyklisté, kolik takový kloubový autobus MHD váží?

A co teprve tramvaje. Když bylo zavřené Smeatanovo nábřeží, Auto*Mat klidně nasázel židle toho všeobecně pohodového sezení na silnici, což ale znamenalo asi tak metr od míst, kde jezdí tramvaje. To nikomu nevadí? Najednou se nikdo nebojí? A nevadí nikomu ani to, že když se Smetanovo nábřeží zavře a bude z toho superluxusní cyklostezka, stejně se tam cyklisté budou potkávat s tramvajemi? Uvědomují si cyklisté, že třeba takový jeden vůz klasické „té trojky“ váží šestnáct tun? 

Klepněte pro větší obrázek

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků